|
کدخبر: 246775 رویا رئیسی

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بازاهای مالی بررسی شد؛

رشد دو گروه بورسی در هفته سرنوشت‌ساز برجام

محبی کارشناس بازارهای مالی مدعی است؛ احیای برجام تأثیر ماندگار بر بازار سرمایه ندارد. بورس در آینده نه چندان دور از رکورد فعلی خارج خواهد شد. بعد از توافق باید منتظر رشد در گروه خودرویی و بانکی باشیم.

اقتصاد رشد دو گروه بورسی در هفته سرنوشت‌ساز برجام

بازارهای مالی ایران چندین سال که در انتظار توافق برجامی است و پیش‌بینی‌های متفاوتی تا به امروز مطرح شده است. دو سناریو توافق یا عدم توافق پیش روی بازارهای مالی ایران قرار دارد. باید برای آینده این دو سناریو را مدنظر داشته باشیم. بازار سرمایه ایران بیشترین نوسانات را در این سال‌ها داشته و نظرات متفاوتی در خصوص آینده این بازار مطرح شده است. خیلی‌ها معتقدند که این بازار بعد از توافق احتمالی برجام روزهای خوشی را خواهد داشت. در این خصوص گفتگویی با یکی از کارشناسان بازار سرمایه داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

سرنوشت بازار سرمایه بعد از توافق برجام

مریم محبی؛ کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: بحث توافقات وین خبر مهم این روزها است. خیلی از کارشناسان معتقد هستند که احیای برجام بازار سرمایه را از شرایط فعلی خارج می‌کند. اگر چه برجام تاثیر مثبتی بر بازار خواهد داشت اما تنها دلیل وضعیت این روزهای بورس عدم شفافیت برجام نیست. بازار سرمایه ایران گرفتار عدم شفافیت فضای عرضه و تقاضا، قانون‌های مختلف، عدم اعتماد مردم و ... است.

محبی

محبی اظهار کرد: بعید به نظر می‌آید که احیای برجام تأثیر ماندگار و طولانی مدت بر بازار سرمایه داشته باشد. تاثیر احتمالی به واسطه اثر هیجانی است. بورس به شرایط خود ادامه می‌دهد و در آینده نه چندان دور از رکورد فعلی خارج خواهد شد.

وی افزود: شرایط مثبتی را در آینده خواهیم دید. خروج از رکود در گرو صحبت‌ها و مذاکرات برجامی نیست. رفع تحریم‌ها، هیجان کوتاه مدت برای بورس خواهد داشت.

سهامداران خودرویی و بانکی در انتظار رشد

این کارشناس بازارهای مالی خاطرنشان کرد: انتظار رشد در گروه خودرویی و بانکی داریم. بورس مدت زیادی است که در وضعیت Range قرار دارد. در نتیجه فروشنده‌های قدرت زیادی ندارند. رفته رفته خریداران می‌توانند قدرت قالب را در دست بگیرند. البته این وضعیت را به زودی شاهد نخواهیم بود. باید منتظر روزهای آینده باشیم.

بورس در هفته دوم اسفند

در ابتدای این گزارش تحلیلی از بازار سرمایه بعد از توافق احتمالی برجام داشتیم. در این بخش نگاهی به وضعیت بازار سرمایه در هفته گذشته خواهیم داشت. شاخص کل بازار سرمایه نشان می‌دهد که در هفته گذشته بورس افت اندکی داشت و در ارتفاع یک‌میلیون و ۲۸۱ هزار واحد هفته دوم اسفند را پشت سر گذاشت. در نتیجه افت شاخص کل بورس در هفته گذشته کمتر از یک درصد بود. در هفته دوم اسفند تنها ۴ روز کاری داشتیم و در این روزها نمادهای ایران‌خودرو (خودرو)،‌ سایپا (خساپا)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، پالایش نفت تهران (شتران) و بانک ملت (وبملت) جز نمادهای پر تراکنش بودند. بیشتر کارشناسان معتقدند که بازار سرمایه در بهترین شرایط برای ورود نقدینگی و سرمایه‌گذاری است. البته این روند نیازمند اعتماد مجدد سهامداران است. به واسطه حمایت‌های احتمالی دولت هنوز اعتماد مردم به بازار سرمایه جلب نشده است.

پیش‌بینی بازار سرمایه در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰

صحبت‌های منتشر شده از سیاسیون حاضر در نشست‌های برجامی نشان می‌دهد که در یک قدمی اعلام نتیجه هستیم. خبر توافق احتمالی به عنوان یک متغییر خارجی بازار را هیجان زده کرده است. البته تا زمانی که خبر رسمی اعلام نشود، بورس در مسیر تعادلی حرکت خواهد کرد. اخبار مثبت از مذاکرات برجام بورس را از روند فرسایشی و خنثی خارج می‌کند. متغیرهای داخلی متفاوتی مثل ۱۰ فرمان وزیر اقتصاد برای بازار سرمایه وجود دارد اما بورس به این متغیرها روی خوش نشان نداده است. از سویی در نیمه دوم اسفندماه هرساله معاملات بورسی رونق ندارد و سهامداران بیشتر نظاره‌گر شرایط هستند. دولت در روزهای پایانی سال با عرضه سهام استقلال و پرسپولیس به دنبال جذب سرمایه‌گذاران جدید است اما اعتماد مجدد به بازار سرمایه بعید به نظر می‌آید. در نتیجه بازار بیش از آن که تحلیل‌پذیر باشد، در انتظار اخبار بنیادی است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها