|
کدخبر: 183210

سناریو‌های آینده دلار چیست؟

قیمت دلار در بازار آخرین روز معاملاتی هفته با یک درصد کاهش، ۲۵,۱۵۱ تومان اعلام شده است. برخی انتظار دارند با آغاز دولت ابراهیم رئیسی دلار موقتا با کاهش قیمت مواجه شود. در مقابل اما برخی دیگر معتقدند وضعیت اقتصاد کشور پیچیده‌تر از آن است که کاری از دست دولت جدید برآید.

اقتصاد سناریو‌های آینده دلار چیست؟

چند روزی است که قیمت دلار روندی صعودی به خود گرفته است. در بازار قیمت دلار از مرز ۲۵ هزار تومان عبور کرده اما در صرافی ملی هنوز به این کانال نرسیده است.

امروز پنجشنبه ۱۰ تیر، نرخ ارز در صرافی ملی اعلام شده که بر این اساس قیمت دلار نسبت به روز گذشته افزایش یافته و رقم ۲۴۹۷۹ تومان برای آن ثبت شده است.

درحالی که قیمت دلار صرافی ملی در آستانه ۲۵ هزار تومان است اما خبر جدید از مذاکرات نشان می‌دهد که احتمالا روند صعودی دلار متوقف یا حداقل کندتر شود.

طبق اعلام خبرگزاری‌ها، قرار است مذاکرات وین از سر گرفته شود و اتفاق مهم و جدید این است که این بار این مذاکرات با حضور نمایندگان بانک، بیمه و نفت ایران انجام می‌شود.

به گفته برخی فعالان، شماری از معامله‌گران عنوان می‌کردند تا زمانی که رئیس کل جدید ایده‌های خود را برای مدیریت بازار پیاده کند، قیمت دلار بیشتر به روند مذاکرات هسته‌ای دقت دارد. روز چهارشنبه اخبار غیررسمی از توقف مذاکرات هسته‌ای تا زمان نامشخص در بازار وجود داشت و همین عامل موجب شد قیمت دلار در مسیر صعودی قرار بگیرد.

در این میان، عده دیگری باور داشتند، دوره ریاست کمیجانی بر بانک مرکزی کوتاه است و به احتمال زیاد، در این مدت، از تمام ظرفیت‌های خود استفاده خواهد کرد که قیمت دلار را در جهت کاهشی قرار دهد. در واقع دسته‌ای از معامله‌گران باور دارند که با انتخاب کمیجانی، چشم‌انداز کوتاه‌مدت بازار نزولی شده است، هر چند قیمت در روز چهارشنبه، افت خاصی را تجربه نکرد.

رشد دلار تحت‌تاثیر برجام

به گفته فعالان، رشد قیمت دلار تحت‌تاثیر شایعات پیرامون توقف مذاکرات احیای برجام بود. روز گذشته، برخی کانال‌های اطلاع‌رسانی معامله‌گران عنوان می‌کردند مذاکرات هسته‌ای ایران تا زمان نامشخص به تاخیر افتاده است.

چنین خبری از سوی هیچ منبع آگاهی تا بعدازظهر روز چهارشنبه تایید نشد، ولی از آنجا که در روزهای اخیر تاحدی نگاه معامله‌گران نسبت به احیای برجام تعدیل شده است، بازار با ادامه ورود خریداران مواجه بود. در واقع معامله‌گران مانند گذشته خوش‌بین به احیای برجام نیستند و همین عامل موجب شده است خریدهای احتیاطی بیشتری به بازار وارد شود. کاهش خوش‌بینی به احیای برجام موجب شد بازار اثر کاهشی از انتخاب کمیجانی به‌عنوان رئیس کل بانک مرکزی را تجربه نکند. این در حالی است که برخی از معامله‌گران انتظار داشتند، انتخاب رئیس کل جدید موجب افزایش فروش‌ها در بازار شود.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها