|
کدخبر: 141920

تنها راه بقای کسب و کارها در بازار راکد

رضا الفت نسب، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کشوری کسب‌ و کارهای مجازی

شیوع کرونا و رونق‌یابی هرچه بیشتر خرید مجازی باعث شده است که صاحبان کسب و کارهای مجازی حسرت بخورند که چرا از مدت‌ها قبل، مقدمات کار را تدارک ندیده‌ و برای خود فروشگاه آنلاین دایر نکرده‌اند. سال گذشته بسیاری از آنها روی فروش خوب عید به قول معروف حساب کرده و برنامه‌ریزی‌ بسیاری کرده بودند اما کرونا و تعطیلی واحدهای صنفی، همه آن تلاش‌ها را ناکام گذاشت و ضرر و زیان بی‌سابقه‌ای به بار آورد.

الفت-نسب

ضرر و زیانی که نه تنها می‌شد جلوی آن را گرفت بلکه این امکان وجود داشت که حتی در این دوران رکود بازار، به رونق و سودآوری بیشتر کسب و کار خود فکر کرد. بسیاری از کسب و کارهای موسوم به آفلاین هنوز هم در برابر کسب و کار آنلاین مقاومت می‌کنند اما تجربه تلخ کرونا باید نشان داده باشد که در این گونه مواقع، حیات و ممات کسب و کار در گرو آن است که ردی در دنیای مجازی از خود به جا گذاشته باشید. آشتی با دنیای مجازی بهترین راهکار برای مدیریت بهینه کسب و کار در این قبیل شرایط بحرانی است. چه‌بسا هیچ راه دیگری وجود نداشته باشد.

حلقه دیگر موضوع، مصرف‌کننده و خریدار است. کرونا نشان داد که ضعف سواد دیجیتال شهروندان باعث می‌شود که بسیاری از مردم ندانند استفاده از خرید اینترنتی چه محاسن و مزایایی به همراه دارند؟ چگونه می‌توان فروشگاه‌های امن و قابل اعتماد را شناخت و نیز چگونه می‌توان با استفاده از ظرفیت آنلاین، وضعت کسب و کار سنتی خود را دگرگون کرد.

این روزها از مردم می‌خواهیم حتی‌المقدور از سفرهای غیرضروری بپرهیزند. بخش زیادی از سفرهای درون شهری برای خرید انجام می‌شود بنابراین یکی از کارآمدترین راه‌ها آن است که درصد هرچه بیشتری از مردم، خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام دهند اما پیش‌شرط ترویج فرهنگ خرید مجازی آن است که ابتدا در این زمینه اعتمادسازی می‌شد. به هر حال این فرایند باید به تدریج و مدت‌ها قبل از شیوع کرونا آغاز می‌شد.

اکنون هم باید دست به کار شد و با استفاده از ظرفیت رسانه‌ها، مردم را با دنیای خرید و فروش اینترنتی آشنا کرد. در این زمینه کار خاصی انجام نشده است که منتظر به ثمر نشستن آن باشیم. آمار نشان می‌دهد که در شرایط عادی مقدار خرید اینترنتی فقط یک است؛ بنابراین می‌توان گفت که جامعه ما از این نظر هنوز فاصله بسیار زیادی با جوامع و کشورهای دیگر دارد. خرید و فروش آنلاین، روندی است جهانی که همه کشورها به آن حرکت می‌کنند. باید با عصر جدید خرید و فروش همراه می‌شدیم اما نشدیم. امید می‌رود که تجربه تلخ کرونا ما را به این نتیجه رسانده باشد که داد و ستد آنلاین نه یک انتخاب که یک جبر است.

نویسنده: رضا الفت نسب

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها