|
کدخبر: 177017

برای دریافت وام مسکن جدید ۱۰۰ میلیونی چه کنیم؟ + جزییات

وام مسکن جدید ۱۰۰ میلیونی با سود ۵ درصد و اقساط ۲۰ ساله به بانک مرکزی ، وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مسکن ابلاغ شده است. بانک های پرداخت کننده این وام ملت، صادرات، مسکن، تجارت، ملی، سپه و رفاه هستند.

اقتصاد برای دریافت وام مسکن جدید ۱۰۰ میلیونی  چه کنیم؟ + جزییات

وام ۱۰۰ میلیونی جدید از سوی معاون اول رئیس جمهور به نهادهای ذیربط یعنی سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی ، وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و … ابلاغ شده است.

این وام را می توان برای ساخت مسکن در روستاها ، حاشیه شهرها و شهرهای کوچک مورد استفاده قرار داد و سود آن ۵ درصد و دوره بازپرداخت آن ۲۰ ساله است.

طبق این مصوبه بانک مرکزی موظف شده است نسبت به تعیین بانک‌های عامل و سهمیه هر کدام برای بهسازی و نوسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی، حاشیه شهرها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر اقدام کند.

در دوره های قبل که این وام ۵۰ میلیون تومان بود بانک های ملت، صادرات، مسکن، تجارت، ملی، سپه و رفاه به عنوان بانک های عامل و پرداخت کننده این وام معرفی شده بودند و پیش بینی می شود این بار نیز همین بانک ها عاملیت این تسهیلات را به عهده داشته باشند.

ضمنا تسهیلات ۱۰۰ میلیونی مذکور تنها وام مسکن در ایران به شمار می اید که ضمانت آن بسیار ساده و به صورت سفته زنجیره ای قابل انجام است. به این شکل که سه متقاضی وام با امضای سفته برای یکدیگر ، ضامن هم می شوند و نسبت به دریافت وام اقدام می‌کنند.

با این تسهیلات می توان صاحب خانه و ویلا در نواحی روستایی، حاشیه شهرها و برخی شهرهای کوچک شد. بسیاری از شهروندان تهرانی یا شهروندان دیگر شهرها اصلیتی روستایی دارند به این معنی که یا خود زاده روستاهای کشور هستند یا پدر و مادر روستایی دارند. این وام برای چنین افرادی فرصت آفرین است به این معنی که این افراد معمولا برای تملک زمین در روستای خود نیازمند پرداخت پول چندانی نیستند و حتی برخی افراد در روستای خود زمین موروثی برای ساخت خانه و ویلا دارند اما امکان پولی برای ساخت آن ندارند.

وام مذکور می تواند به کمک این افراد بیاید و با مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن روستایی مراحلی مانند دیوار کشی، فونداسیون و سفت کاری یک بنای کوچک و جمع و جور را به پایان برسانند و بعد از آن با پس اندازهای خود به تدریج خانه را تکمیل تر کنند.

گزینه دیگر این است که یک خانه کوچک و فرسوده را در روستای خود به قیمت مناسب خریداری کنند و بعد با استفاده از تسهیلات ۱۰۰ میلیونی این خانه را بهسازی و نوسازی کنند. گزینه بعدی این است که خانه های روستایی به ارث رسیده به برخی افراد که فرسوده و به حال خود رها شده اند را می توان با این تسهیلات مرمت و قابل سکونت کرد.

شایان ذکر است بنیاد مسکن با همکاری با بانک مرکزی تعیین سهمیه هر استان( تعداد واحدهای مسکونی مشمول دریافت این تسهیلات) را به عهده دارد.

منبع: راهبرد معاصر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها