|
کدخبر: 208631

پشت پرده اعجاب انگیز از نزول بورس

ارزیابی بازار نشان می‌دهد که یا جامعه سهامدار بدون منطق قصد فروش و خروج از بورس را دارد یا خبرهایی پشت پرده هست که باعث این فشار فروش شده در غیراینصورت این وضع با این تورم و نقدینگی توجیه ندارد.

 گروه صنعت: نکته دو روز اخیر بازار سرمایه این بود که حمایت خیلی از سهم‌های بزرگ از دست رفت و باعث فعال شدن حد ضرر خیلی‌ها شد که باعث افزایش فشار فروش شد و نکته دیگر اینجاست که خیلی از سهم‌ها به نرخ یکسال قبل رسیدن که دیگه فروششون توی این قیمت‌ها منطقی نیست و با از بین رفتن ترس سهامداران و جو روانی بازار باید کم کم انتظار داشت منطق بر بازار حاکم شود، هرچند بسیاری از سهامداران از ریشه عرضه حقوقی‌ها خبر دارند با این درگیر فضای بازار شده و سهم‌های خود را با نرخ پایین عرضه می‌کنند.

در واقع اگر بخواهیم ریشه مشکلات بازار کنونی را پیدا کنیم باید وضعیت تورم، نقدینگی و کسری بودجه ملاک قرار بگیرد، هرچند برخی‌ها سیگنال آغاز مذاکرات و کاهش نرخ دلار را مطرح می‌کنند اما این بهانه‌ای بیش نیست زیرا هنوز اتفاقی در این بخش نیفتاده و دلار هم گرانتر از ابتدای تابستان هست، به عبارت دیگر حجم پایه پولی مرداد امسال با ۴۲.۱ درصد افزایش نسبت به ماه مشابه سال قبل، به ۵۱۵ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان رسیده که رشدی ۲۰۷ درصدی در بدهی‌های دولت به بانک مرکزی را نشان می‌دهد می‌توان به راحتی دلیل اصلی‌ترین عامل رشد پایه پولی و اتفاقات اخیری که در بازار سرمایه رخ داده است را فهمید.

سیاست‌های دولت برای مهار تورم

یک اقتصاددان  با اشاره به اینکه دولت چاره‌ای ندارد که ما به التفاوت کسری بودجه را از طریق نشر اسکناس و انتشار اوراق دولتی جبران کند و همه این مسائل به افزایش پایه پولی ختم می‌شود، گفت: درحال‌حاضر بخشی از هزینه‌های دولت از طرق منابع درآمدهای صادرات نفتی تامین مالی می‌شود و سایر اقدامات دولت برای تامین مالی روند افزایش پایه پولی را رقم زده همانطوری که در دهه‌های گذشته هم در تناسب با تورم نقدینگی در کشور رشد داشته و به طوری که همیشه تورم در ایران بیش از حد متوسط جهانی( ۳ تا ۵ در صد) با کاهش ارزش پول ملی را به همراه داشته است.

تاثیر فروش اوراق دولتی بر بازار

با توجه به اینکه رشد نقدینگی در اقتصاد کشور سیر فزاینده‌ای دارد دولت به دنبال مهار ان از طریق فروش اوراق دولتی برآمده است. در واقع بیشترین رشد مربوط به خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی به گونه‌ای بوده که در پنج ماه ابتدایی امسال بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی ۲۵۶.۳ درصد افزایش داشته است، این رقم در ۱۲ ماه منتهی به مردادماه ۲۰۷.۱۴ درصد بوده است. حالا دولت برای مهار تورم ناشی از کنترل نقدینگی پول موجود در جامعه را می‌خواهد جمع کند. یک کارشناس بورس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه در روزهای گذشته دولت تمام اوراق خود را می‌خواهد از طریق بازار سرمایه به فروش برساند، گفت: فروش این اوراق در بورس باعث شده حقوقی‌ها عرضه زیادی داشته باشند به همین دلیل علاوه بر اینکه بسیاری از سهم‌ها به صف فروش کشیده شدند آفت شدید بورس در این هفته رقم بخورد.

رضا روحی دلایل افت شدید بازار در هفته جاری، تصریح کرد: کلا دو حالت بیشتر وجود ندارد اولی اینکه جامعه سهامدار بدون هیچ منطق و تحلیلی قصد فروش و خروج و فرار از بازار سرمایه دارد. دومی اینکه خبر یا خبرهایی پشت پرده هستکه امثال ما نمیدانیم و باعث این فشار فروش شده است.

براساس برآوردهای اولیه، کسری بودجه سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود و دولت روحانی در ۵ ماه ابتدایی امسال استقراض قابل‌ توجهی از بانک مرکزی کرده تا بتواند بودجه پنج ماه ابتدایی سال را تأمین کند و تبعات همین مسئله تا پایان سال بر پیکر اقتصاد کشور وجود خواهد داشت.

منبع: بازار

ارسال نظر