|
کدخبر: 167798

بررسی بازدهی بازارها / افت سکه از بورس سبقت گرفت

طی ۷ روز کاری گذشته، قیمت دلار از ۲۴ هزار و ۹۳۰ تومان به محدوده ۲۳ هزار و ۸۵۰ تومان ریخت. افت هزار و ۸۰ تومانی دلار در انتهای فروردین و ابتدای اردیبهشت ماه دو دلیل عمده داشت؛‌ خبرهای مثبت از مذاکرات هسته ای وین و عرضه بازارساز در بازار متشکل ارزی. افت قیمت دلار موجب شد که سکه بازان نیز در موقعیت فروش قرار بگیرند. در ۷ روز گذشته، بازار سکه شاهد افت حدودا ۵۰۰ هزار تومانی بود و به سوی محدوده ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان روانه شد.

اقتصاد بررسی بازدهی بازارها / افت سکه از بورس سبقت گرفت

سکه در مقیاس هفتگی بیش از ۴.۶ درصد از ارزش خود را از دست داد. فلز گران بهای داخلی که پنج شنبه دو هفته قبل در محدوده ۱۰ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان قرار داشت، دیروز روی عدد ۱۰ میلیون و۱۰۵ هزار تومان قرار گرفت. نکته جالب افزایش سرعت افت سکه در مقایسه با شاخص بازار سهام بود. شاخص کل بورس در هفته گذشته حدود ۳ درصد از ارزش خود را از دست داد. این در حالی بود که سکه امامی نزدیک به ۵درصد افت قیمت را تجربه کرده بود. سکه های کوچک تر حتی افت بیشتری را نسبت به سکه امامی به ثبت رساندند. نیم سکه در هفته گذشته نه تنها مرز ۶میلیون تومانی را از دست داد، بلکه تا محدوده ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی کاهش یافت. ربع سکه نیز به راحتی مرز ۴ میلیون تومانی را واگذار کرد و به محدوده ۳ میلیون و ۶۰۰هزار تومانی ریخت. نیم سکه نزدیک به ۱۰ درصد کاهش را در هفته گذشته ثبت کرد و افت ربع سکه نیز به محدوده ۷ درصدی می رسید. در صورتی که روند نزولی دلار ادامه پیدا کند، احتمال دارد سکه های کوچک کاهش بیشتری را نیز تجربه کنند.

روند کاهشی در شرایطی در بازارها وجود دارد که یک خبر می تواند جهت قیمت ها را تغییر دهد. البته عده ای باور دارند عرضه بازارساز افت قیمت ها را رقم زده است و به همین دلیل اعتقاد دارند اخبار منفی هم نمی توانند تغییر معناداری در قیمت دلار ایجاد کنند.

بازدهی+بازارها+نمودار

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها