|
کدخبر: 175492

چند نفر در صف فروش سهام عدالت مانده‌اند؟

درست یک سال از شروع آزادسازی سهام عدالت می‌گذرد، اما در این مدت نه تنها وعده مسئولان برای آزادسازی ۱۰۰ درصدی سهام عدالت محقق نشده است، بلکه آخرین برآوردها نشان می‌دهد که بین سهامداران روش مستقیم بیش از یک میلیون نفر در صف فروش سهام عدالت مانده‌اند.

اقتصاد چند نفر در صف فروش سهام عدالت مانده‌اند؟

ابلاغیه فروش سهام عدالت توسط رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت ۹۹ صادر شد و آزادسازی سهام عدالت با صدور جواز فروش ۳۰ درصد از آن از خرداد ماه یعنی درست یک سال پیش آغاز شد.

در نخستین گام به سهامداران اجازه داده شد که تا نسبت به تعیین شیوه مدیریت سهام خود به شکل مستقیم یا غیرمستقیم اقدام کنند و به فاصله چند روز نیز فروش سهام عدالت آزاد شد.

در آن زمان محمدرضا معتمد معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه در صورت عدم نیاز مالی، فروش سهام عدالت توصیه نمی‌شود گفته بود: «طبق مصوبات شورای نظارت بر امور سهام عدالت، دارندگان سهام عدالت در این مرحله مجاز به فروش ۳۰ درصد از سهام خود هستند و باقی مقدار دارایی سهام عدالت ظرف مدت یک سال آینده به بعد آزادسازی و قابل معامله خواهد شد.»

صف میلیونی سهامداران عدالت

اما حالا نزدیک به یک سال از آن زمان گذشته و نه تنها آزادسازی کامل سهام عدالت خبری نیست بلکه ۶۰ درصد آزادسازی به شکل بسیار ناقصی اجرایی شده است. در واقع هر چند مردادماه سال گذشته اعلام شد که ۳۰ درصد دوم سهام عدالت آزادشده است، اما در واقعیت فروش این سهام بسیار کند انجام و در نهایت نیز از آبان ۹۹ فروش سهام عدالت متوقف شد. بهانه هم وضعیت بد بازار سرمایه اعلام شد، وزیر اقتصاد در آخرین اظهارات خود اعلام کرد که مادامی که حال بورس خوب نشود، فروش سهام عدالت انجام نمی‌شود.

به نظر می‌رسد در این میان اما آن دست از سهامدارانی که به سرعت برای فروش سهام خود اقدام کرده‌اند، برنده بودند. آنطور که معصومه طاهرخانی، کارشناس بازار سرمایه به بورسان می‌گوید: «بر اساس آخرین برآوردها که مربوط به فروردین ۱۴۰۰ است، بعد از آزادسازی ۶۰ درصد از سهام عدالت، از حدود ۲۰ میلیون نفر سهامدار مستقیم سهام عدالت حدود ۴.۵ میلیون نفر برای فروش آن اقدام کرده‌اند که از این تعداد سفارش فروش ۳.۲ میلیون نفر انجام شده است.»

به گفته او، «در این میان ۲۵۰ هزار نفر نیز درخواست فروش خود را لغو کرده‌اند. بنابراین در نهایت همچنان حدود یک میلیون و ۵۰ هزار نفر در صف فروش سهام عدالت باقی مانده‌اند.»

البته باید در نظر گرفت که فروش سهام عدالت طی ۷ ماه گذشته متوقف بوده و بسیاری با علیم بر این موضوع ثبت سفارش فروش نکرده‌اند، در واقع اگر فروش سهام عدالت آزاد شود، خیل عظیمی از دارندگان آن اقدام به فروش خواهند کرد و رقم فروشنده‌ها بسیار بیشتر از یک میلیون نفر خواهد بود.

فروشنده‌های سهام عدالت چقدر پول گرفته است؟

به گفته طاهرخانی، «ارزش سهام آن افرادی که موفق به فروش شده‌اند در مجموع ۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.»

بر این اساس می‌توان گفت افرادی که اقدام به فروش کرده به طور متوسط بیش از ۴ میلیون تومان از فروش سهام خود پول دریافت کرده‌اند. البته که این عدد میانگین است و ممکن است برای برخی بسته به زمان فروش که مقدار سهم و نرخ آن را تعیین می‌کند بیشتر یا کمتر از ۴ میلیون تومان باشد.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها