|
کدخبر: 213465

نسخه نجات‌بخش دولت برای بورس

شاخص کل با ورود حقوقی ها ۲۱ هزار واحد مثبت شد اما نسخه دولت برای اصلاحات اساسی در بورس با هماهنگی سه وزارتخانه و بانک مرکزی در قیمت‌گذاری برخی محصولات از جمله خودرو، بازار سرمایه را نجات می‌دهد؟

اقتصاد نسخه نجات‌بخش دولت برای بورس

بازار سرمایه همزمان با برگزاری نشست حقوقی‌ها با وزیر اقتصاد و ورود ۲۳۰ میلیارد تومان پول توسط این بخش از بازار، سبز پوش شد. با این حال اظهارات وزیر اقتصاد نشان می‌دهد که اصلاح قیمت‌گذاری‌ها در بورس هدف اصلی وزارت اقتصاد و سه دستگاه دولتی دیگر برای برون‌رفت بازار سرمایه از وضعیت منفی فعلی است.

در شرایطی که افت شاخص کل بازار سرمایه به کف سه ماهه در روز یک شنبه، انتقادها از آن را به اوج رساند، دیروز این مسیر تغییر کرد و صاحبان سهام شاهد رشد ۲۱ هزار و ۱۱۲ واحدی شاخص کل و نیز رشد ۳۱۲۱ واحدی شاخص هم وزن بودند.

با این حال، گزارش‌ها حاکی از این است که در روز گذشته، یازدهمین روز خروج سهامداران حقیقی از بورس با رقم بیش از ۲۳۰ میلیارد تومان رخ داده و بنابراین، این رشد شاخص را باید به حساب حقوقی ها نوشت. البته این موضوع چندان هم دور از انتظار نبود چرا که مانند دفعات قبل، دیروز نیز فعالان این بخش از بازار با دولتی ها جلسه داشتند!

دولت به دنبال پوشش کسری با مولدسازی دارایی‌ها

با این همه، این نشست که با حضور وزیر اقتصاد و ۳۰ هلدینگ و حقوقی بازار برگزار شد، حاوی نکات جدید و مهمی در خصوص تصمیمات جدید دولت برای بازار سرمایه است.

خاندوزی، وزیر اقتصاد در این جلسه درخصوص صورت وضعیت کنونی بورس گفت: «شواهد قطعی نشان می‌دهد بازار سرمایه در بلندمدت بیشترین بازدهی را در مقایسه با بازارهای رقیب داشته و نگاه ما به بازار حرفه‌ای و بلندمدت است. »

وی در ادامه به شبهه اخیر تامین کسری بودجه دولت از طریق اوراق بدهی پاسخ داد و گفت: «خالص تأمین مالی دولت از اوراق در دو ماه دوره بنده بسیار اندک و ناچیز و در ۴۰ روز اخیر صفر ریال بوده است هر چند فضای مجازی پر است از اطلاعات غیر دقیق. از این به بعد هم دولت بیشتر به‌ دنبال جبران کسری بودجه از طریق مولدسازی دارایی و فروش اموال مازاد است.»

رئیس شورای عالی بورس با بیان این که برنامه ما پیش‌بینی‌ پذیر کردن اقتصاد و حذف قیمت‌گذاری‌های مضر به بازار در صنایع بورسی است، اظهار کرد: به‌زودی خبر تغییر نظام قیمت‌گذاری خودرو توسط وزارت صمت منتشر خواهد شد.»

خاندوزی خاطر نشان کرد: «من به‌ دنبال پیش‌بینی ‌پذیرکردن نرخ‌های کلیدی اقتصاد و بالطبع بورس هستم تا نااطمینانی از بازار زدوده شود. در گذشته برای تغییرات مکرر قیمت خوراک و نرخ تسعیر ارز بانک ها و قواعد پالایشی‌ها و فراخوان عموم به سهامداری مستقیم اشتباهات بزرگی صورت گرفته است که باید با همکاری وزارت‌های نفت و صمت و بانک مرکزی و سازمان بورس شاهد کاهش این اشتباهات و ایجاد اطمینان در بازار باشیم.»

خرید ۲۵ هزار میلیاردی صندوق‌ها از بازار در سال جاری

از سوی دیگر رئیس سازمان بورس نیز ابعاد دیگری از وضعیت کنونی بازار و برنامه های بلندمدت‌تر برای ایجاد ثبات بازار را تشریح کرد.

عشقی افزایش شفافیت در اطلاعات و صورت های مالی را نخستین برنامه‌ای برشمرد که برای ثبات بازار سرمایه در دست اقدام دارد.

رئیس سازمان بورس در ادامه، دومین اقدام این سازمان برای بهبود ثبات بازار را حضور قوی تر صندوق های بازارگردانی و صندوق های سرمایه گذاری برای خرید سهام دانست. وی از اشتیاق شرکت های بزرگ برای خرید سهام در شرایط کنونی خبر داد و افزود: از ابتدای سال تاکنون ۲۵ هزار میلیارد تومان تنها توسط صندوق های بازارگردانی، توسعه بازار و سرمایه گذاری سهام از بازار سرمایه خریداری شده است.

منبع: نبض بورس

ارسال نظر