|
کدخبر: 174774 رویا رئیسی

در گفتگوی گسترش نیوز با یک کارشناس:

دولت کمر به نابودی رمزارزبازها بسته است!

در شرایط فعلی ماینینگ نشدنی هست. وضعیت خوبی در خصوص برق نداریم. از بعضی از نیروگاه‌ها برق را کیلو واتی ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان می‌خرد اما به ماینینگ ها ۴ هزار تومان می‌فروشند. وزارت نیرو قاتل بخش خصوصی شده است.

اقتصاد دولت کمر به نابودی رمزارزبازها بسته است!

بحث رمزارزها چند روزی که با قانون‌گذاری و خاموشی‌های برق گره خرده است. در حالی که قانون‌گذاری برای فعالان ارز دیجیتال شرایط لحظه‌ای ایجاد کرده است، خیلی‌ها صحبت از تأثیر استخراج رمزارزها بر خاموشی‌ها می‌کنند. سید امید علوی نایب‌رئیس کمیسیون بلاک چین و رمزارز سازمان نظام صنفی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: در حوزه استخراج و تبادل بررسی‌ها انجام شده است اما هنوز در بحث تبادل قانون‌گذاری نشده است. با توجه به سرمایه‌گذاری مردم نیاز به قانون‌گذاری داریم. همچنین با توجه به حساسیت مجلس شورای اسلامی و بانک مرکزی به این حوزه به زودی شاهد قوانین در حوزه تبادل خواهیم بود. اگر چه دیر به فکر قانون‌گذاری افتاده‌اند اما از روند قانون‌گذاری استقبال می‌کنیم.

علوی

صنعت ماینینگ را زیرزمینی کرده‌اند

علوی اظهار کرد: در حوزه ارزهای دیجیتال ۱۳ مردادماه ۱۳۹۵ هیئت دولت مصوبه‌ای داد که شتاب‌زده و همراه با نواقصی بود. تعیین نرخ حامل‌های انرژی و چسبندگی این نرخ با قیمت دلار دست وزارت نیرو را برای تغییر قیمت حامل انرژی باز کرد. وزارت نیرو نقش وزارت اقتصاد را بازی می‌کند. این وزارت خانه با مقایسه درآمد ماینرها در زمان افزایش قیمت بیت کوین، قیمت برق را هم بالا می‌برد. در نتیجه سرمایه‌گذاران کلان سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. در عمل صنعت ماینینگ زیرزمینی شده است. نرخ برق در نظر گرفته شده، به صورت متوسط نزدیک به ۵ سنت هست و در فصول گرم تا ۱۵ سنت افزایش پیدا می‌کند. در هیچ جای دنیا برای ماینینگ این میزان قیمت مشخص نمی‌کنند.

وی افزود: کشورهای بزرگی مثل امریکا، چین، کانادا، روسیه و ایسلند برق کمتر از ۳ سنت ارائه می‌دهند اما در ایران با کوته‌فکری و کج‌اندیشی وزارت نیرو مانع رشد این صنعت شده‌اند. در دو سال گذشته به وزارت نیرو اعلام کردیم که آماده تولید برق برای صنعتمان هستیم اما وزارت نیرو به دنبال انحصار هست. وزارت نیرو انحصار فروش برق به صنایع و مصرف‌کننده دارد.

وزارت نیرو قاتل بخش خصوصی شده

نایب‌رئیس کمیسیون بلاک چین و رمزارز سازمان نظام صنفی تأکید کرد: وزارت نیرو جای وزارت اقتصاد را پر کرده است و به جای این که به وظیفه خود یعنی تأمین انرژی عمل کند، درآمد ماینرها را بررسی می‌کند و پول برق را بر اساس درآمد ماینرها محاسبه می‌کند. وزارت نیرو از وضعیت بی‌اطلاع هست و پول برق جدید را با مبنای بیت کوین ۵۰ هزار دلاری مشخص کرده است اما در حال حاضر بیت کوین حدود ۳۰ هزار دلار هست. در این شرایط ماینینگ نشدنی هست. وضعیت خوبی در خصوص برق نداریم. در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد پدافند غیرعامل شکل گرفت اما در حال حاضر قرارداد آنها تمام شده است. در نتیجه دولت برقی از این‌ها نمی‌خرد. از بعضی از نیروگاه‌ها برق را کیلو واتی ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان می‌خرد اما به ماینینگ‌ها ۴ هزار تومان می‌فروشند. وزارت نیرو قاتل بخش خصوصی شده است.

بعد از ۱۲ سال بانک مرکزی مصوبه صحیح ندارد

علوی در ادامه گفت: در قانون مبحثی به نام ترک فعل داریم. وزارت نیرو سو مدیریت در شبکه برق و ترک فعل خود را به گردن ماینرها انداخته است. در سال ۱۳۹۹ بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی ۵۰ هزار میلیارد تومان بود. به دلیل رشد قیمت بیت کوین همه ماینرها و فعالان رمزارز را به چشم افراد ثروتمند می‌بینند و ایرادات را به گردن فعالان این حوزه می‌اندازند.

وی افزود: ۱۲ سال از پیدایش بیت کوین می‌گذرد اما هنوز بانک مرکزی یک مصوبه صحیح ارائه نکرده است. در ۱۵ تا ۲۰ کشور قانون‌گذاری انجام شده است. تنها در ۴ تا ۵ کشور مثل نیجریه، بورکینافاسو و... ممنوع شده است. ایران بین کشورهای رده پایین و در حال توسعه قرار دارد. مقصر شرایط موجود در بخش ماینینگ وزارت نیرو و بانک مرکزی هست.

جای خالی ارزهای دیجیتال در بورس

نایب‌رئیس کمیسیون بلاک چین و رمزارز سازمان نظام صنفی خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر بانک مرکزی زیاد پیرامون رمزارزها صحبت می‌کند اما رمزارز را نمی‌توانیم ارز بدانیم. بیت کوین دارایی نیست که برای خرید مرغ و گوشت استفاده شود. بیت کوین مناسب سرمایه‌گذاری هست. بیت کوین دارایی است که سازمان بورس برای آن باید قوانین مشخص کند. اگر قوانین به درستی توسط وزارت دارایی شکل می‌گرفت، شاهد حضور بیت کوین در بورس ایران بودیم. همان‌گونه که در امریکا و سویس شکل گرفت است.

علوی اظهار کرد: پلتفرم تبادل رمزارز در ایران بین ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان در روز بدون قانون‌گذاری گردش مالی دارند. در بهترین شرایط اگر اتفاقی برای این پلتفرم رخ دهد، سرمایه مردم نابود می‌شود. اگر قانون‌گذاری به ‌موقع انجام می‌شد، امین السرمایه ها به خوبی نقش‌آفرینی می‌کردند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورس در بستر شفاف توان جذب سرمایه فعالان رمزارز را دارند. اگر در مسیر صحیح حرکت می‌کردیم، شاهد کلاه‌برداری به اسم جذب سرمایه نبودیم.

سرمایه‌گذاران رمزارز بلاتکلیف هستند

وی افزود: مجلس شورای اسلامی از ۲ سال پیش به بحث ارزهای دیجیتال ورد کرد اما حدود یک سال هست که قوانین کمیسیون اقتصادی به درستی طرح نشده است. بودجه، مسائل داخلی مجلس و انتخابات این مصوبه را به تعویق انداخته است. سرمایه‌گذاران بلاتکلیف هستند و باید قوانین به زودی تأمین شود. اگر دستگاه‌ها وظایف خود را به درستی انجام دهند ۲ تا ۳ ماه این مبحث جمع خواهد شد. فرار از مسئولیت‌ها شرایط فعلی را رقم زده است.

نایب‌رئیس کمیسیون بلاک چین و رمزارز سازمان نظام صنفی تأکید کرد: خیلی موافق صدور مجوز نیستیم و با توجه به نوسانات زیاد باید تمرینی برای قانون‌گذاری داشته باشیم. چارچوب‌ها مشخص شود، بعد از رعایت قوانین مجوز صادر شود. در کنار بحث نظارتی و امنیتی باید قانون و چارچوب مشخص شود. مسئولان به وظایف خود عمل کنند تا کشور بیش از این درگیر آسیب و مشکل نشود. دولت دیر به موضوع ورود کرده است.

 

ارسال نظر