|
کدخبر: 200081

بازار ارز غافلگیر شد / افت قیمت دلار

بازار ارز با سفر مدیرکل آژانس به ایران غافلگیر شد این خبر مثبت نوسان قیمت دلار را تعدیل کرد و با افت قیمت در پشت خط ظاهرا معامه گران به نشست امروز شورای حکام دید منفی ندارند. اما در روز رژه اخبار مثبت پاکستان یک خبر بد برای بازار ارز ایران داشت.

اقتصاد بازار ارز غافلگیر شد / افت قیمت دلار

 بازار ارز در روز یک شنبه نسبتا روند کاهشی داشت. خبرهای مربوط به سفر گروسی به تهران و بیانیه مشترک ایران و آژانس، زمینه‌ساز کاهش قیمت دلار و سایر ارزها شد.

به نظر می‌آید بازار ارز چندان انتظار این خبر مثبت را نداشت چراکه از هفته‌های گذشته این سفر از سمت ایران منع شده بود. در هفته گذشته اخبار منفی جولان بیشتری در بازار می دادند بر همین اساس بازار روند رو به رشدی داشت اما توافق ایران و آژانس آبی بر آتش نوسان قیمت دلار در بازار ارز بود.

در روزی که گذشت یک خبر منفی به گوش رسید که اگر صحت داشته باشد می تواند مسیر بنیادی بازار ارز را تغییر دهد. این خبر منفی مربوط به بازار ارز افغانستان است. بازار ارز مجاور ایران که این روز ها یک پای نوسان قیمت دلار به حساب می آید.محتوای این خبر حول این بود که پاکستان به دلیل کمبود دلار در افغانستان،قصد دارد معاملات تجاری با این کشور را با روپیه انجام دهد. کمبود دلار در بازار هرات، برای بازار نقدی ایران خبر خوبی نیست. دلار هرات نیز با همین خبر امروز کمی بالا رفت، اما نتوانست تثبیت بدهد.

از طرف دیگر، همچنان نشست فردای شورای حکام بسیار مورد رصد معامله‌گران قرار دارد و به نظر می‌آید فعلا روند بازار در دست نتیجه نشست امروز باشد.

قیمت سکه هم شاید به همین دلیل تقریبا نظاره‌گر بازار بود و سطح مهم ۱۲ میلیون تومان را از دست نداد، با اینکه دلار کاهشی بود. شاید سکه‌بازان نگرانی بیشتری در خصوص نشست فردا دارند.

بازار متشکل نسبت به روز شنبه تقریبا بالای ۴۰۰ تومان کاهش داشته، اینجا در بازار فردوسی صف خاصی در بازار نبود.‌ دیروز حجم معامله در بازار متشکل بالای ۹ میلیون دلار بوده که برخی از معامله گرا، حجم عرضه روز گذشته را در افت دلار در روز جاری موثر می دانند. دیروز هم روز کم نوسان بازار بوده اما حجم معامله بالا این سیگنال را به معامله‌گران داده که باید با احتیاط بیشتر رفتار کنند.

از طرف دیگر، همچنان دلار نسبت به درهم عقب مانده و این مسئله نیز نشاندهنده افت تقاضا در بازار ارز و فضای احتیاط است.اما در معاملات پشت خطی نرخ‌ها به استقبال نشست شورای حکام رفت و عقب نشست. نرخ تهران به مرز ۲۷ هزار تومان و دلار هرات به زیر این سطح و وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر