|
کدخبر: 183108

رکورد ۱۴ ماهه شاخص کل شکست

بورس تهران بعد از سه روز متوالی که رشدهای خفیفی را تجربه می‌کرد، امروز بالاخره توانست تا حدی بر این صعود شکننده غلبه کند. به طوری که شاخص کل با رشد ۸۴۰۰ واحدی (معادل ۰.۷ درصد) به مرز کانال ۱.۲۵۷ هزار واحدی رسید و توانست مقاومت ذهنی ۱.۲۵۰ را پشت سر بگذارد.

با رشد امروز شاخص کل، بازدهی بورس طی ۱۰ روز کاری اخیر به حدود ۱۰ درصد رسید. به عبارتی دیگر طی دو هفته اخیر بورس‌بازان به طور متوسط روزی یک درصد سود کرده‌اند. نکته مهم در این میان اما این بود که شاخص کل ۱۰ روز کاری پیاپی سبزپوش بود. آخرین باری که بازار سهام چنین وضعیتی را شاهد بود در اردیبهشت ماه سال ۹۹ بود. به عبارتی دیگر در بازار امروز یک رکورد ۱۴ ماهه شکسته شد که می‌تواند یکی از نشانه‌های پایان یافتن رکودی باشد که از مرداد سال قبل بر بورس تهران سایه افکنده است.

اما ۳ نشانه دیگر پایان رکود در بورس تهران چیست؟

ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و ETFهای دولتی) در بازار امروز به حدود ۶۲۰۰ میلیارد تومان رسید که در قیاس با روز گذشته تغییری نداشته است. به این ترتیب میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد در هفته‌ای که گذشت به حدود ۶۵۰۰ میلیارد تومان رسید که بیشتری متوسط ارزش معاملات از هفته آخر بهمن ۹۹ محسوب می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت یکی دیگر از نشانه‌های پایان رکود بورس این رشد ارزش معاملات است. البته همچنان فاصله بسیار زیادی با دوران اوج بازار که ارزش معاملات گاها تا بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان هم می‌رسید باقی مانده است.

در بازار امروز شیمیایی‌ها، خودروسازان، دارویی‌ها و فلزات بیشترین ارزش معاملات را داشتند. در بین نمادها هم برکت، شستا، پالایش و شپنا بیش از همه معامله شدند. نکته جالب توجه معاملات برکت بود که به ۴۵۰ میلیارد تومان رسید. این نماد با اختلاف ۲۱۰ میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشت.

حقیقی‌ها با بورس آشتی کردند

از ابتدای سال ۱۴۰۰ هیچ گاه نشده بود که حقیقی‌ها برای دو روز متوالی دارای خالص خرید مثبت باشند. اما این روند در معاملات دو هفته اخیر بورس تهران شکسته شد و این دسته از معامله‌گران برای ۵ روز کاری پی‌درپی خالص خرید مثبت را رقم زدند. چنین چیزی از نیمه دوم مرداد ۹۹ یعنی هنگامی که بورس در سقف تاریخی خود قرار داشت بی‌سابقه بود. به این ترتیب در معاملات روزهای اخیر شاهد شکسته شدن یک رکورد ۱۰ ماهه دیگر هم بودیم.

در بازار امروز هم حقیقی‌ها دوباره در سمت خرید فعال شدند و خالص خرید ۷۰ میلیارد تومان را رقم زدند. حقیقی‌ها در بازار امروز بیشترین خالص خرید را در صنایع شیمیایی، هتل و رستوران و چند رشته‌ای‌ها داشتند. این دسته از معامله‌گران در بین نمادها هم بیشترین خالص خرید را در گنگین، نوری و شستا داشتند. حقوقی‌ها هم در بازار امروز در بین صنایع بیشترین خالص خرید را در بانک‌ها، فلزات و بیمه‌ای‌ها داشتند. بیشنرین خالص خرید حقوقی هم در نمادهای وپاسار، وتجارت و غکورش بود.

صف فروش ها جمع شد

در اوج دوران رکود بورس تهران که در پی نامتقارن شدن دامنه نوسان ایجاد شده بود، اغلب نمادهای بازار سهام قفل در صف فروش شده بودند. به طوری که در بعضی روزها گاها تا ۹۰ درصد نمادها در صف فروش قفل بودند. اما این صف‌ها با بازگشایی بدون دامنه دامنه برخی نمادها، آزادسازی نرخ فروش محصولات برخی دیگر از نمادها و همچنین تغییر فضای کلی بورس آرام آرام آب رفتند.

به طوری که در پایان بازار امروز که حدود نیمی از نمادها در مدار منفی معاملات بودند، تنها حدود ۲۰ واحد درصد نمادها با صف فروش مواجه بودند. ارزش این صف‌ها هم حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان بود. در همین حال ۱۴ درصد نمادها هم صف خریدهایی به ارزش حدود ۷۰۰ میلیارد تومان را تجربه می‌کردند. به این ترتیب هنوز تعداد و به ویژه ارزش صف‌های فروش از صف خریدها بیشتر است که نشان می‌دهد همچنان بازار به تعادل کامل نرسیده است. اما با مقایسه با دوران رکودی بازار می‌توان گفت کاهش این چنین تعداد و ارزش صف فروش‌ها نشان دهنده رفع نسبی رکود بازار سهام است.

منبع: بورسان
  • ناشناس ارسالی در

    اکنون بهترین زمان برای خرید سهم های بورسی هست . چون بورس به مدت ۱۱ ماه متوالی منفی و نزولی بوده و قیمتها به کف رسیده بودند. تا می توانید بخرید که از این به بعد و با توجه به آمدن رئیس جمهور جدید و احتمال حذف تحریمها ، بورس آماده ی پرواز خواهد بود.

ارسال نظر