|
کدخبر: 178005

آمار سرمایه گذاران رمز ارز در ایران لو رفت

فردیس، مشاور کمیسیون دانش‌بنیان اتاق ایران گفت: آمار دقیقی از معامله‌گران رمز ارز در ایران وجود ندارد؛ اما برآورد می‌شود حدود هفت میلیون ایرانی بخشی از سرمایه‌ خود را به سمت حوزه رمز ارز برده باشند.

اقتصاد آمار سرمایه گذاران رمز ارز در ایران لو رفت

امروز اگرچه بازار ارزهای دیجیتال سبز بوده و افزایش ارزش - عموما زیر ۵ درصد - را تجربه کرده‌اند اما سقوط قیمت و ریزش‌های اخیر هراس تازه‌ای به دل معامله‌گران ارزهای دیجیتال انداخته است. فرزین فردیس مشاور کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق ایران درباره آینده رمزارزها در ایران گفت: من فکر می‌کنم در شرایط تازه و بعد از تجربه ریزش‌های اخیر در بازار رمزارزها، هیجانات پیوستن به این بازار در مردم فروکش خواهد کرد و افراد با آگاهی بیشتر وارد این بازار می‌شوند.

این فعال اقتصادی افزود: در واقع در آینده‌ای نزدیک، افراد بیشتری به این جمع‌بندی می‌رسند که باید بازی کردن در زمین رمزارزها را یاد بگیرند و نیاز به «آگاهی» دارند.

این تحلیل‌گر حوزه آی‌تی در پاسخ به این پرسش که نداشتن آمار مشخص چطور می‌تواند بر این بازار در ایران اثر بگذارد، توضیح داد: دولتی‌های ما، ماینینگ را تبدیل به امری زیرزمینی کردند. متاسفانه وزارت نیرو با این مساله به صورت قهری برخورد کرد و تعداد زیادی از افراد را از فعالیت شناسنامه دار و قانونی دور و آن‌ها را به ادامه دادن در بستری غیرشفاف، تشویق کرد.

فردیس همچنین درباره آمار تعداد افرادی که در ایران که رمزارز خریداری کرده‌اند گفت: سناریوهای مختلفی درباره کسانی که خرید و فروش رمز کرده‌اند، با تخمین‌های متعددی وجود دارد. من فکر می‌کنم بین ۷ تا ۸ میلیون ایرانی، احتمالا مقداری دارایی از جنس رمز ارز دارند.

به گفته عضو اتاق بازرگانی تهران، این تخمین ریشه در تعداد اکانت‌های فعال بر صرافی های دیجیتال، دارد. بر اساس آمارهای اعلام شده، ۲.۵ میلیون اکانت در این صرافی‌ها وجود دارد که به نظر می‌رسد هرکس اکانتی در این صرافی‌ها دارد احتمالا برای اطرافیانش هم خرید و فروش می کند چون افراد کمی دانش آی تی برای ورود به بستر صرافی ارز دیجیتال دارند و در نتیجه هر نفر احتمالا برای حدود ۳ نفر از اطرافیانش هم خرید و فروش می‌کند که این استدلال ما را به حدود هفت میلیون نفر می‌رساند.

منبع: بازار

ارسال نظر