|
کدخبر: 189011

خبر خوب برای بورس بازان حرفه ای

صندوق های اهرمی، از انواع صندوق های سرمایه گذاری مشترکند که مخاطب آن ها ریسک پذیرتر از صندوق های سهام و سایر صندوق ها است.صندوق های اهرمی برای سهامداران حرفه‌ای که فرصت‌ها را به خوبی می‌سنجند و با دقت نظر بیشتری احتمالات را محاسبه می‌کنند، موقعیتی مناسب برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

اقتصاد خبر خوب برای بورس بازان حرفه ای

مدیر صندوق سرمایه‌گذاری دماسنج به مزایا و معایب سرمایه گذاری در صندوق های اهرمی در مقایسه با سرمایه گذاری در بازار سهام اشاره کرد و گفت: صندوق های اهرمی، از انواع صندوق های سرمایه گذاری مشترکند که مخاطب آن ها ریسک پذیرتر از صندوق های سهام و سایر صندوق ها است.

سجاد امیری با بیان اینکه مزایا و معایب این نوع صندوق در اهرمی بودن آن نهفته شده و مانند تیغی دو لبه عمل می کند، اظهار کرد: این صندوق در زمان صعود بازار با سرعتی بیشتر و ضریب اهرمی بالاتر، بازدهی مثبت را در اختیار سهامداران قرار می دهد و برعکس در زمان قرار گرفتن بازار در مدار منفی این صندوق با شدت بیشتری کاهشی می شود.

مدیر صندوق سرمایه‌گذاری دماسنج در پاسخ به این سوال که صندوق های اهرمی تا چه میزان از سرمایه‌های مردم در برابر نوسان ایجاد شده در بازار حمایت می کنند، گفت: با توجه به مفهوم اهرمی بودن این صندوق ها توقع نوسان بیشتری از این نوع صندوق در بازار می‌رود، بنابراین سرمایه گذار باید چنین نگاهی به این صندوق داشته باشد که اگر قرار است در بازار سهام و به طور متوسط ماهی ۵ درصد بازدهی بگیرد، در این صندوق می تواند به طور میانگین ۱۰ درصد بازدهی کسب کند.

اهرمی ها گزینه‌ای نامناسب برای سرمایه گذاران عادی

او با بیان اینکه صندوق اهرمی، گزینه مناسبی برای سرمایه گذاران عادی نیست و به دلیل نداشتن نقش حمایتی می تواند خطراتی را متحمل سهامداران تازه وارد کند، تاکید کرد: در نگاهی دیگر این صندوق ها اغلب از تسهیلات بانک‌ها حمایت کرده و آن ها را صرف خرید سهام بدون پشتوانه بنیادی نمی کنند، به عبارت دیگر در این صندوق ها منابع بانکی ضایع نمی شود و حتی شاید آثار جانبی این اتفاق سبب حمایت از سرمایه گذاران مستقیم بازار (در شرایط خاص) شود.

امیری در ادامه به وضعیت نقدشوندگی صندوق های اهرمی اشاره کرد و گفت: آنچه به عنوان دستور العمل از سمت سازمان بورس به سبدگردان ها یا نهادهای مالی ابلاغ شده است شیوه خرید و فروش آفلاین و مراجعه محور این صندوق ها بوده و دیگر اینکه امکان خرید و فروش در تالار معاملات به شرط پذیرش در بازار وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: آنچه در این شیوه نامه وجود دارد این است که صندوق های اهرمی تفاوت زیادی با صندوق های دیگر در بحث نقدشوندگی ندارند، اما ممکن است شرایطی در بازار سرمایه ایجاد شود که صندوق های اهرمی در سقوط های ناگهانی یا موج های بلند صعودی با مهلت قانونی بیشتری در نقد کردن واحدهای خود اقدام کنند؛ بنابراین می توان گفت یونیت صندوق های با درآمد ثابت از این حیث با شرایط بهتری همراه خواهند شد.

ریسک گریزها با صندوق‌های با درآمد ثابت موفقترند

او در مقایسه صندوق های اهرمی با صندوق‌های با درآمد ثابت، گفت: اشخاصی که تمایل بیشتری به سرمایه گذاری در صندوق های با درآمد ثابت دارند به دنبال درآمدهایی با ریسک کمتر و قابلیت پیش‌بینی بالاتر هستند و به نوعی دیگر ریسک گریزتر خواهند بود.

امیری با اشاره به اینکه مخاطبان صندوق های اهرمی از ریسک پذیری بیشتری نسبت به سایر سرمایه گذاران برخوردارند، افزود: این افراد برای کسب بازدهی های فراتر از میانگین بازار اقدام به سرمایه گذاری در این صندوق ها می کنند.

تاثیر صندوق های اهرمی در بهبود بازار

مدیر صندوق سرمایه‌گذاری دماسنج با اشاره به میزان تاثیرگذاری این صندوق ها در بهبود روند معاملات بازار، بیان کرد: ابزار های مالی در ایران در مقایسه با بازارهای دنیا نوپا هستند و این نوع از صندوق ها در دنیای مالی امروز از پیچیدگی خاصی از نظر پرتفو یا سبد سهام برخوردارند، به گونه ای که ریسک های این صندوق ها کنترل شده است و ریسک های موجود با ابزار مشتقه و ابزار های علم IT احاطه می شوند. مدیران این صندوق‌ها با اتکا به تحلیل های مالی و تکنیکال سعی در کنترل ریسک ها دارند.

امیری خاطرنشان کرد: نیاز است مدیران با برنامه ریزی درست و تشخیص روندهای بازار و نیز با استفاده از ابزار تحلیل داده های کلان و فراتر از آن هوش مصنوعی این صندوق ها را به جایگاهی برسانند تا بر خلاف موج های بلند بازار بهترین تصمیمات را اتخاذ کنند، به گونه ای که در اوج ها مانع رشد حبابی و در فرودها مانع از افت اوراق بهادار به کمتر از ارزش ذاتی آنها شوند.

منبع: سنا

ارسال نظر