|
کدخبر: 192276 رویا رئیسی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با کارشناس حوزه رمزارزها:

واشنگتن چه سیگنالی به بازار رمزارزها داد؟

تصویب قانون مالیات بر رمز ارزها تأثیر کوتاه‌مدت خواهد داشت و احتمالاً بعضی از دارندگان غیرحرفه‌ای رمز ارزها را به طور موقت روانه بازارهای مالی دیگر خواهند کرد.

اقتصاد واشنگتن چه سیگنالی به بازار رمزارزها داد؟

در حالی سنای امریکا لایحه مالیات بر رمز ارزها را با ۶۹ رأی موافق و ۳۰ رأی مخالف، بدون در نظر گرفتن اصلاحیه ارائه شده، تصویب کرد که برای الحاق به لایحه اصلی نیازمند اتفاق آرای تمام نمایندگان است. در روزهای اخیر اظهارنظرهای موافق و مخالف متعددی از سوی سیاست‌گذاران و فعالان حوزه رمزارزها مطرح شده است. در ادامه پیرامون این لایحه گفتگویی با یکی از کارشناسان حوزه رمز ارزها داشتیم که مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

مهم‌ترین دستاورد قانون مالیات برای رمز ارزها

قاسم عباسی عضو کمیسیون بلاک چین و رمز ارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور در گفتگو با گسترش نیوز گفت: مهم‌ترین فاکتوری که در خصوص لایحه‌ی قانون مالیات بر ارزهای دیجیتال در آمریکا به وقوع پیوسته و اغلب کارشناسان از آن غافل بوده‌اند، این است که تصویب این لایحه عملاً به معنی این است که پدیده رمز ارز در اکوسیستم اقتصاد آمریکا پذیرفته شده و قرار است بخشی از اقتصاد این کشور باشد. به مفهوم ساده‌تر هر فعالیتی که شامل مالیات شود اولاً قانونی تلقی شده و ثانیاً در اکوسیستم اقتصاد پذیرفته می‌شود. این مهم‌ترین اتفاق برای صنعت رمز ارز بود که در هیاهوهای رسانه‌ای این قانون مغفول ماند؛ بنابراین مهم‌ترین دستاورد این قانون برای صنعت رمز ارز قانونی شدن آن در آمریکا است.

عباسی

جزئیاتی از قانون مالیات بر رمز ارزها

عباسی اظهار کرد: بر اساس این قانون مالیاتی، رمز ارزها به عنوان دارایی تلقی شده‌اند و شامل مالیات می‌شوند. کلیه کارگذاران و فعالانی که تراکنش بالاتر از ده هزار دلار داشته باشند، می‌بایست مختصات فعالیت خود را به اداره مالیات آمریکا اعلام کنند. البته قانون جدید جزئیات پیچیده‌ای دارد که پرداختن به تمامی آن‌ها از حوصله این مصاحبه خارج است. مثلاً اگر فردی از طریق دوج کوین تلویزیون خرید کند، شامل یک نوع ردیف مالیاتی می‌شود و اگر فردی پس از ۳ سال نگهداری و خرید و فروش بیت کوین و رمز ارزها درآمد داشته باشد، شامل ردیف دیگری از نظام پرداخت مالیات خواهد شد. بنابر پیش‌بینی مجلس سنا در ده سال آینده درآمد دولت از صنعت رمز ارز برابر با ۲۸ بیلیون (میلیارد) دلار خواهد بود که قرار است، محل مصرف آن در تقویت زیرساخت‌های بنیادی آمریکا نظیر بازسازی پل‌ ها، جاده‌ ها، صنعت برق، خودروهای برقی و... مصرف شود.

تأثیر این قانون بر بازار رمز ارزها

وی افزود: تصویب چنین قوانینی بر پدیده‌ی رمز ارزها و بلاک چین فقط تأثیر کوتاه‌مدت خواهد داشت و احتمالاً بعضی از دارندگان غیرحرفه‌ای رمز ارزها را به طور موقت روانه بازارهای مالی دیگر خواهند کرد. دنیای رمز ارزها همچون قطار سریع‌السیر است که نظام‌های مالی و سیاسی دنیا با پذیرش جهان‌شمولی آن در ایستگاه‌های مختلف سوار آن شده است و آن را همراهی خواهند کرد. تصویب قانون مالیات بر رمز ارز در آمریکا یکی از همین ایستگاه‌ها بود که دولت آمریکا سعی کرد از آن جا نماند.

چه زمان قانون مالیات بر رمز ارزها اجرایی خواهد شد؟

این کارشناس بین الملل حوزه رمز ارزها در خصوص اجرایی شدن قانون مذکور تأکید کرد: نقطه ضعف قانون‌گذاری در سنای آمریکا در همین موضوع نهفته است. در نظر داشته باشید که قرار است این قانون از سال ۲۰۲۳ به مرحله اجرا درآید، در حالی که تمامی تبصره‌ها و قوانین مندرج در قانون مالیات بر رمز ارزها بر اساس ساختارها و مدل‌های اقتصادی رمز ارزها و بلاک چین در سال ۲۰۲۱ تدوین شده است.

مصوبه امروز در سال ۲۰۲۳ اجرایی نخواهد بود

عباسی در پایان گفت: در صنعت رمز ارز و بلاک چین که سرعت دستاوردهای آن شبیه سرعت نور هست، عملاً پیشرفت‌های این صنعت در دو ماه، برابر با دو سال در صنایع دیگر است. تنظیم و تدوین قانون برای اجرا در سال ۲۰۲۳ با در نظر گرفتن سرعت سرسام‌آور دستاوردها و تغییرات در این صنعت چیزی شبیه یک شوخی است و نشان از عدم شناخت قانون‌گذاران از این پدیده نوین است؛ بنابراین قطعاً در زمان اجرا سال ۲۰۲۳ قوانین مصوب امروز به هیچ وجه کارایی لازم را برای اجرا نخواهند داشت.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها