|
کدخبر: 212643

بورس؛ مسئول جدید قیمت گذاری کالاهای اساسی

بیک‌زاده گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام گرفته، تنظیم بازار کالاهای نهایی و مصرفی با ساز و کار مدیریت هوشمند انجام می شود.

اقتصاد بورس؛ مسئول جدید قیمت گذاری کالاهای اساسی

صدیف بیک‌زاده سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت در برنامه تیتر امشب تصریح کرد: ابزارها و سیاست های تنظیم بازار شکل دیگری به خود گرفته است.قیمت کالاهای پایه بر اساس ساز و کار بورس تعیین می شود.

او ادامه داد: در برنامه جدید ، تنظیم بازار کالاهای نهایی و مصرفی با ساز و کار مدیریت هوشمند انجام می شود. در این خصوص برنامه ریزی دقیقی در کل زنجیره کالا (مرحله تامین، توزیع و قیمت گذاری و نظارت بر بازار) انجام شده است.

بیک زاده بیان کرد: بخشی از محور این دستورالعمل تعیین شده، اصلاح نظام قیمت گذاری است که بر مبنای کنترل های پیشین و پسین صورت می گیرد. در واقع در این طرح قیمت گذاری ترکیبی از شیوه دستوری و عرضه و تقاضا انجام می گیرد که عموما سعی می شود بر مبنای عرضه و تقاضا و با کمترین دخالت دولت باشد.

این مقام مسئول تاکید کرد: در برنامه های جدید وزارت صمت بازرسی های سنتی با بازرسی های الکترونیکی جایگزین می شود که این امر مانع از رسوب کالا در هر کدام از بخش های تامین و توزیع خواهد شد.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت ادامه داد: بر این اساس بازرسین اصناف و سازمان های صنعت و معدن استان ها به اطلاعات سامانه جامع تجارت دسترسی دارند که به موجب آن تخلفات را شناسایی می کنند و مشخص می شود که کالا در کدام حلقه از زنجیره تامین رسوب کرده است.

او افزود: سیستم بر اساس میزان کالایی که تولید شده، سپس در بازار توزیع می شود و به دست مصرف کننده می رسد، رصد دارد و درصورتی که در یک بخش مشکلی وجود داشته باشد به بازرسین اعلام کرده تا موضوع را بررسی و با متخلفان برخورد کنند.

بیک زاده تصریح کرد: برای هر واحد صنفی بارکد دوبعدی یا کیو آر کد تعیین شده است و اگر تخلفی صورت گیرد دستگاه کیو آرد کد خوان در کمترین زمان آن را گزارش می دهد.

این مقام مسئول بیان کرد: البته استقرار سامانه جامع تجارت تدریجی است تا همه فعالان و اصناف بتوانند با آن پیش بیایند. مزیت این روش این است که واحدهای غیر شفاف دیگر زمینه کار نخواهد داشت و این امر کمکی برای ساماندهی واحدهای فاقد پروانه است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها