|
کدخبر: 219680

سال آینده خبری از افزایش حقوق نیست؟

در حالی که اولین جلسه شورای عالی کار برای افزایش حقوق کارگران تشکیل شده، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده برنامه دولت افزایش قدرت خرید مردم است نه افزایش حقوق.

تنها چند روز تا تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ باقی مانده است. اما حالا رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داده که دولت به جای افزایش غیرواقعی حقوق، قدرت خرید مردم را افزایش می‌دهد. او گفته این روش بهتر از آن است که ۲۰ درصد حقوق را بالا بردند و ۳۰ درصد بر تورم کشور افزودند.

این سخنان مسعود میرکاظمی در حالی است که هر سال در ماه‌های پایانی سال، مساله افزایش حقوق کارمندان و کارگران یکی از مهم‌ترین اخبار و چالش‌های پیش روی دولت، نمایندگان کارگری و کارفرمایان است.

به خصوص اینکه در اقتصاد ایران، دولت بزرگترین کارفرماست و چند سالی است بخش مهمی از بودجه کشور، صرف پرداخت هزینه‌های جاری می‌شود که مهم‌ترین و بزرگترین عدد آن، حقوق کارمندان دولت است.

در چند سال گذشته و همزمان با افت درآمدهای نفتی، دولت در تامین هزینه‌ها و پرداخت حقوق کارمندان خود به مشکل خورده و به نظر می‌رسد بخش مهمی از حقوق کارمندان خود را از طریق چاپ پول تامین کرده است. شیوه‌ای که منجر به افزایش تورم شده است.

میرکاظمی هم دقیقا به همین نکته اشاره کرده و گفته «وقتی بدون داشتن منبع دولتی، حقوق ۲۰ درصد افزایش می‌یابد در اصل با خلق پول، دست در جیب محرومان جامعه می‌کنیم و آنها باید هزینه این تصمیم را بپردازند. یک میلیون به حقوق افراد اضافه شده ولی در قبال آن با تورم، ۳ میلیون دیگر از جیبش برداشته شده است.»

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته سال آینده به جای افزایش حقوق، قرار است بر افزایش قدرت خرید مردم تمرکز شود.

افزایش حقوق کارمندان و کارگران منتفی است؟

البته میرکاظمی به نکته دیگری هم اشاره کرده و گفته بودجه سال ۱۴۰۱ را بدون کسری بسته‌اند. اگرچه همه دولت‌ها مدعی چنین چیزی هستند اما ممکن است منظور او عدم افزایش حقوق کارکنان دولت در سال آینده باشد.

با این حساب یا دولت قرار نیست حقوق کارمندان را افزایش دهد و یا اینکه قرار است این افزایش حداقلی باشد. مثلا بین ۱۵ تا ۳۰ درصد و البته به صورت پلکانی. به شکلی که حقوق برخی بیشتر افزایش پیدا کند و حقوق بقیه کمتر.

امروز هم اولین جلسه شورای عالی کار برای تعیین حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ برگزار شد. اگرچه هنوز هیچ گمانه‌زنی درباره افزایش حقوق‌ها مطرح نشده اما پیش از این چند سناریو، درباره افزایش حقوق‌ها مطرح شده است.

برخی می‌گویند احتمالا افزایش حقوق کارمندان دولت بیش از ۱۵ درصد نباشد. اگر قرار باشد حقوق کارگران هم به همین میزان افزایش پیدا کند، حداقل حقوق سال ۱۴۰۱ به حدود سه میلیون تومان می‌رسد.

اما رئیس سازمان برنامه و بودجه پیش از این گفته بود قرار است حقوق کارکنان دولت به صورت پله‌ای افزایش پیدا کند و بالاترین میزان افزایش حقوق ۳۰ درصد است.

بر اساس این گفته میرکاظمی ممکن است حقوق کارگران ۳۰ درصد بیشتر شود و پایه حقوق کارگران به ۳٫۴ میلیون تومان برسد.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر