|
کدخبر: 235073

مهاجرت فعالان رمزارز ایران به ترکیه

به گفته بسیاری از فعالان بازار رمز ارز آنچه این بازار را برای ایرانیان جذاب می کند درآمد دلاری و هزینه ریالی است.

ترید (Trade) ارز دیجیتال به معامله یا خرید و فروش بیت کوین و ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که با هدف کسب سود انجام می‌گیرد. فرد معامله‌گر یا تریدر با هدف کسب سود از نمودارهای قیمتی، اخبار بازار و رویدادهای آتی بازار استفاده می‌کند.

ترید یا مبادله ارزهای دیجیتال به استفاده مناسب از نوسان‌ آن‌ها، اخبار و رویدادهای مختلف و به کارگیری استراتژی‌های مبادلاتی برای کسب سود اطلاق می‌گردد و با هولد و یا نگه داشتن ارزهای دیجیتال تفاوت چشمگیری دارد؛ هولد ارزهای دیجیتال به معنای خرید ارزهای دیجیتال و نگهداری آنها برای ماه ها و یا سال ها گفته می شود اما ترید و یا معامله به خرید و فروش لحظه ای ارزهای دیجیتال مربوط می شود.

این روزها رمزارزها در بین ایرانیان بسیار محبوب شده اند چراکه با وجود افزایش مداوم قیمت ها و بالا رفتن نرخ تورم داشتن یک درآمد دلاری می تواند چرخ زندگی را بچرخاند؛ طبق آخرین ارزیابی های صورت گرفته به طور تقریبی ۱۲ میلیون نفر ایرانی در بازار ارزهای دیجیتال هستند که در این میان اما درصد کمی از آنها به ترید کردن می پردازند.

گفتنی است که در کنار ترید و هولد کردن ارزهای دیجیتال عده ای نیز به استخراج این رمزارزها می پردازند؛ ماینینگ و یا استخراج ارزهای دیجیتال به استفاده از ماینرهایی مربوط می شود که با کمک آنها افراد می توانند رمزارز خود را استخراج کند.

در سال های گذشته به دلیل پایین بودن قیمت انرژی و همچنین پایین بودن ارزش ریال در برابر دلار آمریکا افرادی از کشورهای همسایه به خصوص چین برای ماینینگ به ایران می آمدند؛ اما طولی نکشید که مشکلات کمبود انرژی در ایران بروز پیدا کرد و با اعمال قوانین سختگیرانه بر صنعت ماینینگ در ایران نه تنها اتباع کشورهای خارجی دست از این کار کشیدند بلکه ایرانیان فعال در این حوزه نیز با محدودیت های قانونی مواجه شدند.

همسو با اعمال قوانین سختگیرانه بر صنعت ماینینگ و همچنین عدم شفافیت قوانین بازار رمزارز در ایران و کمبود زیرساخت های لازم برای فعالیت در این بازار ( پهنای باند اینترنت ) و محدودیت هایی که تحریم ها برای کاربران ایرانی ایجاد کرده اند تریدرهای ایرانی حال راهی ترکیه شده اند.

زمانی که دانشمندان نباشند شیادان جای آنها را خواهند گرفت

سعید خوشبخت کارشناس ارزهای دیجیتال در پاسخ به این پرسش که خروج تریدرهای ایرانی از کشور چه تبعاتی براق اقتصاد ایران دارد؛ گفت: یکی از ساده ترین آسیب های اقتصادی این اتفاق این است که تریدر ایرانی پولی را که در ایران هزینه می کند را دیگر در کشور دیگری هزینه خواهد کرد و این امر به معنای خروج ارز از کشور است اما مساله اصلی اینجا است که ما در حال از دست دادن دانش و نیروی حرفه ای و توامندی افراد کاربلد هستیم و زمانی که نیروهای متخصص از کشور خارج می شوند نیروهای شیاد جای آنها را می گیرند و بازار برای مردمی که ترید بلد نیستند و نیاز دارند که خدماتی در این حوزه دریافت کنند به شدت خطرناک خواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که دولت به چه نحوی می تواند جلوی وقوع این اتفاق را بگیرد؛ گفت: نمی توان گفت که دولت می تواند به طور کامل از وقوع این اتفاق جلوگیری کند چراکه مهمترین عاملی که منجر به خروج تریدرهای ایرانی از کشور شده است تحریم ها بوده است و این افراد نگران این موضوع هستند که اگر در ایران فعالیت کنند به موانعی برخورد کنند و در نتیجه ترجیح می دهند از کشور خارج شوند.

وی در ادامه گفت: در این بین اما در اختیار داشتن بازارهای داخلی قوی تر می تواند کمکی به تریدرهای ایرانی محسوب شود؛ اگر بازارهای داخلی عمق کافی داشته باشند و در رده بازارهای دسته دوم دنیا باشند و بازارهای محلی قوی محسوب شوند برای تریدرهای ایرانی جایی بازخواهد شد که معاملات خود را در همین بازار ها انجام دهند اما متاسفانه بازارهای ما عمقی ندارد در نتیجه تنها گزینه برای تریدر واقعی این است که در بازار بین المللی ترید کند.

وی در واکنش به ایجاد هویت جعلی توسط کاربران ایرانی برای فعالیت در صرافی هایی مانند بایننس؛ گفت: این فعالان بازار رمز ارز با این کار به یک نهاد مالی دروغ خواهند گفت و آن نهاد الی موظف است که قوانینی را رعایت کند و به محض مطلع شدن این حق را پیدا می کند که شما را به عنوان مجرم شناسایی کند و حساب های شما را مسدود کند.

این کارشناس ارزهای دیجیتال در ادامه گفت: مردم نباید هرگز به نهادهای مالی دروغ بگویند چراکه پشیمانی به بار می آید و حتی ممکن است زمانی که احراز هویت جعلی رخ می دهد فرد اصلی با ارائه پاسپورت حساب را خالی کند. حساب برای خود فرد ایرانی نیست بلکه برای شخص دیگری است و مانند این است که افراد ایرانی از حساب های اجاره ای استفاده کنند و در نتیجه هر لحظه امکان دارد که این حساب ها توسط فرد اصلی تخلیه شود.

 

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها