|
کدخبر: 175774

بررسی بازدهی بازارها / قیمت طلا افزایش یافت + نمودار

در حالی که تا یک ماه قبل، بازار ارز بر روی احیای توافق هسته ای شرط بسته بود، در هفته های اخیر، معامله گران روز به روز از لغو تحریم ها دلسردتر شده اند.

اقتصاد بررسی بازدهی بازارها / قیمت طلا افزایش یافت + نمودار

در آخرین تحولات، امروز ۸ خرداد ۱۴۰۰ حجم خریدها در بازار ارز و سکه به اندازه ای بالا رفت که قیمت این دو دارایی، کانال های جدیدی را تجربه کردند و به سطوح قیمتی ابتدای اردیبهشت ماه نزدیک شدند.

روز شنبه، اسکناس آمریکایی بیش از ۷۰۰ تومان رشد قیمت را تجربه کرد و به کانال ۲۴ هزار تومانی وارد شد. در واکنش به افزایش قیمت دلار، سکه امامی نیز توانست تا نزدیکی سطح ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی رشد قیمت را به ثبت برساند. این قیمت فاصله حدودا ۴۰۰ هزار تومانی با روز آخر هفته گذشته داشت.

نقش یک خبر در صعود دلار

برخی از معامله گران باور داشتند، بازار ارز در روز شنبه به احتمال عزل همتی از ریاست بانک مرکزی واکنش هیجانی نشان داده است. از بعدازظهر روز جمعه، خبرها و شایعاتی در فضای مجازی منتشر شد که همتی و روحانی با یکدیگر دچار اختلاف شده اند. اخبار رسیده حکایت از آن دارد که روحانی تصور می کند، حضور همتی در عرصه انتخابات با مسئولیت های حرفه ای او به عنوان رییس کل بانک مرکزی تضاد منافع دارد.

بازار ارز از همان انتهای روز جمعه در معاملات پشت خطی به اخبار مربوط به عزل همتی واکنش نشان داد و برخی از معامله گران احتیاطی در موقعیت خرید قرار گرفتند. نتیجه این اتفاق آن بود که اسکناس آمریکایی در محدوده ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان معاملات روز شنبه را آغاز کرد.

رشد دلار قبل از احتمال عزل همتی

با این حال، بیشتر فعالان اعتقاد داشتند که بازار تنها به احتمال عزل همتی واکنش نشان نداده است. معامله گران نگران وضعیت توافق هسته ای هستند و هر چقدر احیای برجام طولانی تر شود، خریداران بیشتری می توانند وارد بازار شوند. به گفته یکی از فعالان باتجربه بازار، افزایش قیمت دلار از ظهر روز جمعه و قبل از انتشار خبر عزل احتمالی همتی منتشر شد. در نتیجه از نگاه این فرد با تجربه افزایش قیمت دلار را تنها نمی توان به یک عامل نسبت داد.

رشد طلا و بورس

برخی از معامله گران نیز باور دارند بازار نااطمینانی های نسبت به نتایج انتخابات دارد و به همین دلیل، برخی از معامله گران خریدهای فیزیکی خود را بیشتر کرده اند. جدا از معامله گران ارزی، در بازار سکه و طلا نیز حجم خریدها در روز شنبه افزایش پیدا کرده بود. روز شنبه سکه و طلای ۱۸ عیار ۶/۳ درصد افزایش قیمت را تجربه کردند و شاخص کل بورس نیز ۲.۷ درصد بالا رفت.

بازدهی+نمودار

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر