|
کدخبر: 244749

نمایندگان مجلس چقدر حقوق می‌گیرند؟

حقوق نمایندگان مجلس چقدر است؟ بحث شفافیت حقوق نمایندگان مدتی است که مطرح است و مقاومت‌های زیادی در مورد مبلغ حقوق وجود دارد؛ اقتصاد آنلاین در این راستا به گفت‌وگو با برخی نمایندگان پرداخته تا میزان حقوق نمایندگان را از خود آن‌ها جویا شود.

اقتصاد نمایندگان مجلس چقدر حقوق می‌گیرند؟

شاید یکی از سوالاتی که همواره ذهنتان را مشغول کرده، این است که نمایندگان، وزرا و... چه قدر حقوق می‌گیرند؟ سوالی که جوابش باید شفاف باشد؛ اما نیست و مقاومت‌های زیادی هم برای ایجاد این شفافیت وجود دارد. حالا برای پاسخ به این سوال به سرغ چند تن از نمایندگان مجلس فعلی و نیز نمایندگان ادوار گذشته مجلس رفته است؛ البته که برای پاسخ به این پرسش نیز مقاومت‌های زیادی شد؛ برای مثال یکی از نمایندگان در پاسخ به این سوال گفت: شما نباید این سوال را از من بپرسی؛ نماینده دیگری هم در پاسخ به این پرسش اظهار داشت: امور مالی مجلس باید به این پرسش پاسخ دهد و من اجازه پاسخ دادن به این سوال را ندارم! یا یکی از نمایندگان گفت: نمایندگان مجلس اصلا حقوق نمی‌گیرند!

با وجود همه این طفره رفتن‌ها پیگیری‌ها نتیجه داد و برخی نمایندگان به طور شفاف، مبلغ حقوق و نیز سایر امکاناتی که در اختیارشان قرار گرفته را اعلام کردند؛ احسان ارکانی یکی از نماینده‌هایی بود که پاسخ این سوال را عنوان کرد. ارکانی  گفت: حقوق نمایندگان در مقایسه با سایر مقامات پایین‌تر است. استانداران نیز بیشترین دریافتی را در میان مقامات دارند. وی با بیان اینکه برای مثال حقوق وزرا ۲۲میلیون تومان است، اظهار داشت: خالص دریافتی نمایندگان مجلس حدود ۱۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان است. در ماه برخی هزینه‌های جانبی نیز به نمایندگان پرداخت می‌شود. مثلا، نمایندگان هر ماه ۲میلیون و ۲۰۰هزار تومان هزینه ایاب ذهاب دریافت می‌کنند. 

کیومرث سرمدی نماینده دیگری بود که این سوال را پاسخ داد؛ البته پاسخ او با پاسخ ارکانی متفاوت بود که ارکانی علت تفاوت را هزینه‌های جانبی عنوان کرد. به گفته کیومرث سرمدی، نمایندگان در ماه به طور خالص ۱۸میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند. سرمدی همچنین تاکید کرد: نمایندگان هیچ گونه اضافه کاری ندارند. دو دریافتی دارند؛ یک دریافتی حق دفاتر است که مبلغ آن متفاوت است و دیگری حقوق. حق دفتر، هزینه اجاره دفتر، آب، برق، کارکنان و... است. کسی که در شهرستان یک دفتر داشته باشد، بین ۱۸ تا ۲۵ میلیون تومان می‌گیرد و اگر کسی دفاترش بیشتر باشد، قاعدتا مبلغ بیشتری دریافت می‌کند.

همچنین سرمدی ادامه داد: به ما ۲۰۰میلیون ودیعه مسکن داده‌اند و برخی نیز درخانه‌های مجلس سکونت دارند. به هر نماینده یک خودرو هم داده‌اند که به صورت اقساطی از حقوق نماینده کسر خواهد شد.

جعفر قادری، نیز در این باره گفت: من از مجلس حقوقی دریافت نمی‌کنم و اطلاعی از حقوق نمایندگان ندارم. 

پس از این از نمایندگان سابق نیز پرسیدیم که حقوق نمایندگان در ادوار گذشته چه قدر بوده است؟ محمود صادقی یکی از نمایندگانی بود که به این پرسش پاسخ داد؛ از لحاظ قانونی، حقوق نمایندگان مجلس تابع قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت است که در ماده یک این قانون، جدولی ارائه شده که برای محاسبه حقوق و ضرائب است. در تبصره۲ این ماده، اعداد مبنای حقوق مقامات را بیان کرده که بند (الف) حقوق  معاون وزرا، بند (ب) استانداران و بند (ج) آن مربوط به وزرا، نمایندگان مجلس، معاونین رییس جمهور، معاونین قوه قضاییه و رییس کل دیوان محاسبات است. همچنین بند (د) معاون اول رییس جمهور، نواب رییس مجلس و اعضای شورای نگهبان است و بند (ه) که آخرین رده است، مربوط به روسای سه قوه است؛ بنابراین طبق قانون نظام هماهنگ پرداخت، وزرا، نمایندگان مجلس، معاونین رییس جمهور، معاونین قوه قضاییه و رییس کل دیوان محاسبات در یک ردیف هستند که عدد آن‌ها ۱۹۰۰ است. 

وی ادامه داد: این موضوع به نحوه خاصی در کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس هر سال محاسبه و تعیین می‌شود؛ در مجلس دهم حقوق پرداختی نمایندگان مجلس شامل دو قسمت بود؛ یک قسمت حقوق خود نماینده که بین ۵ تا ۶میلیون تومان متغیر بود؛ البته نمایندگانی که شاغل هستند می‌توانند حقوق محل کار خود را دریافت کنند و مامور به مجلس شوند که خیلی نمایندگان به این شکل حقوق اصلی خود را دریافت می‌کردند. قسمت دوم نیز بخش مربوط به هزینه‌های نمایندگی است. یعنی هزینه‌هایی که برای اجرای وظایف نمایندگی لازم است. مثلا هزینه دفتر که برحسب تعداد حوزه‌ها متغیر است. هزینه مربوط به فرد همراه و هزینه ایاب ذهاب، کمک هزینه مسکن و... از این قبیل پرداختی‌ها هستند که از جهت ایفای وظایف نمایندگی ضرورت دارد.

صادقی اضافه کرد: در مجلس دهم میزان پرداختی دربخش دوم تا جایی که به خاطر دارم، بین ۱۰ تا ۱۳میلیون تومان بود و جمع آنچه به نماینده‌های مجلس پرداخت می‌شد، با حقوق فرد بین ۱۸ تا ۲۲میلیون تومان بود. اما نکته این است که در زمینه پرداخت حقوق و مزایا به نمایندگان لازم است شفافیت وجود داشته باشد و همانطور که مردم انتظار دارند، مشخص شود هر نماینده چه قدر می‌گیرد که در این باره شفافیت وجود ندارد. طبق قانون برنامه ششم، مجلس هم مکلف است، حقوق نمایندگان را در سامانه حقوق و مزایا اعلام کند که فکر می‌کنم از سال۹۸ این قانون اجرا شد و اطلاع ندارم مجلس به وظیفه خود عمل کرد یا خیر. اما ما در پرداخت حقوق به کارکنان دولت شاهد تبعیض هستیم و توازن پرداخت وجود ندارد و فاصله کف و سقف پرداخت‌ها بالاست که تلاش‌هایی برای ایجاد عدالت پرداخت شده است که ممکن است سبب چالش‌هایی هم شده باشد.

غلامعلی‌جعفرزاده‌ یکی دیگر از نمایندگان ادوار قبل بود که در این خصوص  صحبت کرد؛ وی پاسخ داد در دوره نهم و دهم حقوق از ۷ میلیون تومان به ۱۱میلیون تومان رسید؛ البته یکی از کارهای درستی که مجلس می‌کند و بهتر است در سایر بخش‌ها انجام شود این است که مبلغی به نماینده اعطا می‌شود و نماینده خود باید با مبلغی که به او داده شد، مدیریت کند.

نتیجه این پیگیری‌ها حاکی از آن بود که باوجود اینکه مجلس شعار شفافیت سر می‌دهد، اما در عمل این شفافیت وجود ندارد و حتی نمایندگان حاضر به اعلام مبلغ خود نیستند و از بین بیش از پنجاه نماینده که با آن‌ها تماس گرفته شد، تنها دو تن از نمایندگان مبلغ حقوق را اعلام کردند. آیا در این شرایط مجلس می‌تواند مدعی ایجاد شفافیت باشد؟

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر