|
کدخبر: 208223 شهریار خادمی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس بازار سرمایه؛

امید به بورس بر می گردد؟

با توجه به اینکه صالح آبادی تجربه حضور در بازار سرمایه و همچنین بازار پول را دارد بنظر می رسد که حضورشان می تواند این امید را ایجاد کند که سیاست های بانک مرکزی تاثیر منفی در بازار سرمایه نداشته باشد.

اقتصاد امید به بورس بر می گردد؟

از اواخر مرداد سال جاری خبری مبنی بر تغییر روش عرضه اولیه شرکت‌های بورسی و به کار گرفتن عرضه اولیه به روش ترکیبی مطرح شد که هدف از این تغییر و اعمال روش جدید در عرضه اولیه، تشویق مردم به خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها و ترویج روش غیرمستقیم سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه است. با به کارگرفتن روش ترکیبی روشی جدید برای عرضه های اولیه اعمال شد که به نظر می رسید این اقدام بیشتر برای سر و سامان دادن به عرضه اولیه سهام شرکت های کوچک است که تا قبل از به کارگیری این نوع روش برای عرضه اولیه از روش «بوک بیلدینگ» برای عرضه اولیه آنها استفاده می‌شده است اما به یکباره هفته‌های گذشته با ورود عرضه‌های اولیه به بازار سهام و افت بیشتر شاخص کل برخی از نمادها مانند فجهان و فسبزوار که به تازگی هم وارد بازار شدند با روندی منفی مواجه شدند و صف خرید این دو عرضه اولیه در کمتر از یک هفته شکسته شد. ولی در هفته های گذشته ما شاهد هیچگونه عرضه اولیه در بازار سهام نبوده ایم، در همین راستا برآن شدیم که گفتگویی با یک کارشناس بازار سهام داشته باشیم و جویای علت این امر شویم.

کدیور

روشی اشتباه در عرضه اولیه های بورس

علیرضا کدیور کارشناس بازارسرمایه در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز درباره موضوع بالا اظهار کرد: سازمان بورس، شرکت بورس و فرابورس به عنوان متولیان پذیرش و عرضه شرکت ها در بازار سرمایه، باید سیاستی را در در پیش بگیرند که همواره شرکت هایی را آماده پذیرش عرضه اولیه داشته باشند. اما این عرضه ها با توجه به اینکه شرکت هایی که پذیرش می شود، سایز و اندازه های مختلفی را دارند. باید در مقاطع مختلف عرضه شوند. یعنی در مقطعی یک شرکتی را پذیرش می کنیم که کل قیمت شرکت ۳۰۰ میلیارد تومان است. اما یک زمان دیگر یک شرکت ۳۰ هزار میلیارد تومانی را پذیرش می کنیم که این روش اشتباه است.

وی ادامه داد: زمان سنجی اینکه که کدام شرکت عرضه شود و به چه میزانی عرضه شود. باید با توجه به شرایط کلی بازار سرمایه باید وضعیت ورود و خروج به بازارسرمایه بررسی شود. دو سه عرضه اولیه ای که در هفته ای گذشته در بازار سرمایه عرضه شد. عرضه هایی بودند که هم سایزشان و هم درصد سهامی که در این عرضه ها ارائه شدند تناسبی با میزان نقدینگی ورودی به بازار نداشتند، برای آن مقطع زمانی در بازار سهام، آن میزان عرضه، بسیار بزرگ بود و این موضوع سبب شد که روند کلی بازار تحت تاثیر قرار بگیرد. یعنی بخش مهمی از منفی بودن بازار سرمایه در هفته های گذشته به علت این عرضه اولیه ها بود. یعنی منفی بودن بازار به علت عرضه اولیه های حساب نشده ای است که در بازار سرمایه رخ داده بود.

تاثیر انتخاب رییس بانک مرکزی بر بورس

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که با توجه به انتخاب رییس جدید بانک مرکزی که پیشینه ای در بورس هم دارد، آیا می تواند بر بازار سرمایه اثرگذار باشد یا خیر. اظهار کرد: با توجه به شناخت و تجربه ای که آقای صالح آبادی در سازمان بورس دارد. بنظر می رسد که با این انتخاب،‌ سیاست گذاری های بانک مرکزی در آینده به نحوی باشد که بازار سرمایه از این موضوع تاثیر منفی نگیرد.

کدیور در پایان اظهار کرد: دو متغیر هست که بر بازار سرمایه تاثیر مهمی دارد، اولی نرخ ارز و دیگری نرخ بهره بانکی است. حال این دو متغیر با توجه به سیاست ها و نظر رییس کل بانک مرکزی تغییر می کنند. با توجه به اینکه صالح آبادی تجربه حضور در بازار سرمایه و همچنین بازار پول را دارد بنظر می رسد که حضور ایشان می تواند این امید را ایجاد کند که سیاست های بانک مرکزی تاثیر منفی در بازار سرمایه نداشته باشد.

  • حسن اباذرپور ارسالی در

    انشالله سقوط بورس

  • ناشناس ارسالی در

    جناب اقای رئیسی ریاست محترم جمهور خدا قو ت اگر چه شما مقصر نیستید اما اینکه نتوان ید در دولت جدید جلو این ضررهای کمر شکن ب ه مردم را بگیرید اعلام فرمایید نمی توانی د حداقل با چندر غاز تتمه باقی مانده پولم ان تا صفر نشده خارج شویم نیاز است به مدت یکماه همه بورس یا سبز شود برای جبران ضر رها یا بورس را تعطیل کنید و فرصت دهید تا پول مردم صفر نشده اجازه خروج از بورس بر ای مردم داده شود خدا عمرتان دهد اعتماد م جدد مردم غلط بود

  • ناشناس ارسالی در

    بازار بورس بخاطر رانت سو استفاده چپاولگ ری و عدم مدیریت وبی مسئولیتی مسئولان به نابودی کشیده شد !!!!!!! چرا ؟؟!!! چون‌کس ی پیگیر این نابسامانی نیست و هرکس میاد ب ا یه دروغ مردم را فریب میده و اینم بعد ۱ ۵ ماه ریزش سنگین در صورتیکه همه اقلام ب یش از دویست برابر رشد داشته.واقعن که

  • ناشناس ارسالی در

    واقعا شماباسرمایه ملت چکارکردیدکه ملت اعتمادبشما حتی بورس نداردفریب ردادن ملت باچه بهانه ای

  • ناشناس ارسالی در

    شما رو خدا بورس رو خوب کنید تا مردم پولش ان بردارند ودیگر چیزی به نام بورس وجود ن داشته باشد

  • ناشناس ارسالی در

    جناب آقای رییسی حداقل شما براساس قولی که دادید ی کاری بکنید دیگه کفگیر به ته دیگ خورده چیزی توسبدسهام نمونده دزدی وچپاول حد ومرزی داره اینها دارند چیکار میکنند هرچند ماه رییس بورس و... را عوض میکنند د یگری میاداز اولی بدتر.

  • علیرضا ارسالی در

    باسلام . اقای رئیسی فقط فقط به خاطر رای گیری امد توسازمان بورس . می دونست اگر ۴۶ میلیون یهامدار بهش رای بدن انتخاب میشه . چرا با روح و روان مردم بازی می کنید الان چند ماهاز دولت جدید میگذره قیمت ۱۰ برابر اضافه شده کدوم حرف های شما رو ادم اعتماد کند چند سال فقط فقط داریم دروغ می شنویم اصلا زنده بودن ما مردم اصلا براتون مهم نیست با همین ریزش بورس تعدادی زیادی خانوادها زندگیشون باطل شد ۲ سال بورس ریزش کرده هیچ کس نیست حرف بزنه . اقای رئیسی عزیز شما می گفتین بورس قلک دولت نیست ازش پول برداره بس چیه . چرا به حرفهای خودتون احترام نمیزارین چرا عمل نمی کنید. مردم بهت اعتماد کردنند اونم ۴۶ میلیون سهامدار . چی شد .

  • ناشناس ارسالی در

    شاخص کل سیفون کشید به هرچی حمایت سهمه
    قانون مزخرفیه

  • تقی ارسالی در

    به همین خیال باش که بورس خوب بشه ارزانی باشه کار باشه و بیکاری حل بشه آب باشه بر ق باشه ووووو

  • عذاز زاهدان ارسالی در

    حرفهایی که زدین فقط شعار انتخاباتی بود آ قای رییسی چیشد عمل کجایی سید محرومان

  • مرغک بی پروا ارسالی در

    دوستان عزیز منم مثه اکثر سهامداران توضرر م فقط این رو بگم که این وضعیت حالاحالاها به همین شکل است. وضعیت اگه بخاد خوب بشه حداقل یکسال طول میکشه. پس یاباید تایکی دوسال صبر کنیم یا با ضرر بفروشیم و بریم! ! فعلا هیچکسی برای خوب شدن بورس کاری انج ام نمیده. والسلام.

  • ناشناس ارسالی در

    نخ

  • ناشناس ارسالی در

    اقای ریس جمهورشما که دولت قبل رادروغگووف ریبکار میدونستیداگرروحانی اخردولتش تیرخل اص رابهمون زد شماازاول کار شروع کردیداگر ذره ای اعتمادبود اونم داره ازبین میره

  • ناشناس ارسالی در

    یه فکری عاجل درباره بورس بشه ما ۳۰درصد د وم سهام عدالتو یکساله که بفروش گذاشتیم و لی یک ریال برای ما نریختن چرا حق سهامدار ا را نمیدین همش دروغ ودزدی تا کی زره ای به دولت اعتماد نداریم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها