|
کدخبر: 183251

بورس سهامداران را امیدوار کرد

بورس پس از هفته‌ها ریزش، در این هفته در تمام روزها سبزپوش بود تا سهامداران را به روزهای آینده بازار سرمایه امیدوار نگه دارد.

اقتصاد بورس سهامداران را امیدوار کرد

بورس اوراق بهادار تهران پس از ماه‌ها روند نزولی، کمی جان گرفته است و روزهای سبزی را پشت سر می‌گذارد. هفته اول تیرماه را می‌توان یکی از متفاوت‌ترین هفته‌ها در ۱۰ ماه گذشته دانست. در این هفته هم شاخص کل و هم شاخص کل هموزن رشد داشته و ۵ روز پی در پی این هفته شاخص کل سبزپوش بوده است.

بازار سرمایه در هفته گذشته تحت تاثیر اخبار مهم و موثر سیاسی مانند مراحل نهایی توافقات برجام، اعلام برنامه‌های رئیس جمهو منتخب در خصوص بورس تا حد زیادی متعادل پیش رفته است. از دیگر عوامل داخل بورس و شرکت‌های بورسی که این روزها حال و روز سهامداران و بازار سرمایه را خوب کرده است، می‌توان به تاثیر گزارشات مالی شرکت‌های مختلف که در تغییر روند بازار نقش مهمی را داشتند، اشاره کرد.

۵ روز سبز برای شاخص کل

شاخص کل بورس در هفته اول تیرماه در تمام روزها صعودی بود و در پایان هفته شاخص کل ۴۳ هزار و ۸۶۱ واحد بالا‌‌تر از هفته قبل ایستاد و به عدد ۱ میلیون و ۲۵۶ هزار واحدی رسید.

بورس 1

در این هفته بازدهی شاخص کل بورس مثبت ۳.۶ درصد بود تا این بازار هم مانند سایر بازارهای مالی مانند سکه، طلا و ارز رشد داشته باشد.

بورس 2

 

شاخص کل هموزن همراستا با شاخص کل

شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۷ هزار و ۲۹۹ واحدی نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل، در محدوده ۳۸۴ هزار و ۱۸۱ واحدی قرار گرفت.

بورس 3

در این هفته شاخص کل هم وزن ۴ روز را افزایش یافته و تنها در روز دوشنبه کاهش را تجربه کرد. در نهایت این هفته شاخص کل هموزن با رشد ۱.۹ درصدی وارد کانال ۳۸۰ هزار واحدی رسید.

بورس4

بازگشت ارزش بازار به ابتدای سال

ارزش بازار پس از ۵۸ روز کاری (از ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ تاکنون) از ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفت. این مسئله نشان می‌دهد بازار سرمایه وارد یک فاز صعودی شده است، اما طی هفته‌های گذشته خروج پول حقیقی از بازار اجازه رشد ارزش بازار را نمی‌داد.

همین مسئله سبب شده بود ارزش بازار زیر ۵۰۰۰ هزار میلیارد تومان نوسان داشته باشد. میانگین ارزش معاملات کل هفته ۱۱ هزار و ۶۲۱ تومان بود که نسبت به رقم ۱۳ هزار و ۱۰۰ میلیاردی هفته پیشین، افت ۱۱ درصدی داشته است.

به عبارت دیگر، برخلاف هفته‌های گذشته که نوعی احتیاط در میان معامله‌گران وجود داشت و این امر منجر به بی‌توجهی اهالی بازار سهام به بهای ارز و نوسان نماگرها در محدوده‌ای مشخص شده بود، در این هفته با رشد اندک بهای دلار و افزایش همزمان قیمت‌های بخش کالایی‌ها در بازارهای جهانی، معامله‌ گران گام مطمئن‌ تری برای انجام معامله برداشتند.

حقیقی‌‌ها به بورس بر می‌گردند؟

در جریان معاملات هفته اول تیرماه ۶۳۵ میلیارد تومان پول وارد بازار شده است. در این هفته به غیر از روز سه شنبه در باقی روزها سهامداران خرد، پول وارد بازار کرده‌اند و تنها در روز سه شنبه ۴۱ میلیارد از بازار خارج شده است. این نخستین هفته معاملاتی بورس پس از ۲۵ هفته کاری است که میانگین ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت می‌شود.

بورس 5

این مسئله سبب رشد معاملات در این هفته نیز شد. در این هفته «محصولات شیمیایی» و «چندرشته‌ای صنعتی» دو گروه با بیشترین میزان خرید توسط سهامداران خرد بودند. در مقابل حقوقی‌ها به خرید سهام از دو گروه «بانک» و «فلزات اساسی» گرایش بیشتری نشان دادند.

وضعیت صف‌های خرید و فروش در بازار سرمایه

میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر هزار و ۹۶ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین ۳۶۲ میلیارد تومان کمتر بود و افت ۲۴ درصدی داشته است.

میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر ۵۲۳ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته ۳۹ میلیارد تومان کمتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌‌های خرید ۷ درصد کاهش یافته است.

 

منبع: فارس
  • ناشناس ارسالی در

    بورس و فرابورس در حال خیز پرواز .

ارسال نظر