|
کدخبر: 183660

قیمت دلار در انتظار یک جرقه

در حالی قیمت دلار در روز گذشته جهت نزولی داشت برخی شایعات در فضای مجازی عطش نوسان در بازار را احیا کرد. قیمت دلار با یک شایعه در پشت خط بالا رفت.

اقتصاد قیمت دلار در انتظار یک جرقه

حفظ مرز ۲۵ هزار تومانی قیمت دلار در بازار ارز، تمایل معامله گران به خرید دلار را بیشتر کرده است. با این حال، هراس از افت یکباره قیمت ها موجب شده است که این دسته از معامله گران بی گدار به آب نزنند. می توان گفت بازار در یک وضعیت احتیاطی قرار گرفته که تنها منتظر یک جرقه است و در چنین وضعیتی دشوار است که دلار در یک کانال مشخص پایدار بماند.

به عنوان مثال، دیشب در معاملات پشت خطی، تنها جرقه کوچکی از شایعه به بن بست رسیدن مذاکرات توسط برخی از معامله گران کافی بود که دلار به سوی محدوده ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومانی برود. با این حال، در صورتی که این شایعه ها از پشتوانه محکمی برخوردار نباشند، به سرعت اثر خود را از دست خواهند داد.

تله بازارساز برای نوسان گیران

به اعتقاد برخی از فعالان، بازار ارز به مرحله حساسی رسیده است و ممکن است طی هفته های آتی، شدت نوسانات بازار بیشتر شود. در این شرایط، برخی فعالان با تجربه به خریداران پیشنهاد می دهند که برای خرید ارز عجله نکنند یا به صورت سنگینی وارد معاملات نشوند. از نگاه آن ها، ممکن است بازارساز به دنبال آن باشد که با عرضه ارز از قیمت های بالا،‌ شماری از معامله گران بزرگ را در معرض ضررهای سنگین قرار دهد.

چگونگی رفتار بازارساز در آستانه توافق؟

 گروهی از فعالان عنوان می کنند، اگر قرار باشد، توافق هسته ای احیا شود،‌ بازارساز ترجیح خواهد داد که ذخایر ارز کنونی خود را در نرخ های بالاتری تبدیل کند و از این طریق به بخشی ازکسری بودجه خود پاسخ بدهد. درروزهای اخیر صرافی های بانکی با نرخ هایی بسیار نزدیک به نرخ بازار اقدام به عرضه ارز کرده اند وهمین مساله موجب شده است که هراس از افت یکباره قیمت ها در میان شماری از معامله گران بالا برود.

البته نگاه های صعودی نیز در بازار وجود دارد. به عنوان مثال، عده ای تصور می کنند، بازار به دلیل مشکلات بودجه ای دولت و کاهش درآمدهای نفتی با نوسانات جدیدی رو به رو خواهد بود. عده ای نیز اعتقاد داشتند جوسازی پیرامون شایعه حمله به یک کشتی اسراییلی می تواند قیمت دلار در روز جاری را بالا ببرد.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر