|
کدخبر: 205710 رویا رئیسی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس حوزه بلاک چین ‌و‌ رمز ارز بررسی شد:

عرضه اولیه بازار ارزهای دیجیتال سودآور هستند؟

عرضه‌های اولیه الزاماً سودآور نیستند و الزاماً توکن ها رشد نمی‌کند. بستگی به تکنولوژی و فناوری که بلاک چینی دارد که استفاده می‌کند.

اقتصاد عرضه اولیه بازار ارزهای دیجیتال سودآور هستند؟

اگر در بازار ارزهای دیجیتال ورود کرده باشید، حتماً با اصطلاح عرضه اولیه مواجه شده‌اید و با توجه به شناختی که از عرضه اولیه بورس دارید، حتماً این عرضه‌ها هم برایتان جالب خواهد بود. همراه ما باشید تا یکی از کارشناسان این حوزه به سؤالات شما پاسخ دهد. سعید عبادتی کارشناس حوزه بلاک چین ‌و‌ رمز ارز در گفتگو با گسترش نیوز گفت: شرکت‌ها یا ارائه‌کنندگان توکن ها برای اینکه بتوانند از توکن ها جذب درآمد کند یا ICO با استفاده از ارزهای اولیه اقدام به فروش کوین‌ها یا توکن ها کند. عرضه اولیه تشکیل می‌دهند. در واقع عرضه اولیه توکن یا ICO توسط شرکت‌ها به منظور جذب سرمایه ارائه می‌شود. بعضاً با قیمت‌های خیلی نازلی ارائه می‌شوند و با لیست شدن در صرافی‌ها و پلتفرم‌های مختلف قیمت‌های جذاب‌تری به خود اختصاص می‌دهند. طبیعتاً عرضه اولیه بستگی به فاندامنتال توکن یا کوین و کاری که تکنولوژی انجام می‌دهد، دارد. این دو موضوع فارغ از هم نیستند. خیلی از عرضه های اولیه یا ارائه اولیه کوین‌ها جذاب هستند و کاربران سر و دست زیادی بر آنها می‌شکند.

عبادتی

عرضه‌های اولیه الزاماً سودآور نیستند

عبادتی اظهار کرد: خیلی‌ها به صورت مختصری به عرضه اولیه‌ها ورود می‌کنند و رفته‌رفته توکن آنها مطرح می‌شود. البته خیلی از آنها از ابتدا پروژه و سرمایه‌گذاری دارند و مارکت آن‌ها سروصدا می‌کند. این سروصدا تضمین موفقیت نیست و ممکن در آینده شکست بخورند. تمامی این شرایط در بازار محتمل هست.

وی افزود: عرضه‌های اولیه الزاماً سودآور نیستند و الزاماً توکن ها رشد نمی‌کند. بستگی به تکنولوژی و فناوری که بلاک چین استفاده می‌کند، دارد. مهم این هست که چه مشکلی را حل می‌کند، چه‌کاری قرار در آینده انجام بدهد و تیم پشت آن چه کسی هست. پارامترهایی مثل تیم سازنده و رزومه تیم سازنده یکی از مهمترین پارامترهای این موضوع است. با این پارامترها بهتر می‌توان تشخیص داد که عرضه اولیه مذکور کلاه‌برداری است. همچنین در بحث مارکتینگ معمولاً توکن ها و کوین‌هایی که مارکتینگ قوی دارند، چراغ‌قرمز کلاه‌برداری برای سرمایه‌گذار هستند.

توجه به هشدارهای متخصصین در زمان سرمایه‌گذاری

این کارشناس حوزه بلاک چین ‌و‌ رمز ارز تأکید کرد: پروژه که در ابتدا به‌جای کار سروصدای زیاد دارد، یک چراغ‌قرمز مهم در خصوص کلاه‌برداری هستند. نقشه راه پروژه‌ها نیز حائز اهمیت هست. در این مسیر سرمایه‌گذار پروژه را مرحله به مرحله تائید می‌کنند. در نهایت می‌توانیم به هشدارهای متخصصین این حوزه نیز توجه کنیم. هشدارهایی که از طرف انجمن‌ها، نهادها، متخصصین و بحث‌های کارشناسی مطرح می‌شود؛ به فرآیند تصمیم‌گیری سرمایه‌گذار کمک می‌کند.

مزیت عرضه‌های اولیه رمز ارزها

عبادتی در خصوص معایب و مزایا عرضه‌های اولیه گفت: عرضه اولیه می‌تواند منجر به رشد پروژه‌ها شود. خیلی از پروژه‌ها در عرضه‌های اولیه عددهای پایینی داشتند اما بعد از عرضه رشدهای عجیب و غریب کردند. برای سرمایه‌گذاران آگاه و پیگیر منفعت خوبی ایجاد خواهد کرد. همچنین برای هم بنیان‌گذاران مجموعه که بر روی ارز دیجیتال کار می‌کند، روحیه‌بخش است. از سویی پروژه به خوبی لانچ می‌شوند و به بهره‌برداری مناسب می‌رسند. مزیت دیگری که می‌تواند برای بلاک چین داشته باشد، آوازه شهرت پروژه است. روزانه کوین‌ها و ICO جدید در شبکه بلاک چین لانچ می‌شوند. در بلاک چین آن‌هایی باقی می‌مانند که فناوری جدید ارائه کرده‌اند. با پروتکل‌های متفاوت، روش‌های متفاوت، مسئله جدید را مرتفع می‌کند. این مزیت باعث می‌شود که بلاک چین در سطح جهان مشکلات بیشتری را حل کند و سریع‌تر روشن کند.

معایب عرضه اولیه رمز ارزها

وی افزود: بزرگ‌ترین عیب کلاه‌برداری‌ها هست که اشاره کردیم. خیلی از سرمایه‌گذاران سرمایه خود را از دست می‌دهند و خیلی از پروژه‌ها در وسط کار رها می‌شوند. به این دلیل که انرژی لازم از سوی هم بنیان‌گذاران یا توسعه‌دهندگان پروژه وجود ندارد. به این دلیل که منفعت مالی ندارد و مشخص نیست، پروژه کدام سمت‌وسو می‌رود. حتی تعدادی از آنها نابود می‌شوند. با وجود عرضه اولیه، ICO و تولید توکن اما خروجی کار مناسب نیست. نتیجه خوبی کسب نمی شود و ضررهای هنگفتی شامل سرمایه‌گذاران می‌شود.

چگونه در عرضه اولیه ارزهای دیجیتال شرکت کنیم؟

این کارشناس حوزه بلاک چین ‌و‌ رمز ارز اظهار کرد: شرکت در عرضه‌های اولیه معمولاً روش به این صورت است که شرکت، ارائه دهنده، هم بنیان‌گذاران و مجموعه در سایت اعلام می‌کند که در ساعت و روز خاص پروژه در صرافی خریدوفروش می‌شود. ممکن تتر یا سایر ارزهای دیجیتالی باشد که نسبت برابر با استیبل کوین‌ها دارند و در نهایت هم به استیبل کوین‌ها تبدیل می‌شوند. پروژه وایت پیپر و نقشه راه بدون نظارتی عرضه را انجام می‌دهند که این روند ممکن است، باعث بروز مشکلاتی مثل کلاه‌برداری شود.

چند توصیه به سرمایه‌گذاران

عبادتی در پایان گفت: به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود که در عرضه‌های اولیه دقت بیشتری کنند. اگر دانشگاه لازم دارند، وارد این مباحث شوند. تحقیق فراوان را فراموش نکنند. خیلی از پروژه‌ها فیک هستند و تنهای پوسته خوشگل دارند. در زیرپوسته خوب آن‌ها امکان کلاه‌برداری و اتفاقات عجیب‌وغریب است. خیلی از پروژه‌ها واقعی هستند و باید خود سرمایه‌گذار با دانش و بینش عمیق نسبت به تحلیل پروژه‌های مختلف و والت پیپر و نقشه راه‌های مختلف به دست بیاورد. امکان از دست رفتن پول در سرمایه‌گذاری وجود دارد. سرمایه‌گذاران حتماً جستجو کنند و از افراد خبره کمک بگیرند. در صورتی که قصد خرید دارند، با سرمایه‌های کم که نیاز به آن ندارند، سرمایه‌گذاری کنند.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها