|
کدخبر: 248194 رویا رئیسی

در گفتگو با معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات بررسی شد؛

اینترنت تک نرخی می‌شود / منتظر گرانی باشیم؟

زارعیان، معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات در واکنش به خبر تک نرخی شدن اینترنت گفت: تا این لحظه پیشنهادی از سمت اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای حذف این تعرفه ارائه نشده است.

اقتصاد اینترنت تک نرخی می‌شود / منتظر گرانی باشیم؟

در هیاهوی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تک نرخی شدن دلار خبری در خصوص تک نرخی شدن اینترنت منتشر شده است. رسانه‌ها مدعی هستند، تعرفه اینترنت نیم‌بها برای سایت‌های داخلی حذف خواهد شد و قیمت‌ها برای همه سایت‌ها و برنامه‌ها همانند تعرفه بین‌الملل خواهد بود. موضوعی که هزینه اینترنت افرادی مثل دانش آموزان و دانشجویان را افزایش خواهد داد. برای بررسی بیشتر این موضوع گفتگویی با معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

داوود زارعیان؛ معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات، در گفتگو با گسترش نیوز گفت: مصرف اینترنت در کشور به این ترتیب است که اگر از پهنای باند بین‌الملل مصرف شود، بر اساس نرخ ثابت است. در حالی که قیمت اینترنت برای سایت‌های داخلی به صورت نیم‌بها است. تا این لحظه پیشنهادی از سمت اپراتورها و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای حذف این تعرفه ارائه نشده است. تعدادی از اپراتورها برای برنامه‌های داخلی تخفیفات بیشتری نیز دارند.

زارعیان

جیب خالی اپراتورها برای توسعه تجهیزات

زارعیان اظهار کرد: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و دولت به دنبال تعرفه‌ای منطقی برای اینترنت هستند. با این منطقی سازی تعرفه‌ها بخشی از مشکلات اپراتورها برطرف می‌شود. متاسفانه در ۱۰ سال گذشته هزینه‌های بخش ارتباطات ثابت مانده است. این ثبات قیمت منجر به عدم توسعه اپراتورها شده است. اپراتورها به‌اندازه کافی پول و درآمد برای به‌روزرسانی و توسعه تجهیزات خود را ندارند.

وی افزود: زمانی که توسعه متوقف شود، مشتری آسیب می‌بیند و کیفیت افت می‌کند. اینترنت باید از خیلی از خدمات ارزان‌تر باشد اما تعرفه گذاری منطقی و عادلانه به نفع مشتریان است.

رد پای طرح صیانت در تک نرخی شدن اینترنت

معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات تاکید کرد: روز به روز نیازهای استفاده از شبکه‌های ارتباطی افزایش پیدا می‌کند. قطع یک یا دودقیقه‌ای اینترنت برای خیلی از کسب‌وکارها و افراد درسرساز است. کیفیت همراه با توسعه مناسب امکان‌پذیر خواهد بود. توسعه نیازمند پول است. پول هم از محل فروش خدمات به دست می‌آید.

زارعیان در پایان ضمن اشاره به شائبه‌های فضای مجازی پیرامون ارتباط طرح صیانت با تعرفه اینترنت گفت: طرح صیانت هنوز اجرا نشده است. تا زمانی که قانون نشود قابل اجرا نیست. طرح صیانت در تعرفه‌ها و استفاده از اینترنت توسط مردم تغییر ایجاد نخواهد کرد. این طرح در میان مردم بد جا افتاده است. مسئولان این حوزه باید روشنگری بیشتری در خصوص طرح صیانت داشته باشند. رابطه‌ای بین طرح صیانت و تعرفه‌های اینترنتی نیست. در هر حال اگر طرح صیانت اجرا شود یا اجرا نشود، مردم از اینترنت استفاده منطقی خواهند کرد.

بی‌تعارف گران کنید

تنها نکته مثبت اینترنت برای مردم نیم‌بها بودن سایت‌های داخلی بود که به زودی باید منتظر حذف این موضع باشیم. مسئولان با صدای بلند از شبکه ملی اطلاعات صحبت می‌کنند اما در عمل به دنبال گرانی اینترنت هستند. حمایت از کسب‌وکار داخلی شعاری بیش نیست. تک نرخی شدن اینترنت بازی با کلمات است و در عمل اینترنت گران خواهد شد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده تا به این لحاظ اینترنت سایت آپارات به صورت نیم‌بها محاسبه نمی‌شود و در حقیقت تماشای ویدیو در اپراتور و یوتیوب با فیلترشکن یک قیمت محاسبه می‌شود. زمانی که شما به سایت آپارات برای تماشای ویدیو مراجعه می‌کنید به این پیام مواجه می‌شود که ترافیک مصرفی شما در آپارات به صورت تمام‌بها محاسبه می‌شود. در نهایت باید امیدوار باشیم این تک نرخی کردن همان بازنگری مدنظر وزیر ارتباطات باشد و گرانی مضاعف بر مردم تحمیل نشود.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها