|
کدخبر: 208685

امید به اقتصاد تزریق می‌شود؟

اگر به هر دلیلی مولفه‌های کلان اقتصادی از حد استاندارد خارج شوند، بازار سرمایه نیز دچار ضرر و زیان می‌شود.

اقتصاد امید به اقتصاد تزریق می‌شود؟

یک کارشناس مسائل اقتصادی درباره مولفه‌های اقتصاد کلان و نقش آنها در اصلاح بازار سرمایه، گفت: زمانی که از واژه مولفه‌های اقتصادی صحبت می‌کنیم، منظور این است که نرخ رشد اقتصادی، تورم، ارز و سرمایه‌گذاری بر بازار سرمایه تاثیر داشته است.

هادی حق شناس در این‌باره افزود: بی‌تردید، زمانی که اقتصاد کشور در شرایط نرمال باشد، بازار سرمایه هم نرمال خواهد بود. اما اگر به هر دلیلی اقتصاد دچار تلاطم شود، متغیرهای خارجی چون کرونا و تحریم هم بر بازار سرمایه تاثیر گذاشته و بازار را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند.

حق شناس اظهار کرد: زمانی که به دلیل شرایط کرونا، بخش گردشگری کشور با رکود مواجه می‌شود، طبیعی است که ارزش شرکت‌های گردشگری در بازار سرمایه هم کم شده یا وقتی تردد و تعداد سفر در کشور به دلیل ویروس کرونا کاهش یابد، مصرف بنزین نیز کاهش یافته و روی سهام پالایشگاه‌ها در بازار سرمایه، تاثیر می‌گذارد و زمانی که به دلیل تحریم، صادرات مواد پتروشیمی دچار مشکل شود، شرکت‌های پتروشیمی بورسی هم نوسان خواهند داشت.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: متخصصان و فعالان بازار ضمن تحلیل واقع بینانه از شرایط اقتصاد، باید بتوانند مولفه‌های اقتصادی و تاثیر آن بر بازار سرمایه را به طور دقیق سنجیده و آن را اندازه‌گیری کنند.

وی عنوان کرد: بازار سرمایه متاثر از نرخ ارز و نرخ ارز متاثر از شرایط اقتصادی است و اگر امروز تحریم‌های اقتصادی برداشته شود، به طور حتم، شاهد کاهش نرخ ارز خواهیم بود.

حق شناس گفت: اگر تحریم ظالمانه برداشته شود، بی‌تردید، در صادرات محصولات پتروشیمی شاهد اتفاقات خوب و مثبت خواهیم بود و سهام پتروشیمی‌ها در بازار سرمایه تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین، بسیار مهم است راجع به کدام اقتصاد یعنی اقتصاد با شرایط عادی یا اقتصاد با شرایط تحریم یا کرونایی صحبت می‌کنیم.

وی با اشاره به اخبار منتشره درباره توافق احتمالی ایران و عربستان، اظهار کرد: به طور قطع، توافق ایران با عربستان تاثیر مثبت روی روابط تجاری ایران با کشورهای دیگرخواهد گذاشت، زیرا عربستان موثرترین کشور عضو شورای خلیج‌فارس است.

وی با بیان اینکه عربستان به لحاظ اقتصادی قوی‌ترین این کشورها به شمار می‌رود، گفت: اگر روابط سیاسی بین ایران و عربستان به حالت عادی برگردد، هم روی نفت و هم روی روابط تجاری ایران با سایر کشورهای خلیج‌فارس اثر‌گذار است.

به گفته حق شناس، توافق احتمالی ایران و عربستان، مبادلات تجاری بیرون از خلیج‌فارس را هم تحت تاثیر قرار داده و بر توافق هسته‌ای ایران نیز تاثیر می‌گذارد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در صورت برگشت شرایط به حالت عادی، آثار مخالفت عربستان نسبت به برجام نیز کمتر شده و این امر به نفع کشورهای منطقه و به نفع ایران است.

وی تاکید کرد: هر گونه روابط حسنه با کشورهای همسایه یا کشورهای دوردست، بیانگر بهبود فضای کسب و کار است.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: زمانی که بتوانیم با کشورهای همسایه روابط تجاری برقرار کنیم، به این معنا است که قادر به صادرات و واردات کالا از آن کشورها هستیم و این موضوع بر درآمد ارزی، نرخ دلار و مولفه‌های کلان اقتصادی تاثیرگذار بوده و اثر روانی مثبتی بر کشور حاکم می‌شود.

منبع: سنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها