|
کدخبر: 172229

خطر بزرگ بیخ گوش رمزارزبازان!

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران هشدار داد که اگر قواعد و زیرساخت‌های لازم فراهم نشود، خطری بزرگ در انتظار خریداران ارزهای دیجیتال خواهد بود.

اقتصاد خطر بزرگ بیخ گوش رمزارزبازان!

عباس آرگون اظهار کرد: هرچند صحبت از ارزهای دیجیتال در چند سال گذشته مطرح شده و در بسیاری از کشورهای جهان، مردم نسبت به خرید و فروش آنها اقدام می‌کنند اما به طور خاص در دوره کرونا و با توجه به محدودیت‌هایی که در حوزه‌های مختلف اقتصادی به وجود آمد، توجه به این ارزها افزایش یافت.

به گفته وی، تحت تاثیر همین افزایش تقاضا بوده که بیت کوین به عنوان اصلی‌ترین رمزارز از قیمت چند هزار دلار در مدتی کوتاه به بیش از ۶۰ هزار دلار نیز رسید و این روند در رابطه با برخی دیگر از رمزارزها نیز دیده می‌شود که خود به جذابیت این بخش برای سرمایه گذاران جدید کمک کرده است.

وی با اشاره به عدم تایید دولتی رمزارزها در بسیاری از کشورهای جهان، بیان کرد: با توجه به ذات این ارزها به نظر می‌رسد دولت‌ها و بانک‌های مرکزی نسبت به تایید آنها مقاومت‌های زیادی دارند و در حوزه تدوین قوانین خلاهای فراوانی وجود دارد.

عضو اتاق تهران با اشاره به شرایط ایران در قبال ارزهای دیجیتال، گفت: ما در این ایران برای استخراج رمزارز قوانینی را نهایی کردیم اما در حوزه معاملات قانونی وجود ندارد و همین امر می‌تواند برای مردم ریسکی بزرگ ایجاد کندد.

آرگون تصریح کرد: در حال حاضر بخشی از معاملات از سوی سایت‌هایی انجام می‌شود که نه رسمیت دارند و نه مجوز خاصی دریافت کرده‌اند. مردم از سویی سرمایه خود را در اختیار این سایت‌ها قرار می‌دهند و از سوی دیگر رمزارز خود را نیز به آنها می‌دهند تا بفروشند. اگر در این مسیر سایت از دسترس خارج شد یا امکان تماس با آن وجود نداشت تکلیف چیست؟ عملا سرمایه مهمی از مردم از دست می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی به نظر می‌رسد بانک مرکزی باید صرافی‌های مجازی را در این حوزه معرفی و به مردم آموزش‌های لازم را ارائه کند. اگر چنین کاری نکنیم خطر تکرار تجربه موسسات غیر مجاز مالی وجود دارد و این موضوع فشار جدیدی بر اقشار مختلف جامعه وارد می‌کند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر