|
کدخبر: 245422 نسترن فراهانی

در گفتگوی گسترش‌نیوز با کارشناس اقتصاد تشریح شد:

آثار غیرقابل‌ انکار تحریم‌

یک کارشناس اقتصاد و دیپلماسی اقتصادی تاکید کرد: رییس جمهور تلاش می کند به مردم روحیه بدهد و وعده های او در این رابطه هم فقط روحیه دادن به مردم است. غیرممکن است سفره مردم از دیپلماسی اقتصادی و برجام جدا باشد. تحریم قطعا تاثیر داشته و خواهد داشت.

اقتصاد آثار غیرقابل‌ انکار تحریم‌

«سفره مردم را به برجام گره نمی‌زنیم». شاید این جمله و جملاتی شبیه به آن را بارها در میان سخنان رئیس‌جمهور شنیده باشیم اما اینکه چقدر می‌توان روی عملی بودن این وعده یا گزاره حساب کرد جای اما و اگر فراوان دارد. عکس‌العمل بازار به تغییرات برجامی بیش از هرچیز نشان می دهد که خواه ناخواه سفره مردم به همان «کاغذپاره‌ها» یا برجام معروف ربط دارد. برای بررسی بیشتر موضوع با سیدصباح زنگنه به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

صباح

آسیب‌های غیرقابل انکار تحریم

صباح زنگنه اظهار کرد: دیپلماسی اقتصادی و خود کفایی دو موضوع متفاوت هستند. تحریم  تاثیرات خود را روی اقتصاد کشور گذاشته و نمی توان منکر این شد که باعث ایجاد محدودیت در مراودات تجاری و اقتصادی کشور چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی شده است.

هزینه های متنوع تحریم

وی افزود:  ابعاد تحریم ها گسترده و متنوع بوده و در هر جنبه ای هزینه ایجاد کرده است.  چه در بحث مبادلات مالی و چه در بحث حمل و نقل و کشتیرانی وبیمه ها تحریم ها هزینه تراشی کرده و مجموع این وضعیت موجب کاهش درآمد فردی و ملی شده و در تولید ناخالص ملی کشور اثر گذاشته است. آیا با وجود این تحریم ها زمینه های دیگری، خارج از توان و اراده آمریکا خارج وجود دارد که بتوان آنها را فعال کرد و موجب ایجاد درامد برای کشور شد؟ اگر پاسخ این سوال را مثبت بدانیم متوجه می شویم که تمام اقتصاد کشور منحصر در ابعاد تحریمی نیست و امکان به فعلیت رساندن این بخش ها وجود دارد.

زنگنه خاطرنشان کرد: یکی از این زمینه ها فعال کردن بخش صادرات غیرنفتی و یا فعال‌تر کردن توسعه تولیدات و استفاده از تکنولوژی های نوین است؛ یا فعال کردن بخش آی تی کشور که با اقدامات اخیر مجلس دچار تنش شده و به اقتصاد کشور لطمه خواهد زد. این ها زمینه هایی است که می تواند خارج از چهارچوب تحریم ها فعال شود و منجر به بهبود اقتصاد ، تجارت ، درآمد مردم و ایجاد اشتغال بیشتر شود.

واکنش غیرقابل انکار بازار به مذاکرات

وی در رابطه با تاثیر تحریم ها بر بازار و واکنش سریع قیمت ها به اتفاقات برجامی گفت: تاثیر اخبار بر بازار انکار ناپذیر است. همانطور که می بینیم با انتشار هر خبری از وین نرخ‌ها بالا و پایین می شوند. اقتصاد علمی ساده و آسان نیست و نمی توان تاثیرات عوامل مختلف را در یک عنصر واحد منحصر کرد. انحصار تک عنصری نیست و لایه های متعددی دارد که روی هم اثر می گذارند. تحریم قطعا تاثیر داشته و خواهد داشت. بعد روانی اتفاقات بسیار موثر است.

جدایی سفره مردم از برجام غیرممکن است

این کارشناس تاکید کرد: رییس جمهور تلاش می کند به مردم روحیه بدهد و وعده های او در این رابطه هم فقط روحیه دادن به مردم است، چراکه غیر ممکن است سفره مردم از دیپلماسی اقتصادی و برجام جدا باشد اما در هر حال رئیس جمهور سعی می کند با این سخنان امید را در جامعه زنده نگه دارد البته که از سوی دیگر هم این وعده ها توقع و مطالباتت مردم را بالا می برد.

پیشرفت اقتصادی با چاشنی امید و آرزو

وی اضافه کرد: ایجاد منابع جدید برای درآمد مردم و پیشرفت اقتصادی صرفا با امید و آرزو نیست و برنامه ریزی و فهم اقتصادی می خواهد. تجمیع همه عوامل اقتصادی در فضای کسب و کار را می خواهد. بدون این ها با آرزو نمی توان کاری را محقق کرد و در غیر این صورت معنایی به جز خیالات و امور موهوم ندارد.

زنگنه ادامه داد: اگر چشم انداز داشته باشیم و برنامه‌های اقتصاد را درک کنیم و برنامه ریزی همه جانبه انجام بدهیم  از فساد جلوگیری کنیم و به ایجاد منابع جدید درآمدی فکر کنیم. در این صورت می توان کارهایی در جهت اتکا به توان داخلی انجام داد.

مالیات تنها راه حل دولت؟

وی در پایان گفت: اقتصاد فقط با مالیات احیا نمی شود و دولت باید این موضوع را درک کند که در قوانین موجود نحوه جلوگیری از فرار مالیاتی اندیشیده نشده است. ایجاد ثبات اقتصادی حوصله می خواهد تا بتوان در برابر فشار های خارجی طاقت آورد و تاب آوری مردم را افزایش داد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها