|
کدخبر: 130486 سهیل فرزین

فعال نمایشگاهی در گفت و گو با گسترش نیوز مطرح کرد:

صنعت نمایشگاهی نیازمند تغییرات بنیادی

علی معین گفت: برگزار کنندگان، سایت داران، غرفه‌ سازان و غرفه داران طبق استراتژی جدید ملزم به آموزش، بازبینی و فرهنگ سازی هستند.

نمایشگاه صنعت نمایشگاهی نیازمند تغییرات بنیادی

صنعت نمایشگاهی چندی است که پس از محدودیت های ناشی از ویروس کرونا مجدداً با شرایط ویژه ای فعالیت خود را آغاز کرده است.

نمایشگاه ها و صنعت نمایشگاهی به عقیده بسیاری از فعالان و متخصصان این صنعت از دید دولت پنهان مانده و توجهی به آن نمی شود. بی توجهی دولت به این صنعت و عدم حمایت از فعالان این حوزه و از طرفی نیز شیوع ویروس کرونا موجب شد تا وقفه ای نسبتا طولانی در روند فعالیت این بخش از صنعت کشور ایجاد شود. وقفه ای که به عقیده کارشناسان صنعت نمایشگاهی موجب ایجاد سردرگمی در میان فعالان این حوزه شده است.

 حال باید دید که این سکون و ایستایی که به علت شیوع این ویروس در صنعت نمایشگاهی به وجود آمده است را چگونه باید جبران کرد؟  خبرنگار گسترش نیوز به همین منظور گفت‌ و گویی را با علی معین، برگزارکننده و فعال صنعت نمایشگاهی ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که گزیده‌ ای از این گفت و گو را در ادامه مطالعه خواهید کرد.

 با گسترش نیوز همراه باشید:

علی-معین

صنعت نمایشگاهی در سکون

علی معین در ابتدای این گفت و گو با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی کشور به واسطه اتفاقات حاصله پس از شیوع ویروس کرونا دچار سکون شده است، اظهار داشت: ما پنج حلقه سایت، برگزار کننده، غرفه دار، غرفه ساز و بازدیدکننده را داریم که در صورت نبود هر کدام از این ۵ اصل عملاً چیزی به عنوان نمایشگاه وجود نخواهد داشت. وی در ادامه افزود: در اینجا می‌ خواهم با ذکر مثالی وضعیت صنعت نمایشگاهی را تشریح کنم. برفرض مثال نمایشگاه‌ هایی را قبل از شیوع ویروس کرونا برگزار می شدند را با عنوان اسکی روی آب و نمایشگاه‌ های فروش و نمایشگاه های بهاره را نیز به عنوان اسکی روی برف نامگذاری می کنیم. حال بنا به دلایل مختلف سیاسی، اقتصادی و... آب دریا خشک شده است. در این میان بخش خصوصی که  پیش از این مشغول اسکی روی آب بود مشغول دست و پا زدن است و چیزی تعریف کرده است به عنوان اسکی روی چمن و نام آن را گذاشته نمایشگاه تخصصی همراه با بازدید مجازی!

بی توجهی دولت به نمایشگاه ها

این فعال نمایشگاهی در ادامه گفت: برگزار کنندگان، سایت داران، غرفه‌ سازان و غرفه داران که رکن اول نمایشگاه است طبق استراتژی جدید ملزم به آموزش، بازبینی و فرهنگ سازی هستند. سایت داران همچنان با روش قدیم نمایشگاه داری می‌کنند. بنابراین شرکت سهامی نمایشگاه‌ ها آن چهارچوب برگزاری نمایشگاه را که تاکنون اجرا می کرده است را باید عوض کند. تغیر همیشه سخت است و در برابر آن مقاومت وجود داشته ولی باید این سختی را به جان خرید و تغییر کرد. متاسفانه در میان برگزار کنندگان نیز اختلاف نظر و تضاد منافع به وجود آمده است. در نتیجه حوزه برگزاری نیز به همان روش سنتی عمل می کند و با کاهش هزینه خود به نوعی پسرفت نیز داشته است. اوضاع مالی غرفه سازان نیز خراب اندر خراب است و پشتوانه مالی نیز ندارند و همچنان با روش سنتی مشغول غرفه سازی هستند. مشارکت کننده نیز دچار مشکلات فرهنگی زیادی است. چرا که اکثریت قریب به اتفاق آنها صرفاً برای فروش بیشتر در نمایشگاه‌ ها حاضر می شوند چرا که نمی‌دانند نمایشگاه برای ایجاد ابزار است نه فروش. در این میان دولت نیز کم کاری بسیاری کرده است و عقیده من دولت مردان نمی دانند که نمایشگاه چه قدرت بزرگی در راستای پیشرفت کشور چه از نظر اقتصادی، چه از نظر سیاسی و چه از ابعاد دیگر دارد. به همین دلیل توجهی به این صنعت ندارد.

علی معین در پایان اظهار داشت: در نتیجه به عقیده من تمام اجزای برگزاری یک نمایشگاه باید مجددا نسبت به برگزاری نمایشگاه ها با دیدگاهی به روزتر و جدیدتر اقدام کنند تا روز به روز شاهد اعتلای این صنعت و به موازات آن اقتصاد و قدرت کشور باشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها