|
کدخبر: 175369

پیش‌بینی‌ها از بازار طلا چگونه است؟

قیمت طلا گرمی ۱۸ عیار در بازار آزاد دیروز چهارشنبه ۵ خرداد با ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان افزایش، یک میلیون و ۴۴ هزار تومان معامله شد. چه پیش‌بینی‌هایی در بازار طلا وجود دارد؟

اقتصاد پیش‌بینی‌ها از بازار طلا چگونه است؟

قیمت طلا گرمی ۱۸ عیار در بازار آزاد دیروز چهارشنبه ۵ خرداد با ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان افزایش، یک میلیون و ۴۴ هزار تومان معامله شد. نرخ سکه بهار آزادی در بازار آزاد دیروز چهارشنبه ۵ خرداد با سه هزار تومان کاهش، ۱۰ میلیون و ۹۸ هزار تومان معامله شد.

بر اساس روند کنترلی و با ثباتی که در چند روز گذشته بازار ارز ثبت شد، پیش‌بینی می‌شود اگر اخبار سیاسی خاص و تاثیرگذاری رخ ندهد و همچنین انس جهانی نوسان زیادی نداشته باشد، نرخ طلا در بازار داخلی تغییرات زیادی را تجربه نمی‌کند.

نادر بذرافشان، دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا  به افزایش نرخ ارز و انس جهانی طلا اشاره کرد و گفت: بر اساس افزایش انس جهانی طلا و نرخ ارز در جریان بازار امروز، نرخ طلا و سکه در بازار داخلی افزایش یافت.

او درباره شرایط موجود در بازار طلا معتقد است بازار طلا داخل با یک روند ثبات نسبی همراه است و عوامل موثر در نوسان‌های بازار، نوسان در نرخ انس جهانی و نرخ دلار است.

بذرافشان درباره آینده بازار طلا عقیده دارد نرخ طلا افزایش چندانی نخواهد داشت. در کنار ثبات در انس جهانی طلا، اگر اخبار سیاسی خاصی منتشر نشود و روند کنترلی در بازار ارز ادامه داشته باشد، نرخ طلا تغییرات چندانی را ثبت نمی‌کند.

صعود اونس به قله ۱۹۰۰ دلاری

قیمت اونس طلا در روز‌های گذشته نوسانات زیادی در نرخ ۱۸۰۰دلاری از خود نشان داد، اما پس از آن شروع به حرکات صعودی قدرتمندی کرده و توانست به بالا‌ترین سطح پنج ماه گذشته دست پیدا کند. به این ترتیب نرخ طلا در معاملات روز چهارشنبه تحت تاثیر دلار ضعیف‌تر و رشد نگرانی‌های تورمی به بالای مرز روانی مهم ۱۹۰۰ دلار صعود کرد و در ساعت ۱۹: ۳۰ به وقت تهران به ۱۹۰۱ دلار رسید.

دلار ضعیف‌تر به صعود طلا کمک کرده و ریسک‌های تورم رو به رشد درحال‌حاضر موارد دیگر را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. به نظر می‌رسد حتی اگر تورم بالا بماند بانک مرکزی امریکا همچنان سیاست انبساطی خود را حفظ می‌کند. آنچه برای طلا اهمیت دارد نرخ‌های واقعی هستند، پایین بودن نرخ‌ها دلار را ضعیف می‌کند و طلا از این وضعیت بهره می‌برد.

عبور سکه از مرز حساس

همزمان با صعود بی‌وقفه نرخ اونس طلا در بازار جهانی و عبور آن از سطوح بالاتر، بهای فلز زرد گرانبهای داخلی توانست از مرز حساس ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عبور کند و نگاه سرمایه‌گذاران این بازار را بار دیگر به خود جلب کند. به‌طوری که هر سکه تمام بهار آزادی در معاملات روز چهارشنبه با رشد ۱۸۰هزار تومانی به نرخ ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان مبادله شد.

به نظر می‌رسد دلار با ماندن در بالای مرز ۲۳ هزار تومان، می‌تواند داد و ستد سکه را رونق بخشد، به‌طوری که خریداران را به آرامی در بازار سکه فعال‌تر کرده است. بر این اساس عده‌ای از فعالان بازار سکه باور دارند که تا اتمام انتخابات ممکن است روند قیمتی این فلز با فراز‌و‌نشیب‌هایی همراه باشد که می‌تواند متاثر از عوامل قوی غیراقتصادی و رشد قیمت‌های جهانی باشد.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر