|
کدخبر: 196700 شهریار خادمی

گفت‌وگو گسترش نیوز با کارشناس بازار سرمایه:

وقت کسب تجربه های جدید در بورس نیست

دنیای توسعه یافته بازارسرمایه اکنون مسیر خود را طی می کند و دیگر وقت کسب تجربه های جدید نیست زیرا که وقت این کار را هم نداریم و باید از تجربه های دیگران استفاده کنیم.

اقتصاد وقت کسب تجربه های جدید در بورس نیست

بورس ایران با راه‌اندازی ابزارهای مالی جدید می‌توانند گزینه‌های سرمایه‌گذاری جدیدی را در اختیار سرمایه‌گذاران، شرکت‌ها و نهادهای مالی قرار دهند تا هر یک از آن‌ها مطابق با اهداف و نیازهای خود اقدام به سرمایه‌گذاری در این ابزارها کنند.

بازار های مالی در دهه های اخیر با تحولات چشم گیری مواجه شده اند. با پیدایش واسطه های مالی و ابزار های مالی جدید به تدریج از نقش انحصاری واسطه های مالی خاص و به ویژه بانک ها تا حدودی کاسته شده است و جایگاهی خاص برای واسطه هایی چون صندوق های سرمایه گذاری مشترک و شرکت های سرمایه گذاری با سرمایه‌ متغیر، بازشده است.

به‌عبارت‌دیگر بسیاری از مشتریان بانکی با پذیرش ریسک بیشتر به‌جای آنکه صرفاً̋ سپرده‌گذار بوده و به سود کم بانکی اکتفا نمایند تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار از طریق چنین واسطه‌هایی برای کسب سود بیشتر و با ریسک بالاتر پیدا نموده‌اند. نقش شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری از این جهت حائز اهمیت است که خود به‌عنوان یک مدیر سبد دارایی برای سرمایه‌گذاران عمل می‌کنند. با توجه به مشوق‌های داده‌شده به سهامداران برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ما را بر آن داشت که گفتگویی با عباس گمار تحلیل‌گر بازار سرمایه داشته باشیم و درباره تأثیر بهره‌گیری از ابزار و نهادهای مالی جدید بر بورس بپرسیم:

عباس-گمار

 مسیر بازار سرمایه را اسلامی طی کنیم

وی در ابتدای این گفتگو اظهار کرد: دنیای توسعه یافته بازارسرمایه اکنون مسیر خود را طی می کند و این مسیری که در دنیا طی شده را ما باید از نظر اسلامی طی کنیم و همان مسیر را ادامه دهیم. همانند اتفاقی که برای صکوک افتاد و اکنون اوراق شرکت ها و شهرداری ها بر پایه صکوک است، بازارها در دنیا برای تامین مالی شرکت ها و سرمایه گذاری یک مسیر مشخص را طی کرده اند و ما نیز باید این مسیر را ادامه دهیم و اکنون وقت کسب تجربه های جدید نیست زیرا که دیگر وقت این کار را هم نداریم، و باید از تجربه های دیگران استفاده کنیم.

وی افزود: اساسا بازار سرمایه برای تأمین مالی شرکت ها تشکیل شده است نه جهت معاملات عادی، بلکه معامله برای کمک به بازار اولیه است. ما در تامین مالی تا حدودی خوب پیش رفته ایم اما جای پیشرفت هم داریم،‌ بطور مثال ما باید صندوق های سهامی شرکت های خصوصی و صندق های سرمایه گذاری مخاطره آمیز را برای تامین مالی شرکت ها توسعه دهیم.

لزوم توسعه صندوق های سرمایه گذاری

گمار ادامه داد: هرکدام از این ابزار ها بخشی از نیاز مالی شرکت ها را تامین می کند بطور مثال صکوک آن بخشی تامین مالی از طریق اوراق با درآمد ثابت را پاسخ می دهد.اما یک بخشی از بازار ما لحاظ تامین مالی مغفول مانده است و نیاز به این داریم که صندوق های سرمایه گذاری سهام بیشتر توسعه پیدا کرده و مدیرانشان حرفه ای تر شوند و کسانی که سهم و یا وقت سرمایه گذاری در بازار سرمایه را ندارند باید در این صندوق ها سرمایه گذاری کنند، و این صندوق ها ضمن اخذ کارمزد،‌ دانش،‌تجربه و تخصص خود را در اختیار سرمایه گذاران می گذراند.

سخن پایانی: اکنون ابزارهای مختلفی در بازار در حال طراحی هستند که باعث می شود تا نقدینگی بالایی وارد بازار سهام شود این موضوع منجر به افزایش حجم و ارزش معاملات و جلوگیری از ایجاد رفتارهای هیجانی و احساسی توسط سرمایه گذاران خواهد شد. توسعه این ابزارها باعث می شود تا سرمایه گذار به جای آنکه خود وارد بازار سرمایه شود، از طریق صندوق های سرمایه گذاری و ابزارهای مالی جدید که درحال طراحی هستند به این بازار ورود کند و از طریق تیم حرفه ای کارشناسی که در حال مدیریت صندوق ها هستند مانع از اثر بخشی نوسان های شدید ایجاد شده بازار سهام در صندوق ها شوند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها