|
کدخبر: 171083

گفت‌وگوی گسترش نیوز با رئیس کمیسیون رمزارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور:

ایران موفق به مسدودسازی رمزارزها می‌شود؟

سرمایه مردم در بازار رمزارزها این روزها در مسیر قوانین سیاست‌گذاران کشور قرار گرفته است و هر لحظه قانونی مشخص می‌شود که تا به امروز هیچ یک به درستی اجرایی نشده‌اند.

اقتصاد ایران موفق به مسدودسازی رمزارزها می‌شود؟

درست در زمانی صحبت از رونق بازار رمزارزها شد که مجلس شورای اسلامی هم در مسیر مسدودسازی این فناوری حرکت کرد. مسیری که در گذشته با شکست مواجه شده است و با توجه به رویکرد جهانی این فناوری احتمالاً شکست سخت‌تری را نصیب سیاست‌گذاران خواهد کرد. این تصمیم با مخالفت فعالان حوزه بلاک چین روبه‌رو شده است. به نظر می‌رسد، مسئولان می‌خواهند، وضعیت این روزهای بازار سرمایه را به گردن بازار رمزارز بیندازند که اقدام کارشناسی شده و صحیح نیست. فناوری حوزه‌ای هست که پیشروی در آن منجر به پیشرفت و توسعه کشور خواهد شد، قانون و شفافیت نیاز اصلی همه حوزه‌ها هست اما مسدودسازی و مقابله، تنها در مدت کوتاه اجرایی می‌شود و در نهایت هم منجر به خروج سرمایه مردم از کشور خواهد شد.

آشتیانی

رمزارزها بازاری مستقل و نوظهور در اقتصاد دنیا

عباس آشتیانی، رئیس کمیسیون رمزارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار کرد: رمز ارزها حوزه جدیدی از سرمایه‌گذاری هستند. حوزه مختلف مثل املاک، بازارهای سهام، فلزات گران‌بها، کالا و ارز در اقتصاد کنار هم قرار دارند. یکی از حوزه‌ها که در حال حاضر خود را اثبات کرده است، حوزه دارایی‌های دیجیتال هست که در ایران با عنوان رمز ارز شناخته می‌شود. در حقیقت رفتار این ارزها همانند کالا و دارایی هست. اگر از منظر اقتصاد جهانی به این پدیده نگاه کنیم، شاهد یک بازار مستقل هستیم که به تازگی ظهور کرده است. در صورتی که در این بازار سهم نداشته باشیم، در آینده دارایی‌های دیجیتال سهمی کمتری خواهیم داشت. دارایی‌های دیجیتال از تولید تا دارایی باید مورد حمایت قرار گیرد. نباید به این بازار به عنوان تهدید نگاه کنیم. سبد دارایی کشور به سمت دیجیتال شدن حرکت می‌کند. در کل این روند پدیده بدی نخواهد بود.

مسدودسازی سرمایه مردم را به خارج کشور هدایت می‌کند

آشتیانی تأکید کرد: پدیده رمزارزها به خاطر وجود تکنولوژی بلاک چین دستوری پذیر نیست و تبادل فیزیکی ندارد، در نتیجه برخود فیزیکی و دستوری در برابرش موفق نخواهد بود. اگر به دنبال مسدودسازی صرافی‌های داخلی باشیم، پاسخ صحیح به عطش مردم برای سرمایه‌گذاری در این حوزه نداده‌ایم. بر اساس اقتصاد رفتاری، زمانی که مردم شاهد افزایش ارزش دارایی باشند، اقدام به تهیه دارایی می‌کنند. صرافی‌های داخلی قابلیت رصد و کنترل دارند، در نتیجه جرائم در این حوزه کاهش می‌یابد. مسدودسازی عطش مردم را کم نمی‌کند و به سوی پلتفرم‌های خارجی می‌روند. با این کار سرمایه‌های ایرانی‌ها از درون صرافی‌های داخل کشور به صرافی‌های خارجی کوچ می‌کند و دارایی مردم با این کار به خطر می‌افتد.

مردم همه تخم‌مرغ‌هایشان را در یک سبد نزارند

رئیس کمیسیون رمزارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور خاطرنشان کرد: در حوزه رمزارزها شاهد خلأ آموزش هستیم. نباید به نحوی برخورد کرد که به جای رویکرد پذیرش، شاهد رویکرد دفعی باشیم. با بگیر و ببند نمی‌توانیم مانع فناوری شویم. سودجویان زیادی در این مسیر قرار دارند. در نتیجه مردم بدون مطالعه کافی و بدون شناخت مفهوم دارایی دیجیتال به این حوزه ورود نکنند. بازار رمزارزها مستقل در دارایی هست و نباید همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد چید. مردم بدون مطالعه و شناخت مفهوم دارایی دیجیتال ورود به این حوزه نکنند. این حوزه مستقل در سرمایه‌گذاری هست و نباید همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد چید.

بورس هم محل سود و زیان است

آشتیانی در پایان گفت: مردم بیش از ۱۰ درصد از دارایی خود را وارد این بورس نکنند. همچنان حوزه املاک، بازار سرمایه، بازار کالا مثل خودرو و فلزات گران‌بها برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر هست. بورس برای کشور مفید هست اما نه به این معنا که همه سرمایه را وارد بورس کنیم. بورس هم محل سود و زیان هست. مردم توزیع و توازن را در سبد سرمایه‌گذاری خود لحاظ کنند. حوزه دارایی‌های دیجیتال پر ریسک هست و نوسانات قیمتی شدید دارد.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر