|
کدخبر: 204685

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با فعال حوزه رمزارزها:

ارزهای دیجیتال بیکاری را مهار خواهد کرد

با توجه به رکود اقتصادی و وضعیت حاکم کشورمان، دولت و ارگان‌های مربوطه باید برای بهبودی بیشتر و بهتر اشتغال در فضای رمزارزها و بلاک چین تلاش کنند.

اقتصاد ارزهای دیجیتال بیکاری را مهار خواهد کرد

فناوری بلاک چین و صنعت استخراج رمز ارز در خیلی از کشورها جایگاه خوبی دارد و اشتغال‌زایی خوبی را برای کشورها ایجاد کرده است. در ایران روند قانون‌گذاری و مشکلات تأمین انرژی صنعت استخراج را تحت تأثیر قرار داده است. در خصوص بحث اشتغال‌زایی صنعت رمز ارز در ایران محمد نقی دیده‌بان کارشناس‌ ارشد کارآفرینی و فعال حوزه رمز ارزها در گفتگو با گسترش نیوز گفت: در صنعت رمز ارزها به چندین روش می‌توان درآمدزایی کرد. یکی از روش‌ها ماینینگ است که در این صنعت با دستگاه‌های ماینر می‌توان برخی رمز ارزها مانند بیت کوین را استخراج کرد و به درامد رسید. روش دیگر ترید یا معامله‌گری است که می‌توان با خریدوفروش رمز ارزها و نوسان گیری کسب درآمد کرد. با توجه به روند بازار که در این سال‌ها صعودی بوده است و پیش‌بینی صعود نیز می‌شود، سرمایه‌گذاری در این بازار و خرید رمز ارزها نیز نوعی کسب درآمد است. صنایع جانبی رمز ارزها همم پتانسیل خوبی برای اشتغال دارند.

دیده-بان

وضعیت اشتغال در صنعت ارزهای دیجیتال

دیده‌بان اظهار کرد: وضعیت اشتغال رمز ارزها بعد از سخت‌گیری‌های دولت مطلوب نیست و باعث رکود خیلی از شرکت‌های فناوری، استارتاپ‌ها فضای رمز ارزها و بلاک چین شده است. حتی در فضای خرید فروش و ترید نیز می‌توان گفت؛ این صنعت نسبت به قبل ضعیف‌تر شده است.

وی افزود: به‌طور مثال اکسچنج کریپتولند ماه‌ها است، توقیف و غیرفعال شده است اما دارایی خیلی از مردم در حالت تعلیق قرار دارد. در این مارکت پرنوسان هم‌وطنان دچار ضررهای شدید شده‌اند اما فعلاً هنوز نسبت به بازگرداندن دارایی‌ها اقدام نشده است. به دلیل عدم قبول شرایط fatf، شرایط تحریمی و موضوع احراز هویت در اکسچنج های خارج از کشور هم‌وطنان معامله‌گر مجبور به خروج از صرافی‌ها می‌شوند.

عوامل مؤثر بر اشتغال در صنعت رمز ارز

این فعال حوزه رمز ارزها تأکید کرد: عوامل مختلفی بر رونق اشتغال در حوزه رمز ارزها تأثیر دارند. حمایت، تسهیل مقررات و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم می‌تواند به رشد این بازار کمک کند. دخالت‌های نابجا باعث رکود در این صنعت خواهد شد. حمایت دولت در داخل کشور از رمز ارزهای ملی و توکن‌ها و همچنین کمک ایجاد صرافی‌های ارز دیجیتال می‌تواند، بر رونق اشتغال در این حوزه کمک نماید. همچنین می‌توان گفت تا وقتی که تحریم هستیم و شرایط fatf را قبول نکرده‌ایم، خرید فروش برای معامله گران سخت خواهد بود.

دیده‌بان خاطرنشان کرد: اگر شرایط برای معامله‌گری در داخل کشور راحت‌تر شود و قوانین نسبت به رمز ارزها بهتر و درست اجرا شود، خیلی از معامله‌گرانی که در صرافی‌های خارج از کشور خرید فروش می‌کنند، دارایی‌های خود را به صرافی‌های داخلی انتقال خواهند داد.

فرصت‌های شغلی در حوزه رمز ارزها

وی افزود: نمی‌توان گفت که کدام حوزه اشتغال‌زایی بیشتری دارد، چون باید در نظر داشته باشیم که هر حوزه افراد متخصص خود را برای اشتغال نیاز دارد. وضعیت اشتغال خیلی از استارتاپ‌ها، شرکت‌های فناوری، متخصصان تکنولوژی، معامله‌گران و سرمایه‌گذاران، تحلیلگرهای بازار، مهندسان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، توسعه‌دهنده، تکنسین فنی و حتی افراد غیرمتخصص باید بررسی شود. پروژه‌های بلاک چین مثل هر کسب‌وکار دیگری به حسابدار، وکیل، روابط عمومی، بازاریاب و مشاغلی از این دست نیز نیاز دارند. در سایت‌های مشاغل بلاک چین که فرصت‌های شغلی مرتبط با ارز دیجیتال را لیست می‌کنند، موقعیت‌هایی مثل بازاریاب، طراح، تولید محتوا نیز به چشم می‌خورد.

طرح‌هایی که به اشتغال در صنعت رمز ارز ضربه زد

این فعال حوزه رمز ارزها اظهار کرد: به نظر من با توجه به رکود اقتصادی و وضعیت حاکم کشورمان، دولت و ارگان‌های مربوطه باید برای بهبودی بیشتر و بهتر اشتغال در فضای رمز ارزها و بلاک چین تلاش کنند که متأسفانه این‌طور نیست و بلعکس عمل می‌کنند. کارهایی از جمله حالت تعلیق انجمن بلاک چین و صرافی‌های داخل کشور راهکاری برای بهبودی نبود. سخت‌گیری‌هایی که برای استخراج رمز ارز اعمال شده است و از همه بیشتر و مهم‌تر اجرای بی مورد طرح صیانت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی باعث خروج سرمایه‌گذاران، معامله گران و استخراج‌کنندگان رمز ارز و برنامه نویسان و توسعه‌دهندگان بلاک چین خواهد شد.

ارزآوری با رمز ارزها در کشور

دیده‌بان در پایان گفت: با توجه به اینکه نظر بیشتر کارشناسان این است که در دوران تحریم ناجوانمردانه آمریکا نسبت به ایران، رمز ارزها یکی از بهترین روش‌ها برای دور زدن تحریم هست و دولت آمریکا نمی‌تواند هیچ‌گونه دخالتی در این امر کند و با توجه به کاهش شدید صادرات نفت، رمز ارزها برای ارزآوری کشورمان روش بسیار مناسبی خواهد بود. مسئولین باید به این امر واقع بینانه نگاه کنند و با مدیریت کارآمد این را صنعت کمک کنند.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها