|
کدخبر: 190654

افزایش شدید قیمت دلار به این دلیل!

یک کارشناس بازارهای مالی گفت: اقتصاد ایران با تغییر ماهیت مواجه شده است و در شرایط فعلی از فار تورمی به فاز رکود تورمی ورود کرده‌ایم .

اقتصاد افزایش شدید قیمت دلار به این دلیل!

میثم رادپور، در پاسخ به این سئوال که دلار بدون برجام تا کجا پرواز می‌کند، تاکید کرد: باید فراتر از افق کوتاه مدت به مساله دلار نگاه کرد و ترجیح می‌دهم که در بازه زمانی بلندمدت‌تری به این موضوع بپردازم. 

وی با اشاره به اینکه برخی معتقدند دلار لنگر اقتصاد ایران است، گفت: دلیل این وضعیت این است که مصیبت‌های ما همواره با افزایش قیمت دلار رخ می‌دهد. این طور دیده می‌شود که افزایش قیمت دلار باعث ایجاد تورم می‌شود. 

او گفت: نرخ دلار در همه جهان نرخ مهمی است اما باید توجه داشت که در ایران اهمیت دلار بیش از پیش شده است. 

رادپور با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران در حدود ۱۰ سال است که درگیر پدیده رکود تورمی است، گفت: اقتصاد ایران در حال کوچک شدن است و سهم آحاد بخش هیا اقتصادی از کیک اقتصاد در حال کوچک شدن است تولید در این فضا آب می‌رود، این اتفاق در شرایطی رخ داده است که نرخ تورم بالاست و به عبارت دیگر یکی از بالاترین نرخ‌های تورم در دهه‌های اخیر را شاهد هستیم. 

وی گفت: همه سئوالات و جواب‌ها بر این استوار است که ببینیم رفاه اقتصادی در ایران چه می‌شود، منظور من این است که گرانی دلار به ذات خود مساله مهمی نیست، آنجا مسله مهمی می‌شود که افزایش قیمت رفاه را کاهش دهد. 

نرخ ارز؛ پرنوسان و نگران کننده

 

او گفت: موضوع مهم این است که نرخ دلار نیز محصول ساختار اقتصادی است که این فضا را ایجاد کرده است، نرخ دلار همواره پرنوسان و نگران کننده است. 

رادپور افزود: اگر وضعیت ما بدتر شده است به دلیل این است که ما یک دهه است درگیر رشد منفی اقتصادی هستیم و در نتیجه آثار تورمی با شدت بیشتری خود را نشان می‌دهد به هر حال در سال‌های گذشته ما همواره رشد اقتصادی ولو اندک راداشتیم. 

وی گفت: در این فضا معضل اقتصاد نباید به تورم تقلیل داده شود، بالاخره در این ساختار اقتصادی، سیاستگذار تقبل کرده است که دولت هزینه یارانه کالاهای اساسی و حامل‌های انرژی را پرداخت کند و در فضایی که رشد اقتصادی منفی است، دولت با کسری بودجه و کاهش درآمد ربرو می‌شود اما هزنیه‌ هایش رو به افزایش است و در نتیجه کسری بودجه مدام بزرگ و بزرگتر می‌شود. 

او با تاکید بر اینکه این ساختار تولید کننده کسری بودجه است، گفت: طبیعی است درآمد رو به کاهش و مخارج رو به افزایش کسری بودجه ایجاد می‌کند و این کسری بودجه به ایجاد تورم منجر می‌شود. 

رادپور ادامه داد: با این توضیح می‌خواهم بگویم که مساله اصلی ما این ساختار است، ساختاری که در آن تولید شکل نمی‌گیرد و فضای سرمایه‌گذاری اطمینان بخشی شکل نمی‌گیرد و محیط کسب و کار نیز مناسب نیست، پس بهتر است مساله را به دلار یا تورم تقلیل ندهیم. 

او نتیجه‌گیری کرد: در این فضا با افزایش نرخ دلار رفاه اقتصادی کاهش می‌یابد. در ضمن این وضعیت محصول انتخاب دولت است، اینکه دولت انتخاب کرده است که یارانه پنهان بدهد، طبیعتا کسری بودجه ایجاد می‌شود اما از سوی دیگر در حوزه سیاست خارجی نیز انتخاب دولت است که مسیر حرکت اقتصادی را روشن می‌کند. 

وی گفت: نکته مهم این است که ما پیش‌تر اقتصاد تورمی داشتیم اما در شرایط کنونی اقتصادی درگیر رکود تورمی را داریم و خروج از این ضعیت مستلزم حل مسائل بسیار بزرگی است، اول اینکه در حوزه سیاست خارجی تصمیم گرفته شود و از سوی دیگر در حوزه پرداخت یارانه و سیاستگذاری نیز وضعیت روشن شود. 

الگوی رژیم ارزی ایران چیست؟ 

او با تاکید بر اینکه الزامات بازار در نهایت به دولت تحمیل می‌شود، گفت: الگوی رژیم ارزی ما خاص است. به نظرم الگوی رژیم ارزی ما تثبیت- جهش بوده است، این بدانمعناست که تا جایی که دولت‌ها توانسته‌اند قیمت را تثبیت کردند و جایی که دیگر نتوانستند و امکانش را نیافته‌اند تن به جهش دادند. 

وی تاکید کرد: نکته این است که طول مدت تثبیت نرخ ارز کوتاه شده است، در دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی، در دهه هفتاد و هشتاد ما شاهد دوره تثبیت ۰ ساله بودیم اما کم کم به تدریج این دوره رکودی به شش سال کاهش یافت، پس از جهش نرخ ارز در سال ۹۷، این دوره به یک سال تقلیل یافت. به این ترتیب کوتاه شدن دوره تثبیت برآمده از شرایط رکود تورمی در ایران است. 

وی گفت: طبیعتا می‌توان انتظار داشت که نرخ ارز کمابیش در محدوده افزایش حجم نقدینگی، قیمت ارز افزایش یابد. به واسطه شرایط کنونی باید با دوره‌های طولانی تثبیت حداحافظی کنیم چرا که دیگر امکانات گذشته را نداریم و شرایط اقتصادی خود را به قیمت دلار تحمیل می‌کند. 

تصمیمات محدود کننده

 

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی نه ذخایر ارزی پیشین را دارد و نه امکانات گذشته را، اضافه کرد: در سال‌های گذشته حتی از طریق شعبه بانک ملی حواله در دوبی می‌فروخت اما در شرایط فعلی دیگر این امکان را هم ندارد و در بهترین حالت باید از خصولتی‌ها و خصوصی‌ها بخواهد ارزشان را بفروشند.

منبع: خبر آنلاین
  • ناشناس ارسالی در

    این نظرات منفی را باور نداریم .به مدیریت جدید کشور اعتماد داریم

  • ع.س ارسالی در

    با سلام به رهبر و شهدا آقای رئیسی اول ازهمه امید به خداوند وجدتون محمدصلوات الله علیه وبعد هم به شما بعنوان یک مادر ازتون خواهش میکنم بداد جوانهای مملکت برسید

ارسال نظر