|
کدخبر: 208727

۵ سناریو هولناک برای تورم ۱۴۰۰

پیش‌بینی تورم با استناد بر شاخص نرخ مصرف‌کننده در شهریور ماه نشان می‌دهد بازه پیش‌بینی تورم در اسفندماه در سناریوهای مختلف از ۳۵.۱ درصد تا ۴۸.۵ درصد متغیر بوده است. طبق بررسی‌ها بیشترین پیش‌بینی در صورتی اتفاق می‌افتد که قیمت‌ها از روند تورم ماهانه شهریور تبعیت کنند.

اقتصاد ۵ سناریو هولناک برای تورم ۱۴۰۰

مرکز آمار تورم آخرین ماه تابستانی کشور را در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد. بررسی رشد ماهانه شاخص نرخ مصرف‌کننده در یک سال گذشته نشان می‌دهد تورم ماهانه شهریور در میان ۱۰ ماه اخیر بی‌سابقه بوده و سیری صعودی پیدا کرده است.

اما همواره با اعلام شاخص نرخ مصرف‌کننده توسط این مرکز می‌توان روندی از این متغیر را با فرض‌های مختلف در نظر گرفته و بررسی کرد در پایان امسال چه تورمی در انتظار مصرف‌کنندگان خواهد بود؟

این پیش‌بینی به طورکلی شمایی از بازه تغییرات تورمی را برمبناهای مختلف ارائه می‌دهد. این فروض با استناد به محاسبات مختلف راوی ۵ سناریوی مختلف تورمی است: 

سناریوی اول: رشد سالانه نرخ ها

مقایسه شاخص نرخ مصرف‌کننده در شهریور ماه امسال با سال گذشته نشان می‌دهد در یک سال گذشته به طور متوسط در هر ماه رشدی معادل با ۳.۰۶ درصد حاصل شده است. در صورتی که تصور کنیم این رشد تا پایان امسال نیز ادامه پیدا کند تورم نقطه‌ای در اسفند ۱۴۰۰ برابر با ۴۱.۲ درصد خواهد بود.

در میان حالتها و فروض مختلف می‌توان گفت رفتار قیمت‌ها در دوازده ماه گذشته حالتی میانه را برای تورم پایان امسال پیش‌بینی می‌کند.

سناریوی دوم: تورم شش ماهه

طبق محاسبات برآورد می‌شود در نیمه نخست امسال تا شهریور ماه تقریبا هرماه ۲.۳ درصد رشد در قیمت‌های هر ماه حاصل شده است.

درصورتی که این روند تاپایان سال تعمیم یابد در پایان سال تورم نقطه‌ای معادل با ۳۵.۰۹ درصد به ثبت خواهد رسید که از فرض سالانه ۶.۱ واحد درصد کمتر است. 

سناریوی سوم: تورم فصلی 

اگر شاخص نرخ مصرف‌کننده را به صورت فصلی مورد ارزیابی قرار دهیم محاسبه می‌شود که در تابستان امسال هر ماه به طور متوسط ۳.۵ درصد رشد در مقاطع ماهانه به ثبت رسیده است.

بر همین اساس بسط روند افزایش تابستانی قیمت‌ها تا پایان سال نمایان‌کننده رشدی ۴۵.۲ درصدی در پایان سال خواهد بود.

 مقایسه این روند با سالانه و شش ماهه نشان می‌دهد در تابستان رشدبیشتری را در دو مقطع دیگر تجربه کرده و بر همین اساس احتمال افزایش نرخ درصورت تبعیت از رشد تابستانی در پایان سال بیشتر خواهد بود.

سناریوی چهارم: تورم ماهانه نرخ ها

اما درنهایت آخرین سناریوی تورمی بر اساس رفتار قیمت‌ها به قاب ماهانه اشاره دارد. با توجه به رکورد دار بودن تورم ماهانه شهریور در ۱۰ ماه گذشته مشاهده می‌شود تورم ۳.۹ درصدی این ماه اگر تا اسفند امسال ادامه داشته باشد در پایان سال تورم نقطه‌ای ۴۸.۵ درصد رخ خواهد داد که در مقایسه با سایر سناریو‌ها بالاترین سطح پیش‌بینی به شمار می‌آید.

سناریوی پنجم: رشد یک درصدی

در پایان در صورتی که فارغ از رفتار قیمت‌ها تصور کنیم هر ماه رشدی برابر با یک درصد در شاخص نرخ مصرف‌کننده حاصل شود تورم نقطه‌ای اسفند ماه برابر با ۲۵ درصد خواهد بود.

این در حالی است که تورم هدف برای بانک مرکزی در سطح ۲۲ درصد است. طبق محاسبات اگر هر ماه حداقل ۱ درصد (فرضی محال) نیز به قیمت‌ها افزوده شود بازهم در پایان سال ۳.۰۳ درصد از میزان هدفگذاری شده برای تورم فاصله خواهیم داشت. 

مقایسه سایر سناریو‌ها با تورم هدف نیز نشان می‌دهد فرض ماهانه رشد تورم بیشترین فاصله با نرخ هدف (۲۲ درصد) را داشته که معادل با ۲۶.۵ واحد درصد می‌باشد.

منبع: اقتصاد نیوز
  • مردم زجر کشیده ایران ارسالی در

    یادش بخیر
    یادش بخیر دلار 70 ریالی
    یادش بخیر ارامش مردم
    یادش بخیر ارزش پولمون
    یادش بخیر ثروت نامحدود ایران
    یادش بخیر مسئولان د لسوز
    یادش بخیرکه حرمتی داشتیم
    یادش بخیر تومان نبود ریال بود ولی خو ش بودیم
    یادش بخیر کبریت 5ریالی
    یادش بخیر بدون ویزا سفر کردن
    یادش بخیر ارزش پول
    یادش بخیرنمی د ونستیم تورم چیه
    یادش بخیر قول نبو د عمل بود
    یادش بخیر گردو وبادوم وپ سته جزو میوه بود
    یادش بخیر سفره ها رنگین بود
    یادش بخیر ایران نگین ا سیا حلقه زمین بود
    یادش بخیر اگه ب دی بود خوبیها بیشتر بود
    یادش بخیر ارزش ریال از دلار بیشتر بود
    کاشکی برمیگشت اون روزهای طلائی

    یادش بخیر دقدقه نداشتیم
    واقععععععع عععایادش بخیر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها