|
کدخبر: 240887

۵۷ میلیون نفر به آب دسترسی ندارند‌

در حالی که ۵۷ میلیون نفر از جمعیت اروپا و آمریکای شمالی به لوله‌کشی آب دسترسی ندارند، در ۳۰ ماه آینده شاخص آب‌رسانی جمعیت روستایی که ۹۰درصد می‌رسد.

عمده ایرانی‌هایی که به خارج از کشور سفر کرده‌اند، در ابتدای سفر خود از تعجب زیاد مبنی بر نبود آب آشامیدنی در خطوط لوله کشورهای خارجی حرف می‌زنند. در حقیقت وجود آب آشامیدنی بهداشتی پایدار در شبکه آبرسانی خانگی کشور سبب شده تا نبود این مایع و مایه حیات در بسیاری از کشورهای جهان برای ایرانی‌ها به یک مسئله شگفت‌آور بدل شده است.

بر خلاف تصور عموم مردم، واکاوی شرایط تامین آب آشامیدنی در کشورهای توسعه یافته از نگاه گزارش نهادهای بین‌المللی بیانگر مشکلات گسترده این کشورها در حوزه مذکور است.

بر اساس آخرین گزارش سازمان ملل پیرامون وضعیت آب آشامیدنی در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی ۵۷ میلیون نفر در سراسر قاره اروپا و آمریکای شمالی در خانه به آب لوله‌کشی دسترسی ندارند. این افراد برای تامین آب مستقیما از منابع آب سطحی استفاده می‌کننده یا برای جمع آوری آب به بیشتر از ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارند.

*مرگ ۷۸۲ نفر بر اثر مصرف آب ناسالم در ۳ کشور آلمان، فرانسه و انگلستان تنها در یک سال

بر مبنای این گزارش، ۲۱ میلیون نفر از جمعیت کشورهای مذکور از خدمات اولیه آب آشامیدنی محروم هستند، در حالی که ۳۶ میلیون نفر از مردم اروپا و آمریکای شمالی به سرویس بهداشتی اولیه دسترسی ندارند.

شرایط دشوار تامین آب آشامیدنی در کشورهای اروپایی و آمریکا و کانادا سبب شده تا مردم این مناطق دسترسی عادلانه‌ای به آب آشامیدنی نداشته باشند و بر مبنای تفاوت‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بافت جغرفایی از نابرابری گسترده در این حوزه رنج ببرند.

دسترسی اروپایی‌های به آب آشامیدنی ناسالم سبب شده تا سازمان بهداشت جهانی در گزارشی عنوان کند:« هر روز ۱۴ نفر بر اثر بیماری‌های ناشی از آب ناسالم جان خود را از دست دهند.»

گزارش سازمان بهداشت جهانی مشخص می‌کند، تنها در یک سال ۴۸۰ نفر در کشور آلمان بر اثر استفاده از آب ناسالم کشته شده‌اند، این آمار در فرانسه ۱۷۲ نفر ثبت شده و کشور انگلستان نیز ۱۳۰ مورد مرگ بر اثر مصرف آب آلوده را تنها در یک سال تجربه کرده است.

همچنین بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی رسانه‌های صربستانی؛ بیش از ۶۰ درصد مردم روستایی این کشور در معرض آب ناسالم قرار دارند.

جهاد آبرسانی تحولی در وضعیت آبرسانی روستایی

مقایسه شرایط دشوار تامین آب آشامیدنی کشورهای اروپایی با شرایط تامین آب شرب پایدار در ایران بیانگر تاثیر قابل توجه مبانی انقلاب اسلامی در توسعه عادلانه زیرساخت‌های حیاتی زندگی تلقی می‌شود که در کنار اقدامات جهادی به شرایط کنونی رسیده است.

بر مبنای آمار مستند آب و فاضلاب کشور، در حال حاضر ۹۹درصد از شهرهای کشور به زیرساخت تامین آب آشامیدنی بهداشتی پایدار دسترسی دارند که این آمار در روستاهای کشور به ۸۲ درصد می‌رسد.

در حالیکه آمار دسترسی به آب آشامیدنی بهداشتی پایدار در سطح کشور در مقایسه با بسیاری از کشورهای توسعه یافته عدد بالاتری است، اما در آستانه گام دوم انقلاب اسلامی، تلاش‌ها برای ارتقای شاخص دسترسی مردم به ویژه در روستاهای کشور با سرعت بیشتری ادامه دارد.

بر همین اساس، دولت سیزدهم در قالب برنامه ویژه‌ای با عنوان جهاد آبرسانی، تامین آب شرب پایدار برای ۱۰هزار روستای کشور را در قالب پروژه‌ای 30 ماهه تا پایان دولت هدف گرفته است.

بر اثر اجرای برنامه جهاد آبرسانی، شاخص دسترسی جمعیت روستایی به آب شرب پایدار به به ۹۰ درصد رشد پیدا می‌کند.

در همین رابطه، میثم جعفرزاده، رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو در گفت‌وگویی، عنوان کرد:« رویکرد جهادی در تمامی ابعادی این طرح دمیده شده و اگر قرار بود طبق سال‌های اخیر کار انجام شود قطعا ده‌ها سال برای آبرسانی به مناطق محروم طول خواهد کشید.»

هزینه واقعی آب آشامیدنی چه میزان است؟

 تاکنون عملیات اجرایی آبرسانی به ۷ هزار و ۱۳۸ روستا از ۱۰ هزار روستای تعبیه شده با جمعیتی بیش از 3 میلیون نفر آغاز شده است.

عبور شاخص آبرسانی روستایی در کشور در حالی تا پایان عمر دولت از ۱۰۰ درصد عبور می‌کند که در بسیاری از نقاط توسعه یافته تامین آب آشامیدنی بهداشتی اساسا جزء وظایف دولت نیست و عملا این مسئله بر عهده خود مردم گذاشته شده است.

تصور کنید، اگر در ایران چنین شرایطی حکمفرما بود، تامین آب شرب معادل نیاز مصرف هر فرد بالغ یعنی 3.2  لیتر در هر روز مشابه کشورهای خارجی با در نظر گرفتن بعد خانوار ماهانه ۲.۲ میلیون تومان هزینه روی دست هر خانوار ایرانی می‌گذاشت. این در حالی‌است که آب مذکور با هزینه بسیار ناچیز در اختیار هر شهروند ایرانی قرار می‌گیرد.

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها