|
کدخبر: 206461 رویا رئیسی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با معاون اسبق فناوری‌های نوین بانک مرکزی ایران:

سرنوشت عجیب رمزارزها در ایران / قانون جدید وضع می‌شود؟

با توجه به سوابق امر و تحولاتی که در چین رخ داده است، افقی برای قانونی شدن رمز ارزهای جهان شمول در ایران دیده نمی‌شود؛ لیکن احتمال دارد، رمز ارزهای داخلی معرفی شوند.

اقتصاد سرنوشت عجیب رمزارزها در ایران / قانون جدید وضع می‌شود؟

اگر چه دولت‌ها تا به امروز بر سر راه ارزهای دیجیتال موانع زیادی ایجاد کرده‌اند اما در خصوص ارزهای دیجیتال ملی روی خوش نشان داده‌اند. قانون‌گذاری به کندی در کشورها پیش می‌رود و تصمیمات کشورهایی مثل امریکا و چین بر روند ارزهای دیجیتال در دنیا تأثیرگذار بوده است. در ایران وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت محدود مجوزهایی داد و مجلس شورای اسلامی هم نیز گزارش را از سوی کمیسیون اقتصادی قرائت کرد اما هنوز قانون‌گذاری منسجمی را شاهد نیستیم.

ناصر حکیمی، معاون اسبق فناوری‌های نوین بانک مرکزی ایران در گفتگو با گسترش نیوز گفت: رمز ارزها در دنیا هم قانون و قاعده مشخصی و جهان شمولی ندارند. لیکن دو عامل پول‌شویی و خروج سرمایه به عنوان نکات منفی و امکان پرداخت خارجی در دوران تحریم به عنوان نکات مثبت آن مطرح هستند. با توجه به روند تغییر سریع فناوری، برای قانون‌گذاری زود است، اما همین الان هم برای وضع مقررات و دستورالعمل‌ها دیر شده است.

حکیمی

افقی پیش روی رمز ارزها در ایران نیست

حکیمی در خصوص سرنوشت رمز ارزها در ایران اظهار کرد: با توجه به سوابق امر و تحولاتی که در چین رخ داده است، افقی برای قانونی شدن رمز ارزهای جهان شمول در ایران دیده نمی‌شود؛ لیکن احتمال دارد، رمز ارزهای داخلی معرفی شوند.

محدودیتی برای صنعت استخراج در دولت سیزدهم نخواهیم داشت

وی افزود: صنعت استخراج همین الان هم قانونی است و وزارت صنعت، معدن و تجارت به آنها مجوز می‌دهد. در دولت سیزدهم اگر گشایش بیشتری نباشد، فکر می‌کنم، محدودیتی ایجاد نشود.

جهان در خصوص رمز ارزها مردد هست

معاون اسبق فناوری‌های نوین بانک مرکزی ایران تأکید کرد: تغییر سریع فناوری و دانش ناکافی نسبت به ابعاد و تنوع رمز ارزها قانون‌گذاران را نه فقط در ایران بلکه در جهان مردد کرده است.

تأثیر ارزهای دیجیتال بر بانکداری

حکیمی در پایان پیرامون تأثیر ارزهای دیجیتال بر بانکداری گفت: ارزهای دیجیتال که در ابتدا به عنوان جایگزین نظام بانکداری مطرح بودند، هم اینک به عنوان مکمل سامانه‌های متمرکز بانکداری در اموری نظیر پرداخت‌های بین‌المللی مطرح هستند.

روی خوش دولت‌ها به رمز ارز دولتی و ملی

دولت‌ها به خوبی نتوانستند با رمز ارزها همراه شوند و از سویی نیز نمی‌تواند، از این فناوری و رونقش میان مردم چشم‌پوشی کنند. در این راستا به فکر تولید رمز ارز دولتی و رمز ارز ملی افتاده‌اند. این رویکرد اصلاً با فلسفه اولیه ارزهای دیجیتال جور در نمی‌آید و ماهیت اصلی رمز ارزها را خدشه‌دار می‌کند. دولت‌ها مدعی هستند که رمز ارزهای موجود ثبات ندارند و رمز ارزهای ملی یا دولتی که پشتوانه دولت را دارند، مناسب برای سرمایه‌گذاران خواهند بود. دولت‌ها از سویی معتقدند که رمز ارزها دولتی با اتکا به فناوری امور مالی بهتر کار خواهد کرد. دولت‌ها ترس از دست دادن کنترل بازار را دارند.

تأثیر ارز دیجیتال دولتی بر اقتصاد کشورها

اگر چه ارز دیجیتال دولتی ماهیت اولیه رمز ارزها را ندارد اما هزینه‌های مالی دنیا را که بیش از ۳۵۰ دلار در سال است را کاهش می‌دهند. در دنیا افراد زیادی هستند که حساب مالی ندارند و رمز ارزها می‌توانند، منابع مالی را برای این افراد فراهم کنند. با استفاده از ارزهای دیجیتال دولتی، دولت‌ها روند بهتری برای پرداخت هزینه‌های ضروری به مردم دارند و نرخ بهره نیز کاهش می‌یابد. نباید فراموش کرد که اگر بدون محدودیت از رمز ارزهای دولتی استفاده شود، به سرعت بر امور مالی کشورها مسلط خواهد شد. برای مردم نیز خطرساز خواهد بود، زیرا ارزهای دیجیتال ابزار خوبی خواهند بود تا مردم را کنترل کنند و جریمه‌های شهروندی را سریع اخذ کنند. ارزهای دیجیتال دولتی و ملی آزمون بزرگی برای تمامی دولت‌ها خصوصاً دولت‌هایی خواهد بود که اقتصاد آن‌ها وابسته به دلار است. در ایران نیز صحبت‌هایی از ارز دیجیتال ملی بر پایه ریال شده است اما هنوز به صورت جدی در این خصوص مسئولین کشور صحبت نکرده‌اند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها