|
کدخبر: 186665 رویا رئیسی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با ‌یک کارشناس اقتصادی بررسی شد:

تأثیرات پامپ ایلان ماسک بر بازار رمزارزها

بازار رمزارزها تحت تسلط نهنگ‌ها هست. نسبت دارایی نهنگ‌ها هم در بازار بیت کوین و اتریوم و حتی در بازارهای نوظهورتری مثال دیفای زیاد است و آنها از این قدرت خود برای جهت‌دهی و کسب سود در بازار استفاده می‌کنند.

اقتصاد تأثیرات پامپ ایلان ماسک بر بازار رمزارزها

در میان اخبار رمز ارزها حتماً نام ایلان ماسک و توئیت هایش پیرامون این بازار را شنیده‌اید. ماسک در توئیت هایش بیشتر به دوج کوین می‌پردازد و به تازگی «بیبی دوج کوین» را نیز مطرح کرد. هدف وی از این کار، پامپ (Pump) قیمت‌ها است. وی پیش از این، به بازار بیت‌کوین ورود کرده بود و سعی کرد با تویت‌هایش قیمت بیت کوین را نیز پامپ کند؛ اما ظاهراً پدرخواندگی دوج کوین را بیشتر می‌ پسندد. در ادامه همراه ما باشید تا برای شما از پامپ در دنیای رمز ارزها و ایلان ماسک بگوییم.

ایجاد هیجان در بازار با پامپ و دامپ

علیرضا شامخی کارشناس اقتصادی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: پامپ و در مقابلش دامپ به معنای حرکات تند قیمتی در بازار هست. حرکات تند صعودی پامپ و حرکات تند نزولی دامپ (Dump) نام دارد. علت پامپ و دامپ، معاملات سنگین در بازار هست. اگر در بازاری بانک‌ها، شرکت‌های بسیار بزرگ، نهنگ‌ ها و افراد مؤثر در شبکه‌های اجتماعی وارد معامله‌ای شوند، حجم معاملات آن‌ها عرضه و تقاضا را بر هم می‌زند. همچنین قیمت‌ها را با سرعت زیادی صعودی یا نزولی می‌کند.

شامخی

شامخی اظهار کرد: آنها نیاز دارند تا ورودشان را با تبلیغات بسیار زیاد در شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها همراه باشد. با این کار اتمسفر معاملاتی هیجانی می‌شود و با هیجان موجود در بازار معامله گران خرد نیز وارد بازار می‌کنند. معامله گران خرد، در واقع کسانی هستند که دارایی را در بالاترین قیمت از نهنگ‌ها خریداری می‌کنند. در واقع اگر تبلیغات و هیجان وجود نداشته باشد، نهنگ‌ها در بالاترین قیمت، مشتری برای دارایی خود نخواهند داشت. معمولاً در پامپ ها شاهد اخبار مثبت زیاد هستیم و هیجان در بازار چند برابر می‌شود. در دامپ ها نیز شاهد اخبار منفی زیاد هستیم.

چرا پامپ و دامپ شکل می‌گیرد؟

وی افزود: زمانی که بازار کارا نباشد، این اتفاق می‌افتد. نسبت دارایی نهنگ‌ها هم در بازار بیت کوین و اتریوم و حتی در بازارهای نوظهورتری مثال دیفای زیاد است و آنها از این قدرت خود برای جهت‌دهی و کسب سود در بازار استفاده می‌کنند. زمانی که بازار کارا باشد، بازدهی مورد انتظار سرمایه‌گذاران در واقع در نسبتی از بازده مورد انتظار بازار تعریف می‌شود. زمانی که بازار کارا نباشد، امکان کسب سودهای چندین برابری وجود دارد، به همین دلیل عده زیادی از سرمایه‌گذاران به طمع امکان کسب سود چند برابری وارد این بازار می‌شوند. با توجه به ناکارآمدی بازارها و قدرت جهت‌دهی وال‌ها و نهنگ‌ها، معمولاً مشتریان خرد به جای کسب سودهای چند برابری به ضررهای هنگفت می‌رسند.

پامپ و دامپ ایلان ماسک در بازار کریپتو

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: اولین باری که ایلان ماسک به صورت قوی وارد بازار کریپتو شد، زمانی بود که قیمت بیت کوین حدود ۳۰ هزار دلار بود. در آن زمان ایلان ماسک با یک توئیت روند صعودی را شکل داد که در حدود ۲ روز ۱۰ هزار دلار قیمت افزایش پیدا کرد. در آن دوره بسیاری از تحلیل گران انتظار روند صعودی داشتند و اینفلوئنسرهای شبکه‌های مجازی هم راستای ایلان ماسک، روند صعودی بازار را تبلیغ می‌کردند. در نتیجه اثر توئیت ایلان ماسک چند برابر شد.

شامخی خاطرنشان کرد: ایلان ماسک در ابتدا تعریف و تمجیدهای عجیب و قریب از بیت کوین ارائه کرد و تصمیم گرفت که مشتریان امکان خرید خودروهای تسلا با بیت کوین را داشته باشند. زمانی که قیمت به حدود ۶۰ هزار دلار رسید، ایلان ماسک موضع منفی گرفت و نظرات انتقادی نسبت به بیت کوین ارائه کرد. بازار با رفتار منفعت طلبانه ایلان ماسک آشنا هست و او نیز به دلیل استفاده چندباره از توئیت هایش برای دست‌کاری در بازار، اثرگذاری‌اش کم شده است. به همین دلیل توئیت هایش درباره دوج کوین خیلی اثرگذار نیست.

وی در پایان گفت: شرکت ایلان ماسک نیز در پامپ و دامپی که خودش شکل داد، در بیت کوینی که نگهداری می‌کند، وارد زیان شده است. او بایستی در اوراق بهادار و دارایی‌ های قابل معامله در بازار، افزایش درآمد شناسایی کند تا ضررهایش را پوشش دهد. در نتیجه به دنبال افزایش قیمت دوج کوین هست.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها