|
کدخبر: 220414

کدام کشورها با بیت کوین رابطه خصمانه دارند؟

بیت‌کوین همیشه از سمت دولت‌ها به دلیل نوسانات زیاد، نگرانی برای استفاده در معاملات غیرقانونی و استفاده بی‌رویه برق برای استخراج مورد انتقاد قرار گرفته است.

بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال از زمان آغاز به کار در سال ۲۰۰۹ همیشه با بحث قانونی همراه بودند.

بیت‌کوین همیشه از سمت دولت‌ها به دلیل نوسانات زیاد، نگرانی برای استفاده در معاملات غیرقانونی و استفاده بی‌رویه برق برای استخراج مورد انتقاد قرار گرفته است.

اما برخی از کشورها در حال توسعه این نوع دارایی را راهی برای پیشرفت سریع ارزیابی کردند و این بازار را به رسمیت شناختند.

اما از آنجایی که افرادی زیادی در دنیا به ارزهای دیجیتال به عنوان نوع جدیدی از سرمایه‌گذاری روی آوردند خلا قانونی و مخالفت دولت‌ها با این نوع دارایی در حال پیشرفت آشکار شد.

بسیاری از کشورها استفاده از بیت‌کوین را غیرقانونی نمی‌دانند اما وضعیت این نوع دارایی در کشورها مشخص نیست و با پیامدهای نظارتی زیادی همراه است.

برخی کشورها محدودیت‌های زیادی برای استفاده از بیت‌کوین اعمال کردند و بانک‌ها تراکنش‌های ارز دیجیتال را منع کردند. برخی کشورها تراکنش ارزهای دیجیتال را با مجازات‌های سنگین ممنوع کردند.

در ادامه کشورهایی که با ارزهای دیجیتال رابطه خصمانه دارند را معرفی می‌کنیم.

الجزایر

در حال حاضر استفاده از ارزهای دیجیتال در این کشور به دلیل تصویب قانون مالی در سال ۲۰۱۸ ممنوع است.

طبق گزارش رسانه‌های محلی اگرچه خرید، فروش، استفاده یا نگهداری ارزهای دیجیتال ممنوع است اما مردم همچنان در این بازار فعالیت می‌کنند.

بولیوی

ممنوعیت رمزارزها از سال ۲۰۱۴ در بولیوی اعمال شده است.

بانک مرکزی بولیوی طی صدور بیانیه‌ای معامله و استفاده هر ارز دیجیتالی که توسط یک کشور یا منطقه خاص حمایت نمی‌شود را ممنوع کرد.

چین

چین زمانی بزرگ‌ترین قطب رمزارز در دنیا بود اما بعد از ممنوعیت استخراج و بعد ممنوعیت معامله رمزارزها در این کشور اکثر شرکت‌های فعال در این حوزه از چین مهاجرت کردند.

ین کشور به دنبال راه‌اندازی ارز دیجیتال ملی خود است و برای همین مقامات چینی همیشه به دنبال کاهش ارزش بیت‌کوین بودند.

کلمبیا

در کلمبیا موسسات مالی اجازه ندارند خدمات مربوط به رمزارزها را تسهیل کنند و بیت‌کوین از سال ۲۰۱۴ در این کشورها ممنوع است.

مصر

معاملات رمزارز در مصر از لحاظ قانونی بررسی نشده اما در سال ۲۰۱۸ نظام مالی اسلامی در مصر معاملات رمزارزها را حرام اعلام کرد.

با وجود محدودیت‌ها مردم مصر در بازار رمزارزها فعالیت می‌کنند.

اندونزی

بانک مرکزی اندونزی در سال ۲۰۱۸ معاملات رمزارز را ممنوع کرد اما مردم اندونزی هم مانند سایر کشورها در میان ممنوعیت‌ها در بازار رمزارزها فعالیت می‌کنند.

ایران

یورونیوز در رابطه با وضعیت رمزارزها در ایران نوشته است: بیت‌کوین رابطه پیچیده‌ای با ایران دارد. این کشور برای کاهش تاثیر شدید تحریم‌های اقتصادی آمریکا به استخراج بیت‌کوین برای تامین ارز واردات روی آورده است.

بانک مرکزی ایران ارزهای دیجیتال استخراج شده در خارج از کشور را ممنوع اعلام کرده اما استخراج بیت‌کوین در کشور راحت است.

گمانه‌زنی‌های زیادی در رابطه با درآمد ایران از استخراج بیت‌کوین مطرح است اما به گفته یک شرکت تحلیل داده‌ ایران سالانه یک میلیارد دلار از این راه درآمد دارد.

برق برای ماینر در ایران ارزان قیمت است اما این ماینرها باید تمام بیت‌کوین‌ها استخراج شده را به بانک مرکزی بفروشند اما تقریبا ۵۰ درصد استخراج بیت‌کوین در ایران غیرقانونی است.

هند

همین چند روز پیش بود که معامله رمزارزها در هند غیرقانونی اعلام شد و بازار هم به این خبر واکنش منفی نشان داد.

عراق

علی‌رغم مخالفت شدید دولت عراق با رمزارزها این نوع دارایی در این کشور به شدت محبوب است و هر روز به تعداد فعالان بازار رمزارزها افزوده می‌شود.

نپال

بانک مرکزی نپال ارزهای دیجیتال را از سال ۲۰۱۷ ممنوع کرده است.

مقدونیه شمالی

مقدونیه تنها کشور اروپایی است که معامله رمزارزها را ممنوع کرده است.

روسیه

ارز دیجیتال در روسیه غیرقانونی نیست اما قانون‌های سختی همراه خود دارد.

روسیه اولین پیش‌نویس قانون رمزارزها را در سال ۲۰۲۰ تصویب کرد وبعد از آن این نوع دارایی مشمول مالیات شد اما کارمندان دولت حق استفاده از رمزارزها را ندارند.

ترکیه

با کاهش ارزش لیر در ترکیه مردم گرایش زیادی به ارزهای دیجیتال پیدا کردند اما دولت ترکیه اقداماتی مانند افزایش مالیات و قوانین مبارزه با پولشویی در مقابل رمزارزها اعمال کرده است.

ویتنام

ویتنام اعلام کرده معاملات رمزارز غیرقانونی است و مشمول ۵۶۰۰ یورو جریمه می‌شود.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها