|
کدخبر: 158149

سقف افزایش حقوق کارمندان چقدر است؟

مساله تعیین حقوق کامندان دولت امسال به یکی از بحث‌برانگیزترین بحث‌ها در مجلس شورای اسلامی تبدیل شد و حالا با برگشت دوباره موضوع از کمیسیون تلفیق این مهم فردا در دستور کار صحن علن مجلس قرار دارد.

اقتصاد سقف افزایش حقوق کارمندان چقدر است؟

در حالی که طبق لایحه پیشنهادی دولت مقرر بود کارمدان دولت افزایشی ۲۵ درصدی را در حقوق شاهد باشند، برخی نمایندگا مجلس این مصوبه را نزدیک ه عدالت ندانسته و تاکید داشتند در این وضعیت برخورداران از حقوق های بالا منتفع شده اما کسانی که حقوق پایین می‌گیرند، با مشکلاتی متعدد روبرو می‌شوند.

 نایب رئیس کمیسیون اقتصادی، احسان خاندوزی در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد محدودسازی افزایش حقوق کارمندان با حقوق بالا را مطرح کرد. براساس پیشنهاد دولت که به تصویب کمیسیون تلفیق مجلس رسیده بود، قرار است سال آینده حقوق «همه» کارمندان دولت ۲۵ درصد افزایش یابد.

اما در صحن علنی مجلس پیشنهادی ارائه شد که به موجب آن مقرر گردید حقوق کارمندانی که حکم آن‌ها کمتر از ۵ برابر حداقل دستمزد است یعنی ۱۰ میلیون تومان، ۲۵ درصد افزایش یابد و حقوق کارمندانی که حکم آن‌ها بالای این رقم است، صرفا حدود ۲٫۵ میلیون تومان افزایش یابد.

براساس اظهارات نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در صحن علنی مجلس، نسبت حداکثر به حداقل حقوق در بخش دولتی در ایران ۲۱ است، در حالی که در بسیاری از کشورها نسبت به ایران وضعیت بهتری دارد.به عنوان مثال این نسبت در کشورهایی مانند کره و ژاپن بین هشت تا ۱۳ است.

حقوق چند درصد کارمندان ۲۵ درصد افزایش می‌یابد؟

 محاسبات نشان می‌دهد که ۹۳ درصد کارمندان دولت مشمول افزایش ۲۵ درصدی حقوق خواهند شد زیرا حکم حقوقی آن‌ها کمتر از پنج برابر حداقل دستمزد است و فقط هفت درصد باقی مانده مشمول درصد افزایش کمتری می‌شوند.

اما در این جلسه، سیدحمید پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه به عنوان نماینده دولت به شدت با تصویب این پیشنهاد مخالفت کرد.

وی با اشاره به این که براساس قانون برنامه ششم توسعه، دولت موظف است ضریب افزایش حقوق را با توجه به میزان هزینه‌های خود و میزان تورم مشخص کند، گفت: براساس این پیشنهاد کسانی که حکم آن‌ها تا پنج برابر حداقل حقوق است یعنی ۱۴ میلیون تومان، این ها ۲۵ درصد افزایش حقوق خواهند داشت ولی افرادی که بالاتر از این حقوق می گیرند، افزایش ۲۵ درصدی نخواهند داشت.

وی افزود، در نتیجه، مثلا فردی که ۱۴ میلیون تومان حقوق می‌گیرد، حقوقش ۲۵ درصد افزایش می‌یابد ولی کسی که مثلا ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد، حقوقش اصلا افزایش نمی‌یابد. بنابراین طبقات حقوقی کلاً جابه جا می شود یعنی کسانی که حقوق پایین تری می گرفتند حقوق بالاتری می گیرند و برعکس.

پورمحمدی افزود: چه کسانی بالاتر از ۱۴ میلیون تومان می‌گیرند؟ قضات ما، هیئت علمی ما، انرژی اتمی ما، کسانی که روی سکوهای نفتی ما در جنوب هستند. یک دفعه یک توقف انجام می‌دهیم و حجم بسیار زیادی نارضایتی ایجاد می‌کنیم.وی اضافه کرد: دولت با این پیشنهاد قویا مخالف است و آن را مخالف قانون برنامه ششم توسعه می‌داند.موضوع اما برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق رفت.

مصوبه جدید کمیسیون تلفیق چیست؟

در جلسه کمیسیون تلفیق بودجه، جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۲) بررسی و افزایش ۲۵ درصدی حقوق‌ها در سال آینده مصوب شد اما برای این افزایش حقوق سقف مشخصی تعیین شد.گفتنی است، در لایحه اولیه بودجه افزایش ۲۵درصدی حقوق برای تمامی حقوق بگیران لحاظ شده بود.در مرحله اول کمیسیون تلفیق نیز همین فرمول را تایید کرد.

در مرحله بعد و پس از رد کلیات بازهم دولت بر فرمول خود یعنی افزایش ۲۵درصدی حقوقها تاکید کرد. اما در این مرحله با مطرح شدن پیشنهادات در صحن علنی کمیسیون تلفیق از فرمول جدید برای افزایش حقوق رونمایی کرد.

 بر این اساس سقف ۲ میلیون و پانصد هزار تومانی برای افزایش حقوق‌ها در سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شد که براساس آن حقوق‌های بالای ۱۰ میلیون تومان بعد از افزایش ۲۵ درصدی نباید بیشتر از ۲.۵ میلیون تومان به آنها اضافه شود.به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق، ۲۵ درصد افزایش مشروط به این است که میزان افزایش حقوق هیچ شخصی نسبت به سال ۱۳۹۹ از ۲۵ میلیون ریال بیشتر نشود.

 

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر