|
کدخبر: 247816

بورس فردا چه رنگی می شود؟

بورس فردا را می‌توان جنگ تمام عیاری تصور کرد. ورود قدرتمند خریداران از ابتدای هفته از یک سمت و هجوم فروشندگان در انتهای معاملات امروز نوید یک روز پرهیجان را در بازار سرمایه می‌دهد.

به طور کلی می‌توان بورس امروز را جز روزهای خوب بورس طی چند ماه اخیر قلمداد کرد اما خب افزایش عرضه‌ها در انتهای بازار کمی شرایط را پیچیده کرد به طوری که سهام گروه پالایشی که با افزایش قیمت نفت به صف خرید خوبی نشسته بودند، با عرضه صف خرید و همچنین عقب‌نشینی قیمت‌ها مواجه شدند. حال ببینیم برای پیش بینی بورس فردا باید انتظار چه اتفاقاتی را داشته باشیم.

معاملات امروز اما نکات مثبت کم نداشت. افزایش دوباره ارزش معاملات خرد سهام در کانال 5هزار میلیارد تومانی و ثبت عدد 5630 میلیارد تومان در کنار ورود دوباره پول افراد حقیقی به میزان 114 میلیارد تومان و همچنین تداول خروج سنگین پول از صندوق‌های درآمد ثابت نشان از بهبود شرایط در بازار دارد که در صورت تداوم می‌تواند رونق را به تقاضا در انتهای سال برگرداند.

روزهای گذشته درباره سه محرک اصلی صعود بورس صحبت کردیم اما امروز یکی از این محرک‌ها کمی ارزش خود را از دست داده بود و شاید وجود این اتفاق باعث تعمیم افزایش عرضه‌ها در کلیت بازار شد. برجام و حرکت صنایع برجامی در این روزها به قطع یکی از مهم‌ترین عواملی است که نگاه سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه را به خود جلب کرده است که روز گذشته کمی با چالش همراه شد.

فروشندگان سهام تاب نیاوردند

با نگاهی به وضعیت روندها در معاملات امروز می‌توان پیش بینی کرد که فردا روز سختی برای بازار خواهد بود. معاملات امروز شروع بسیار خوبی داشت و در همان نیم ساعت ابتدایی شاخص کل توانست رشد بیش از 1.5 درصدی را به ثبت برساند اما انتهای بازار کمی شکل و شمایل متفاوتی را به خود گرفته بود. اگر به روند حرکتی شاخص کل بورس نگاهی بیاندازیم مشخص است که به مرور از شتاب صعود آن کاسته شده و در انتهای معاملات نیز روندی نزولی به خود گرفته است.

تغییرات شاخص هم‌وزن ۱۶ اسفند ۱۴۰۰

روند تعداد و ارزش صف‌های خرید نیز نشان از این افزایش قدرت فروشندگان در انتهای بازار دارد. تعداد و ارزش صف‌های خرید که تا نیم ساعت پایانی معاملات روندی صعودی داشتند، در سی دقیقه پایانی روند نزولی به خود گرفتند و این درحالیست که تعداد و ارزش صف‌های فروش تا انتهای معاملات روند صعودی خود را حفظ کردند.

تغییرات تعداد و ارزش صف‌ها ۱۶ اسفند ۱۴۰۰

بنابراین می‌توان انتظار داشت که معاملات فردا با برتری عرضه‌ها نسبت به تقاضا همراه باشد و به طور کلی اکثر سهام و صنایع در محدوده منفی کار خود را آغاز کنند.

سرعت‌گیر تکنیکالی بر سر راه شاخص بورس

همانطور که در تصویر نمودار تکنیکالی شاخص کل پیداست، کندل‌ امروز وارد محدوده‌ای شده است که محدوده مقاومتی به شمار می‌رود اما قدرت بالایی ندارد و صرفا می‌توان آن را به عنوان یک سرعت‌گیر درنظر گرفت نه یک سد تکنیکالی.

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس ۱۶ اسفند ۱۴۰۰

شاخص بورس با کندل خوبی که امروز به ثبت رساند، از ابرکومو خارج شد و میانگین متحرک 200 روزه را نیز پشت سر گذاشت که هر دو جزو مهم‌ترین موانع سر راه شاخص بودند و نشان از قدرت بالای روند ایجاد شده دارد. در نمودار قیمتی می‌توان خط روند نزولی مهمی را نیز رسم کرد (خط مشکی) که کندل قیمتی امروز به جنگ با آن رفت و برای عبور از آن نیاز به یک کندل قدرتمند دیگر برای تثبیت شکست دارد.

اندیکاتور RSI نیز پس از پشت سر گذاشتن خط روند نزولی خود امروز به مرز 70 نزدیک شد که خود می‌تواند مقاومت مهمی به شمار آید.

به طور کلی با توجه به وضعیت تکنیکالی شاخص بورس می‌توان انتظار داشت که کمی از سرعت رشد بازار کاسته شود و حتی احتمال پولبک به مقاومت شکسته شده در محدوده 1.3 میلیون واحدی وجود دارد که پس از آن شاهد رشد دوباره به سمت هدف 1.4 میلیون واحدی باشیم.

 

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها