|
کدخبر: 243923

جزییاتی از صورت‌های مالی استقلال و پرسپولیس

از نکات قابل توجه صورت‌های مالی منتشر شده هر دو باشگاه می‌توان به وجود تعداد بالای بند‌های مرکب صورت‌های مالی اشاره کرد که از این تعداد برای استقلال ۱۰ بند و برای پرسپولیس ۱۲ بند مربوط به اظهارنظر مشروط حسابرس می‌باشد که حکایت از عدم وجود شفافیت در این صورت‌های مالی دارد.

اقتصاد جزییاتی از صورت‌های مالی استقلال و پرسپولیس

پس از سال ها وعده واگذاری سهام دو باشگاه پرطرفدار استقلال و پرسپولیس به مرد این وعده با همه انتقاداتی که به آن وارد است به مرحله اجرا نزدیک و نزدیکتر می شود. یکی از قدم های اجرایی در این زمینه انتشار صورت های مالی استقلال و پرسپولیس بود. صورت های مالی که حاوی نکاتی مهم بود. در ادامه به بررسی صورت های مالی دو باشگاه خواهیم پرداخت.

چرا درآمدهای عملیاتی استقلال ۲۲۵ درصد رشد کرد؟

در بخش درآمد‌های عملیاتی، درآمد باشگاه استقلال در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از رشد ۲۲۵ برخوردار بوده است به طوری که درآمد استقلال از ۳۹۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹ به ۱.۲۶۶ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده رسیده است.

درآمد‌های عملیاتی باشگاه استقلال در سال ۱۴۰۰ با ۹۴۵ میلیارد ریال (۸۰۹ میلیارد ریال از محل قرارداد با شرکت داده گستر و ۱۳۶ میلیارد ریال از محل قرارداد با ایرانسل) عمدتا مربوط به تبلیغات بوده است. در بخش فروش بلیت و اسپانسری لباس درآمد باشگاه به صفر رسیده و درآمد خالص از فروش بازیکن نیز تنها ۳ میلیارد ریال بوده است. دیگر بخش‌های درآمدی باشگاه ۶۷ میلیارد ریال کمک‌های مردمی و ۲۰۰ میلیارد ریال مربوط به لیگ قهرمانان بوده است. قابل توجه است درآمد باشگاه محدود به تبلیغات، فروش بلیط، سازمان لیگ، فروش بازیکن، اسپانسری لباس، لیگ قهرمانان آسیا و کمک‌های مردی می‌باشد.

در بخش بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی نیز رشدی ۴۸ درصدی برخوردار بوده و منجر به زیان ناخالص ۳۶ میلیارد ریالی شده است. قرارداد‌های منعقده بازیکنان با ۱.۱۰۱ میلیارد ریال بیشترین تاثیر را در بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی داشته و سایر اقلام نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری نداشته اند.

زیان عملیاتی باشگاه در سال جاری به صفر رسیده و در مجموع زیان ناخالص این باشگاه در سال ۱۴۰۰ کاهش داشته و به ۱۲۲ میلیارد ریال رسیده است. زیان انباشته باشگاه در مجموع در سال ۱۴۰۰ حدود ۲.۳۲۷ میلیارد ریال بوده است.

حرکت پرسپولیس از زیان به سود

در خصوص باشگاه پرسپولیس در بخش درآمد‌های عملیاتی، درآمد این باشگاه در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از رشد ۱۰۷ درصدی برخوردار بوده است به طوری که درآمد پرسپولیس از ۸۷۷ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹ به ۱۸۱۹ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ رسیده است.

درآمد‌های عملیاتی باشگاه پرسپولیس در سال ۱۴۰۰ با ۹۴۷ میلیارد ریال عمدتا مربوط به فعالیت ورزشی و مسابقات بوده است، در بخش کمک‌های مردمی ۳۵ میلیارد ریال، مشارکت و سامانه هواداری ۴۳ میلیارد ریال، فعالیت‌های آکادمی و مدارس فوتبال ۱۷۰ میلیارد ریال، مرکز علمی کاربردی پرسپولیس ۳ میلیارد ریال، نقل و انتقال بازیکنان ۵۰ میلیارد ریال و درآمد استفاده از برند و علایم تجاری ۴۸۰ میلیارد ریال بوده است.

زیان عملیاتی باشگاه در سال جاری ۱۵۰ میلیارد ریال بوده است. در مجموع زیان ناخالص این باشگاه در سال ۱۴۰۰ کاهش داشته و تبدیل به ۱۴۲ میلیارد ریال سود خالص شده است. زیان انباشته باشگاه نیز در مجموع در سال ۱۴۰۰ حدود ۵.۰۵۳ میلیارد ریال بوده است.

عدم وجود شفافیت در صورت‌های مالی دو باشگاه

از نکات قابل توجه صورت‌های مالی منتشر شده هر دو باشگاه می‌توان به وجود تعداد بالای بند‌های مرکب صورت‌های مالی اشاره کرد که از این تعداد برای استقلال ۱۰ بند و برای پرسپولیس ۱۲ بند مربوط به اظهارنظر مشروط حسابرس می‌باشد که حکایت از عدم وجود شفافیت در این صورت‌های مالی دارد.

ارزش گذاری بیشتر از بارسلونا و رئال مادرید

نکته قابل توجه دیگر در ارزش گذاری این دو باشگاه بوده که نشان می دهد نسبت ارزش به درآمد ۲۲ برای استقلال و ۱۷.۶ برای پرسپولیس می‌باشد، اگر به این نسبت برای باشگاه‌های بزرگ دنیا نگاه کنیم این نسبت برای بارسلونا ۶.۰۱ و برای ریال مادرید ۶ می‌باشد که نشان از ارزش گذاری بالای این دو باشگاه دارد.

منبع: نبض بورس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها