|
کدخبر: 205278 رویا رئیسی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با عضو انجمن فناوران زنجیره بلوک مطرح شد:

سیاست‌هایی برای افزایش قیمت ارز دیجیتال شخصی

تولید و عرضه رمز ارز شخصی نیازمند سیاست‌های خاص است. به طور مثال شخصی مثل مسی ۱۰۰ هزار طرفدار دارد اما تنها ۱۰ هزار توکن تولید می‌کند. مسابقه برای به دست آوردن توکن به وجود می‌آید و در نهایت قیمت توکن خود به خود بالا می‌رود.

اقتصاد سیاست‌هایی برای افزایش قیمت ارز دیجیتال شخصی

دنیای ارزهای دیجیتال هر روز جذاب‌تر می‌شود. فناوری بلاک چین بیت کوین را خلق کرد اما تا به امروز بیش از ۱۲ هزار رمز ارز داریم. رمز ارزهای شخصی زیادی نیز طراحی شده‌اند که بیشترشان خیلی دوام نداشتند. علیرضا زجاجی عضو انجمن فناوران زنجیره بلوک در خصوص ارزهای دیجیتال شخصی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: به صورت کلی دو نوع توکن داریم، نوع اول توکن‌های تعویض‌پذیر هستند. این توکن‌ها روی شبکه‌های بلاک چین قرارداد هوشمند پیاده می‌شوند. به طور مثال می‌توانیم به تتر اشاره کنیم که روی چند شبکه از جمله شبکه اتریوم و ترون با استفاده از قرارداد هوشمند توکن‌ها پیاده‌سازی می‌شود. توکن تعویض‌پذیر یعنی من یک تتر دارم و شما هم یک تتر دارید. تتر من با تتر شما تفاوتی ندارد و به راحتی قابل تعویض هستند.

زجاجی

توکن nft جایگزین پول نیست

زجاجی اظهار کرد: نوع دیگر از ارزهای دیجیتال تعویض ناپذیر هستند، به این معنا که هر یک نسخه خاص خود را دارند. این توکن‌ها ان اف تی هستند. توکن‌های ان اف تی جایگزین پول نیستند. به معنای دیگر جایگزین اثر هستند. به طور مثال یک تابلو نقاشی می‌تواند یک توکن ان اف تی باشد. حتی بازی‌ها را در حال حاضر به توکن ان اف تی تبدیل می‌کند. به طور مثال ممکن است، در یک بازی رایانه‌ای شما با اکانتی بازی را تا مراحل بالای رفته‌ باشید، با ساخت توکن امکان ارسال برای بقیه وجود دارد. توکن بازی که به مرحله ۲۰ رسیده است، گران‌تر از توکن بازی هست که به مرحله ۸ رسیده است. این امکان وجود دارد که توکن‌های ان اف تی را با پول یا توکن‌های تعویض‌پذیر مثل تتر مبادله کنید. حتی امکان مبادله با توکن‌های ان اف تی دیگر هم وجود دارد. به طور مثال توکن یک تابلو نقاشی قابل مبادله با توکن یک بازی رایانه‌ای است. 

توکن سلبریتی ها چگونه ارزشمند می‌شود؟

وی افزود: ارز دیجیتال شخصی اگر به معنای توکن ان اف تی باشد، همه افراد می‌توانند برای دارایی‌های خود توکن ان اف تی طراحی کنند. حتی امکان ساخت توکن برای دارایی‌های مجازی نیز وجود دارد اما اگر منظور ما از ارز دیجیتال شخصی توکن تعویض‌پذیر باشد، خیلی‌ها بدون اینکه کاربرد توکن تعویض‌پذیر را بدانند، اقدام به ساخت توکن می‌کنند. شاهد ساخت توکن‌های شخصی از سوی چهره‌هایی معروف مثل فوتبالیست‌ها، بازیگران و سلبریتی ها هستیم. آنها توکن خود را با قیمت بالا عرضه می‌کند. طرفداران این شخصیت‌ها برای توکن چهره‌ها ارزش قائل می‌شوند. در واقع ارتباط توکن مذکور وابسته به نفوذ شخصیت است.

ورود سازمان‌ها و شرکت‌ها به بازار رمزارزها با توکن nft

این عضو انجمن فناوران زنجیره بلوک در خصوص توکن‌های سازمانی و شرکتی گفت: ممکن توکن وابسته به خدمات شرکت یا وابسته به اعتبار شرکت باشد. افرادی که شهرت دارند، اعتبار خود را پشت توکن قرار می‌دهند. نهادها و سازمان‌ها هم می‌توانند، برای سازمان و نهادشان رمز ارز طراحی کنند.

تهدیدها و فرصت‌های رمز ارز شخصی برای بازار

زجاجی خاطرنشان کرد: ارز دیجیتال شخصی و توکن شخصی فرصت یا تهدید برای بازار رمز ارزها نیست. توکن‌هایی که پشتوانه‌ای ندارند نیز برای بازار تهدید محسوب نمی‌شوند. توکن‌های شخصی ماندگار در بازار نیستند که تأثیرگذار باشند. نهایت تأثیر توکن ها و رمز ارزهای شخصی کوتاه‌مدت است و در نهایت هم تأثیرات قابل‌اعتنایی ندارند.

عرضه رمز ارز شخصی در بازار جهانی

وی افزود: امکان عرضه رمز ارزهای شخصی در بازار بین‌المللی هست. به طور مثال شخصیتی مثل مسی رمز ارز شخصی خود را به خوبی مطرح می‌کند. رمز ارز شخصی یک موضوع لاکچری نیست و عرضه رمز ارز شخصی در بازار شدنی هست.

این عضو انجمن فناوران زنجیره بلوک تأکید کرد: تولید و عرضه رمز ارز شخصی نیازمند سیاست‌های خاص است. به طور مثال شخصی مثل مسی ۱۰۰ هزار طرفدار دارد اما تنها ۱۰ هزار توکن تولید می‌کند. در نتیجه کسانی که طرفدار او هستند، تمایل به کسب توکن مسی دارند و مسابقه برای به دست آوردن آن به وجود می‌آید. در نهایت قیمت توکن خود به خود بالا می‌رود.

مراقب کلاهبردان مجازی باشید

زجاجی در پایان پیرامون آگهی‌های ساخت رمز ارز شخصی در فضای مجازی گفت: در هر زمینه باید مراقب کلاهبردای باشیم. در بازار رمزارزها و پیرامون آگهی‌های ساخت ارز دیجیتال شخصی هم باید با دقت ورود کرد تا گرفتار کلاه‌برداری نشویم. افراد متخصص در این بازار هستند اما در کنار افرا متخصص و کار بلد کلاهبردان هم بدون تخصص آگهی منتشر می‌کنند.

ارسال نظر