|
کدخبر: 232205 رویا رئیسی

سخنگوی اتحادیه‌ کسب‌وکارهای مجازی در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

عاقبت کپی برداری از کسب و کارهای موفق

الفت نسب، سخنگوی اتحادیه‌ کسب‌وکارهای مجازی گفت: خیلی از افراد با ایده‌پردازی و کپی از فعالیت‌های داخلی و خارجی شروع به کار کردند اما در نهایت به دلایلی از بازار حذف شدند.

اقتصاد عاقبت کپی برداری از کسب و کارهای موفق

وقتی صحبت از خرید اینترنتی می‌شود پیشنهاد اول مردم بررسی قیمت و خرید کالا از طریق دیجی کالا است. خیلی از کسب‌وکارها مثل بامیلو، باسلام، اُکالا و دیجی استایل نیز فعال هستند اما استقبال مردم از دیجی کالا بیشتر است. بسیاری مدعی هستند دیجی کالا ساختاری انحصاری ایجاد کرده است و امکان رقابت وجود ندارد. برای بررسی بیشتر این موضوع با سخنگوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی به گفتگو نشستیم.

 رضا الفت نسب، سخنگوی اتحادیه‌ کسب‌وکارهای مجازی  گفت: بین کسب‌وکارهای اینترنتی، رقابت وجود دارد. تعدادی از این کسب‌وکارها به واسطه سابقه، زمان شروع فعالیت و سرمایه‌گذاری مناسب؛ وضعیت بهتری دارند. خیلی از افراد با ایده‌پردازی و کپی از فعالیت‌های داخلی و خارجی شروع به کار کرده‌اند. در نهایت هم به واسطه نبود سرمایه‌گذاری مناسب از بازار حذف شدند. به طور مثال بیش از ۱۶۰ مجوز تاکسی اینترنتی داریم اما مردم تعداد اندکی از آنها را می‌شناسند. به این دلیل که تنها به کپی‌برداری اکتفا کردند.

الفت_نسب

الفت نسب اظهار کرد: «صحبت‌هایی درباره انحصار مطرح شده است. این موضوع در چارچوب فعالیت‌های شورای رقابت قرار دارد و درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود. این موضوع مهم در آینده بیش از پیش مورد توجه خواهد بود. کسب‌وکارهای جدیدی شکل گرفته‌اند و اگر توافقاتی در عرصه سیاست انجام شود؛ روند فعالیت آنها بهتر می‌شود. در آینده کسب‌وکارهای اینترنتی در عرصه رقابت جهانی حضور پیدا می‌کنند. همچنین رقابت برای کسب‌وکارهای اینترنتی در این شرایط بهتر می‌شود. شورای رقابت و نهادهای مرتبط با همکاری کارشناسان این حوزه باید برنامه‌ریزی‌هایی برای آینده داشته باشند.

وی افزود: دیجی کالا از جمله سایت‌هایی بود که در زمان مناسب کار خود را شروع کرد. در سال ۱۳۸۵ با سرمایه‌گذاری کم و ساده آغاز به کار کرد. دانش و استمرار مدیریت کمک به توسعه دیجی کالا کرد. سرمایه‌گذار خطرپذیر با ورود به موقع توانست کسب‌وکار موفقی را ایجاد کند. در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار فروشنده در این پلتفرم فعال هستند. در گذشته تنها دیجی کالا محصولات را تامین می‌کرد اما اکنون با شرایط متفاوتی به مردم خدمت‌رسانی می‌کند.

فضای رقابتی برای کسب‌وکارهای اینترنتی مهیاست

سخنگوی اتحادیه‌ کسب‌وکارهای مجازی خاطرنشان کرد: کسب‌وکارهای آفلاین تصور می‌کردند انحصار فروش دارند اما این انحصار شکسته شد. بیش از ۷ میلیون کالا از طریق دیجی کالا فروخته می‌شود. فضای رقابت با دیجی کالا کاملا باز است. از نظر ارائه مجوز و سایر موضوعات منعی برای هیچ کس وجود ندارد. البته دیجی کالا با محدودیت‌هایی نیز رو به رو است که شاید خیلی از کسب‌وکارها نداشته باشند. دیجی کالا و کسب‌وکارهای مشابه آن امکان تبلیغ تلویزیونی ندارند. مشابه این موضوع را در خصوص «بایا» شاهد بودیم که با تبلیغات گسترده کار خود را شروع کرد اما این تبلیغات ضامن موفقیت آن نبود.

الفت‌نسب تاکید کرد: دیجی کالا هر روز بزرگ‌تر می‌شود. با این وجود امکان رقابت برای همه وجود دارد. دیجی کالا قوانین داخلی خاص خود را دارد و به سمت رعایت حقوق مصرف‌کننده حرکت می‌کند. با افزایش تعداد فروشنده‌ها باید نظارت بهتری اعمال شود تا مردم رضایت داشته باشند. اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی ورودی به گلایه‌های مردم نداشته است و احتمالا در آینده جز موضوعاتی باشد که در قوانین داخلی کسب‌وکارهای اینترنتی ورود کنیم. هنوز زمان دقیقی برای این موضوع مشخص نشده است.

سخنگوی اتحادیه‌ کسب‌وکارهای مجازی در پایان گفت: استفاده از ابزارهایی مثل نمودار قیمت کار را شفاف کرده است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها