|
کدخبر: 201875

سقوط قیمت طلا / بازار به کدام سو خواهد رفت؟

ارزش دلار با افزایش احتمال تقویت زودتر از موعد نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا، بالا رفت و باعث شد قیمت طلا بیش از ۲درصد سقوط کند.

پس از گزارش پنج‌شنبه که نشان داد فروش خرده‌‌‌فروشان آمریکا به طور غیرمنتظره‌‌‌ای رشد کرده است، ارزش دلار با افزایش احتمال تقویت زودتر از موعد نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا، بالا رفت و باعث شد قیمت طلا بیش از ۲درصد سقوط کند. بخشی از این ریزش در آخرین روز معاملاتی جبران شد، اما بالا ماندن ارزش دلار باعث شد که بهای این فلز گرانبها تا سطح ۱۷۵۴دلار پایین کشیده شود و افت ۸/ ۱درصدی را در کارنامه هفتگی به ثبت برساند.

افزایش بازده اوراق قرضه و بهبود ارزش دلار آمریکا بی‌‌‌میلی سرمایه‌گذاران در بازار طلا را تشدید کرده است و برای جذب دوباره علاقه سرمایه‌گذاران، باید قیمت هر اونس طلا به بالای ۱۸۳۰ دلار برگردد. پس از سقوط ۴۰ دلاری قیمت طلا حالا همه نگاه‌‌‌ها به اجلاس بعدی فدرال‌‌‌رزرو است تا در مورد زمان‌بندی کاهش برنامه‌‌‌های حمایتی این بانک شفاف‌سازی کند.

نزول بهای اونس طلا در انتهای هفته، وضعیت دشواری را برای دارندگان فلز گران بهای داخلی ایجاد کرده است. ارزش ذاتی فلز گران بهای داخلی محدوده ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان را از دست داده است و به همین خاطر در جریان بازار امروز قیمت سکه با ادامه روند کاهشی قیمت مرز یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان را از دست داد.

فعالان بازار طلا و سکه عقیده دارند که کاهش قیمت دلار در بازار امروز به پایین‌تر از کانال ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و باعث شد قیمت سکه مرز ۱۱ میلیون و ۸۰۰ را از دست بدهد. اگر قیمت دلار در زوند کاهشی قرار بگیرد احتمال دارد قیمت سکه به ارزش ذاتی خودش (یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان) نزدیک‍‌تر شود.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر