|
کدخبر: 196996 شهریار خادمی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با یک اقتصاددان مطرح شد:

صندوق هایی برای خالی کردن جیب مردم

صندوق های بازنشستگی از زمانی که درآمد نفتی در کشور کاهش پیدا کرده در مسیر ورشکستگی قرار گرفته و عملا مقدار قابل توجهی از بودجه کشور صرف رانت خواری در حیات خلوت دولت شده است.

اقتصاد صندوق هایی برای خالی کردن جیب مردم

کارشناسان اقتصاد معتقدند که از ۱۸ صندوق بازنشستگی در کشور ۱۷ صندوق ورشکسته هستند و آمارها هم متاسفانه بیانگر این موضوع است که اوضاع صندوق های بازنشستگی اصلا مساعد نیست و این اوضاع سبب اعتراضات بازنشستگان در طی سال‌های اخیر شده است. هر ساله دولت حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان حق مستمری به بازنشستگان پرداخت می‌کند یعنی یک سوم بودجه کشور صرف پرداخت مستمری بازنشستگان می‌شود و صندوق‌های بازنشستگی کشور فعالیتی در قبال پرداخت مستمری بازنشستگان ندارد.

سرمایه‌گذاری‌های زیان‌ده، مدیریت ضعیف، اعمال قوانین حمایتی پیش از توان ظرفیت صندوق‌های بازنشستگی، افزایش تعداد سالمندان از جمله دلایل ورشکستگی این صندوق‌ها عنوان شده است.علاوه بر همه این‌ها، در طول سال‌های اخیر دولت به جای بدهی‌های خود بخشی از شرکت‌های دولتی را به صندوق‌های بازنشستگی داده که بخشی از آنها ضررده بوده‌اند. در کنار آن مدیریت نادرست این بنگاه‌ها و صندوق‌های بازنشستگی و دخالت‌های دولت باعث شده تا این صندوق‌ها دچار بحران شوند.

طبق برآوردهای مراکز جهانی و همچنین مراکز پژوهشی داخلی در صورت عدم اصلاح رویکرد صندوق‌های بازنشستگی کشور در سال‌های آینده، دولت باید بیش از نیمی از بودجه خود را صرف پرداخت حق مستمری بازنشستگان کند که در این صورت بیشتر کارهای عمرانی و صنعتی در کشور تعطیل خواهند شد، در همین راستا ما در گسترش نیوز بر آن شدیم که چند و چون این ماجرا پرسجو کنیم،‌ به همین علت به سراغ مرتضی افقه کارشناس اقتصاد رفتیم و نظر وی را در این مورد پرسیدیم،‌برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

افقه

سرمایه مردم در دست دولت

مرتضی افقه کارشناس اقتصاد در گفتگو با گسترش نیوز در مورد اینکه آیا صندوق های بازنشستگی کشور ورشکسته هستند،‌اظهار کرد: اخبار متعدد نشان می دهد که وضعیت صندوق ها آنچنان مناسب نیست و فرقی با ورشکستی ندارند. صندوق ها اگر مدیریت خوبی داشته باشند می توانند با سرمایه گذاری های خوب، وظایفشان را انجام دهند و هم از ذخایرشان کم نشود، اما به دلیل بی کفایت های دولت، سرمایه های عظیمی که در این صندوق ها توسط مردم سرمایه گذاری شده متاسفانه به درستی مورد استفاده واقع نمی شوند‌ و اکنون وابسته به بودجه دولت هستند و عملا صندوق های بازنشستگی در ورشکستگی به سر می برند.

وی در ادامه در ادامه درباره اینکه شاخص ها می گویند که نسبت بازنشستگی در جامعه به شدت در حال افزایش است و تداوم این روند باعث فشار به بودجه می شود اظهار کرد: علاوه بر فشار به بودجه کشور، فشار به مردم نیز مضاعف می شود و از جیب مردم یا از طریق مالیات یا از راه استقراض تامین می شود.

افقه ادامه داد: مشکل اصلی کشور ما این است که تا الان یک درآمد نفتی بوده و این درآمد نفت مانع شده است که این بی کفایتی ها بروز پیدا کند و اکنون آن درآمد نفتی کاهش یافته و فشار های ناشی از ورشکستگی این صندوق ها بر بودجه وارد می شود و تحت فشار قرار گرفتن بودجه سبب در منگنه قرار گرفتن مردم و فشار بر جیب آنها می شود.بناربراین در غیاب درآمدهای نفتی این مردم هستند که هزینه بی تدبیری مسئولین قبلی کشور را پرداخت می کنند.

مسئولانی که مسئول نیستند

این کارشناس اقتصادی در پایان اظهار کرد: متاسفانه مسئولان در کشور ما به معنای واقعی مسئول نیستند و در قبال کارهایی که باید انجام دهد مورد سوال واقع نمی شود. اما در ایران به علت وجود درآمدهای نفتی، مسئولیت تبدیل به رانت شده است و افراد می خواهند که فقط با کسب موقعیت به مسئولیتی برسند بدون آنکه شایستگی لازم را داشته باشند و چون هیچیگاه مورد سوال قرار نمی گیرند همواره عملکردهای ضعیف‌شان را با درآمدهای نفتی پوشش می دهند و این روند آنقد ادامه دار شده است که ورشکستگی ها تلمبار شده و امروز که درآمد نفتی وجود ندارد، یک به یک دارد خود را نشان می دهد.

تنها راه خروج از این روند این است که با صندوق ها واقعی برخورد شود و مدیران با کفایت که مورد سوال قرار بگیرند، انتخاب شوند تا روند ورشکستگی صندوق ها بیشتر و بدتر از قبل نشود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها