|
کدخبر: 171597

با کاهش قیمت ارز این کالاها ارزان نمی‌شود

عضو هیأت علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی معتقد است در اثر کاهش نرخ ارز قیمت کالاهایی کاهش پیدا می‌کند که مانند خودرو یا ملک و مستغلات حالت بورسی دارند، اما قیمت کالاهایی مثل خوراکی و پوشاک کاهش نمی‌یابد، بلکه تنها سرعت رشد قیمت آنها کمتر می‌شود.

اقتصاد با کاهش قیمت ارز این کالاها ارزان نمی‌شود

علی دینی ترکمانی درباره اثرات کاهش قیمت ارز بر بخش تولید و بازرگانی اظهار کرد: با کاهش نرخ ارز قیمت کالاهای وارداتی با ارزبری صددرصد مانند موبایل قطعاً کاهش پیدا می‌کند. همچنین انتظار می‌رود قیمت کالاهای دیگری هم که ارزبری دارند و بر اساس نرخ دلار قیمت خودشان را تراز می‌کنند کاهش یابد. برای مثال انتظار می‌رود در بخش خودرو، کالاهای وارداتی ۱۰۰ درصد کاهش قیمت پیدا کند و خودروهای تولید داخل نیز که بخشی از هزینه تولید آنها مربوط به نرخ دلار است با کاهش قیمت نسبی مواجه شود.

وی با بیان اینکه انتظار کاهش قیمت در طرف تقاضا نیز تأثیرگذار است، تصریح کرد: انتظار کاهش قیمت و کاهش تقاضا منجر به شکسته شدن قیمت خواهد شد، اما به هر حال میزان کاهش قیمت در کالاهای وارداتی بیش تر از کالاهای تولید داخل است. به طوری که انتظار می‌رود قیمت کالاهای صددرصد وارداتی به نسبت کاهش قیمت ارز کاهش پیدا کند.

کاهش نرخ ارز پایدار باشد تورم کم می‌شود

دینی ترکمانی در ادامه با اشاره به موضوع چسبندگی قیمت‌ها، گفت: برخی از کالاها به ویژه کالاهای تولید داخل نسبت به کاهش قیمت مقاومت می‌کنند، اما با تداوم این وضعیت بالاخره مقاومت شکسته خواهد شد. بنابراین اگر کاهش نرخ ارز پایدار باشد انتظار می‌رود قیمت‌ها پایین بیاید و از محل همین اتفاق تورم امسال کمتر از سال گذشته باشد.

این کارشناس اقتصادی همچنین درباره تاثیر کاهش قیمت ارز بر تولید داخلی اظهار کرد: در بخش تولید گشایش‌هایی برای بنگاه‌هایی که ارزبری دارند محقق می‌شود، چرا که با ارز کمتری می‌توانند مواد اولیه خود را تهیه کنند، اما به این شرط که ورق برنگردد، چرا که اگر دوباره توافقات بر هم بخورد ممکن است نرخ ارز به همان ۳۲ هزار تومان برسد. اما اگر تا باقی ماندن دولت بایدن و همچنین در داخل در دولت بعدی توافق ادامه پیدا کند و بازار ارز به آرامش برسد، نااطمینانی به آینده کاهش پیدا می‌کند هزینه‌های تولید کمتر می‌شود و در نتیجه سرعت رشد قیمت‌ها کمتر می‌شود.

بنابراین به گفته وی در اثر کاهش نرخ ارز قیمت کالاهایی کاهش پیدا می‌کند که مانند خودرو یا ملک و مستغلات حالت بورسی دارند، اما قیمت کالاهایی مثل خوراکی و پوشاک کاهش نمی‌یابد، بلکه تنها سرعت رشد قیمت آنها کمتر می‌شود. به عبارت دیگر بحث مذاکرات و کاهش نرخ ارز انتظار کاهش قیمت‌ها را ایجاد کرده، اما مقاومت وجود دارد و اینکه طرف تقاضا تا کجا در چارچوب این انتظارات کاهش قیمت، رفتار خود را تصحیح می‌کند بر قیمت کالاهایی مانند خودرو و مسکن تاثیرگذار خواهد بود.

دینی ترکمانی با بیان اینکه موارد گفته شده به این معنی نیست که قیمت‌ها در سال آینده نسبت به امسال پایین‌تر خواهد بود بلکه سرعت رشد قیمت کاهش پیدا می‌کند، تصریح کرد: قیمت کالاهای خوراکی درب کارخانه تعیین می‌شود و کارخانه ها و پخش کننده‌های عمده با کاهش نرخ ارز هم با قیمت قبلی کالای خود را عرضه می‌کنند، اما از این به بعد پایین بودن نرخ دلار می‌تواند هزینه‌های تولید و تورم آنها را کنترل کند و در نتیجه زمینه ای فراهم می‌شود که دست به قیمت گذاری مجدد نزنند.

آیا کاهش نرخ ارز به نفع تولیدکنندگان است؟

بنابراین به گفته وی در بخشی از کالاها نمی‌توان انتظار کاهش قیمت داشت، اما در بخشی از کالاها که جنبه بورسی دارد مانند خودرو، موبایل و پوشاک وارداتی تحت تاثیر بازار ارز قرار می‌گیرد.

این عضو هیأت علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی همچنین با بیان اینکه تولیدکنندگانی که صادر کننده هستند با نرخ ارز بالاتر سود بیشتری کسب می‌کنند و موافق کاهش نرخ ارز نیستند، تصریح کرد: اما سایر تولیدکنندگان که صادرات ندارند و تولید آنها نیز ارزبری دارد با افزایش نرخ دلار متضرر می‌شوند و هزینه تولید آن‌ها بالا می رود. بنابراین از کاهش نرخ ارز استقبال می‌کنند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر