|
کدخبر: 195761 شهریار خادمی

در گفت‌وگوی یک کارشناس اقتصادی با گسترش نیوز مطرح شد:

یک بستر بورسی برای سرمایه گذاری و پولشویی!

یک از معایبی را که برای ایجاد بورس بین الملل در مناطق آزاد می توان بیان کرد این است که این طرح به علت معیوب بودن چرخه بانکی ایران و سبک و سیاق تحریم و خود تحریم هایی که وجود دارد به محلی برای تبادلات مالی مشکوک یا همان پولشویی بدل می شود.

اقتصاد یک بستر بورسی برای سرمایه گذاری و پولشویی!

بورس بین الملل همان بازار بورسی است که تمامی سهام‌های گوناگون شرکت‌ها و ارز هم در آن مبادله می‌گردد. بازارهای گوناگونی در بورس بین الملل وجود دارد که در چندین زمینه مختلف فعالیت دارند. خرید و فروش ارزهای کشورهای گوناگون که ارزشمند به حساب می آیند، بخشی از این نوع فعالیت بورس است. مثل هر گونه واریزی که یک کشور به کشوری دیگر انجام می‌دهد و بازاری که در آن ارزهای ملی یک کشور توسط افرادی خریداری می‌شوند و در نهایت به فروش می‌رسند که آن‌ها برای چنین واریزی‌هایی به آن‌ها نیاز دارند،‌مدتی است که بحث ایجاد بورس بین الملل در مناطق آزاد ایران داغ شده است در همین راستا ما در گسترش نیوز با یک کارشناس اقتصادی به گفتگو پرداختیم و نظر وی را در این مورد پرسیدیم، برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

در ایران بورس نداریم

علی حیدری در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره مزایا و معایب ایجاد بورس بین الملل در مناطق آزاد اظهار کرد: همواره سنگ بزرگ برداشتن نشانه نزدن است،‌ عنوان این جمله برای بازار ایران برازنده وکاملا شایسته است. زیرا ما در ایران نه بورس داریم و نه سهام،‌بلکه یک بازاری همانند حراجی ها داریم که هرکس قیمت بالاتر داد، سهم به آن فرد یا شرکت تعلق می گیرد.

حیدری

وی افزود: همین بازاری که داریم را از نظر علمی به سختی می توان بازار سرمایه نام گذاری کرد، ما هنوز نتوانستیم بازار بورس اصلی را به سامان برسانیم و اصولی اداره کنیم اما آمده ایم و ادعا می کنیم که در مناطق آزاد بورس بین الملل داشته باشیم. فرض را بر این بگیریم که ادعا درست باشد پس در نتیجه مجددا باید گفت که سنگ بزرگ علامت نزدن است.

مزایا و معایب بورس بین الملل

حیدری ادامه داد: اما اینکه چه مزایایی برای ما خواهد  داشت،‌باید اظهار کرد که گردش مالی ایران به شدت افزایش خواهد یافت و همانگونه که سرمایه گذار ایرانی می تواند در بازارهای مالی کار کند،‌ سرمایه گذار خارجی نیز می تواند در ایران سرمایه گذاری کند، پس در نتیجه افزایش گردش مالی و رونق داد وستدها،‌کمک به چرخه شفاف سازی اقتصاد داخلی نیز می کند.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: معایبی را که به ایجاد بورس ببین الملل در مناطق آزاد می توان بیان کرد این است که این پروسه بسیار زمان بر خواهد شد و کشورهای ثروتمند وارد بورس ایران نخواهند شد،‌ این طرح به علت معیوب بودن چرخه بانکی ایران و سبک سیاق تحریم و خود تحریم هایی که وجود دارد بازار بورس بین الملل به محلی برای تبادلات مالی مشکوک یا همان پولشویی می شود. در صورت راه اندازی در مدت زمان خیلی کم با ضرر و زیان بسیار بسته خواهد شد.

وی در پایان درباره علت بسته شدن این بازار اظهار کرد: چون نقل و انتقلات مالی در این بازار نیازمند تغییراتی در قانون اساسی خواهد شد و با این مجلس و این نمایندگان،‌نمی توان شاهد تغیرات بود و تقریبا امری محال است.

دوگانگی در بورس بین الملل

پیش از این فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره مزیت و معایب بورس بین‌الملل اظهار کرد: بحثی که اکنون درباره بورس بین‌الملل مطرح است پیش از هر چیز نیازمند یکسری از زیرساخت‌ها است که آنهم بر می‌گردد به تعیین تکلیف نرخ ارز در بازارهای رسمی و تا زمانی که نتوانیم این کار را انجام دهیم به علت نبود ارتباط خواه ناخواه بورس بین‌الملل ایجاد نمی‌شود، از دید کسانی که در خارج به این موضوع نگاه می‌کنند یک دوگانگی وجود دارد، حدود ۱۵ سال پیش سازمان بورس دنبال ارتباطات در سطح بین‌الملل بود حتی ما چندین سال عضو بورس‌های منطقه‌ای بودیم و بنابر دلایلی عضویت مان لغو شد. اکنون که این بحث مطرح شده و شهری همانند کیش را برای این طرح معرفی کرده‌اند اما مادامی که نرخ ارز مورد معامله و مورد اتکا نباشد غیر قابل اجرا خواهد بود و باید این موانع برطرف شود لذا مقداماتی نیاز دارد و تا زمانی که این مقدمات فراهم نشود، بیان این طرح صرفا یک حرف است و ایرادی ندارد اما با وجود این موانع قابل اجرا نیست.

ارسال نظر