|
کدخبر: 174528 رویا رئیسی

در گفتگوی گسترش نیوز با یک کارشناس اقتصادی:

چرا بازار رمزارزها سقوط کرد؟

ریزش‌ها و رشد قیمت‌ها معمولاً همراه با اخبار بنیادی هستند. بازار نیاز به اصلاح داشت و این اصلاح با چند خبر همراه شد. همزمانی این دو به این معنی نیست که اصلاح فعلی بازار، یک اتفاق غیرطبیعی است. بلکه این نوسانات بخشی از طبیعت بازار رمزارزها هستند.

اقتصاد چرا بازار رمزارزها سقوط کرد؟

برای نوسانات اخیر چندین دلیل ذکر شده است و عده‌ای معتقدند این ریزش‌ها به واسطه ورود کشورها برای قانون‌گذاری هست و عده‌ای این روند را اصلاح طبیعی بازار می‌داند. علیرضا شامخی کارشناس اقتصادی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: قطعا بازار رمزارزها از تصمیمات دولت‌ها و رفتار نهنگ‌ها تاثیرپذیر است. به طور مثال اطلاعیه دولت چین در خصوص ممنوعیت ارائه خدمات مالی، یک خبر منفی برای بازار رمزارزها هست. بعد از این اطلاعیه بازار مشتقات رمزارزها یعنی معاملات آتی و اختیار رمزارزها در چین متوقف شد. اما دقت شود که محتوای این اطلاعیه جدید نیست و دولت چین چندین بار اطلاعیه‌های مشابهی صادر کرده است. این موضوع به معنای ممنوعیت خرید و فروش رمزارزها در چین نیست. در هر صورت همین اخبار، هر چند موضوع جدیدی نبود، همزمان با تکانه زیادی در بازار شد. سایر اخبار دیگری که از سمت دولت‌ها می‌تواند بر قیمت‌ها اثر بگذار، مالیات است. در ماه گذشته، خبر مالیات بیش از چهل درصدی دولت امریکا، منجر به ریزش بازارها خواهد شد. سایر اخبار دولتی که بر بازار اثر می‌گذارند، انتشار رمزارزهای بانک مرکزی و استفاده از آنها به عنوان بستر تراکنش مورد قبول است که در آینده قطعا مطرح خواهند شد.

شامخی

چرا بانک مرکزی مجوز به صرافی‌های آنلاین نمی‌دهد؟

شامخی در مورد قوانین و آیین‌نامه‌های حاکمیتی در ایران گفت: در حوزه ماینینگ الزامات سختی را شاهد هستیم. اما در حوزه صرافی‌ها آئین‌نامه بسیار کوتاهی تدوین شده است که تمرکز آن بر روی تایید هویت مشتریان است. در ایران صرافی‌ها مجوز قانونی ندارند اما فعالیت غیرقانونی نیز ندارند. بانک مرکزی به چند علت در خصوص صرافی‌های آنلاین رمزارزها سکوت کرده است. دلیل اول پذیرش ریسک صرافی‌‌های رمزارزها هست. بانک مرکزی تصور می‌کند که در صورت ورود به این حوزه، بایستی ریسک آنها را قبول کند. در صورتی که اساسا مجوزهای حاکیمتی چندان ریسک آنها را پوشش نمیدهند. دلیل دوم نیز قرار گرفتن بانک مرکزی در تعارض بین صرافی‌های آنلاین و صرافی‌های سنتی هست. کانون صرافان به دنبال اخذ مجوز این صرافی‌ها به نفع خود هستند. در حالی که اگر انصاف بدهیم، مسایل فنی صرافی های سنتی و آنلاین به هیچ وجه شباهت ندارند و نمی‌توان برای این دو صنف، یک مجوز صادر کرد و مجوز صرافی‌های آنلاین را به نفع صرافی‌های سنتی مصادره کرد. نکته سوم این هست که روزهای پایانی دولت را پشت سر می‌گذاریم و شاید انگیزه لازم برای قاعده‌گذاری در این حوزه را ندارند‌.

مجوز بانک مرکزی تاثیری در ریسک صرافی‌ها ندارد

وی افزود: مجوز بانک مرکزی، صرافی‌های آنلاین را نام و نشان‌دار می‌کند اما ریسک آنها را کم نمی‌کند. با توجه به نبود قانون، صرافی‌های متعدد و بسیار زیادی شکل‌گرفته است. بعضی از این صرافی‌ها توان مالی خوبی دارند اما بعضی از آن‌ها کوچک و پرریسک هستند. قانون‌گذار باید صرافی‌ها را نام و نشان دارد کند تا مردم بدانند در کجا سرمایه‌گذاری کنند. قانون‌گذار صرافی‌های خوش‌نام را به مردم معرفی می‌کند. البته مجوز، ریسک را به صورت کامل از بین نمی‌برد. در خصوص صرافی‌ها باید سریعاً قانون‌گذاری شود. از این جهت، مردم عادی می‌توانند با آگاهی از مجوزها، از صرافی‌های مجوزدار خرید کنند.

صرافی‌ها را بی اعتبار نکنید

این کارشناس اقتصادی در مورد مفاد مورد انتظار در آیین‌نامه، توصیه کرد: آیین‌نامه‌ها معمولا با قصد ایجاد پیچیدگی و محدود کردن تدوین می‌شوند که منجر به ایجاد رانت در کسب و کار می‌شوند. از این رو، معمولا توصیه می‌شود که مجوزها حذف شوند. من هم توصیه می‌کنم که بانک مرکزی سعی کند، از ایجاد پیچیدگی در این حوزه اجتناب کند. در اکثر کشورهای دنیا، صرافی‌های آنلاین رمزارزها بدون محدودیت در حال کار هستند و حتی در امریکا، سهام یکی از آنها در بورس عرضه شده است.

شامخی خاطرنشان کرد: بی‌اعتباری صرافی‌های آنلاین و تهدید به مسدود کردن درگاه‌های پرداخت، خلاف مصلحت کشور هست. محدودیت و بی‌اعتباری صرافی‌ها عملیات خریدوفروش را زیر زمینی می‌کند. اگر معاملات زیر زمینی شود، هر معامله‌ای، یک پرونده قضایی بالقوه است. در نتیجه در صورت بی‌اعتبار کردن صرافی‌های آنلاین منجر به افزایش زیاد پرونده‌های قضایی خواهد شد که این خلاف مصلحت کشور است.

وی در پایان تأکید کرد: صرافی که اخیراً بسته شد، به دلیل فعالیت صرافی نبود. بلکه به علت انتشار کوین فریب‌آمیز بوده که منجر به دخالت نهادهای امنیتی و قضایی شده است. نهادهای قضایی هم کاملا بر بازگرداندن اموال مردم تمرکز کرده‌اند و دنبال رفع نگرانی مردم هستند. این موضوع بسیار دلگرم کننده است و نشان می‌دهد که نهادهای امنیتی در این زمینه پیشرو بوده و دید روشنی دارند.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها