|
کدخبر: 169684

بورس چشم انتظار تصمیمات دولت

کارشناس بازار سرمایه گفت: در صورت عملکرد صحیح دولت، بورس می‌تواند سپر تورمی باشد.

بورس بورس چشم انتظار تصمیمات دولت

محمد ناطقی افزود: بورس مانند بازار‌های مسکن، خودرو، طلا و ارز، واکنش دهنده تصمیمات بالادستی است و با اتفاقات کلان اقتصادی و سیاسی، روند خود را تعیین می‌کنند.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه چشم انتظار تصمیمات دولت است تا به آن واکنش نشان دهد، گفت: در زمانی که بورس روند صعودی دارد دولت می‌تواند با فروش سهام‌های دولتی کسری بودجه خود را جبران کند، این موضوع، بورس را تبدیل به سپر تورمی می‌کند و مانع چاپ پول می‌شود. اما اگر به جای استفاده از بازار برای جبران کسری بودجه، بانک‌ها را مجبور به چاپ پول کند قطعا این عمل تورم زا می‌شود.

ناطقی افزود: فقط در شرایطی می‌توانیم درباره تورم زا بودن یا سپر تورمی بورس صحبت کنیم که به تصمیمات دولت آگاه باشیم.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه که با توجه اینکه دولت مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در بورس کرد، باید با فروش دارایی مانع از حبابی شدن بازار سرمایه شود گفت: در این شرایط بازار، دولت با تصمیماتش می‌تواند مانع رکود در بورس شود. همانطور که تجربه ۲۰۰۸ آمریکا و ۱۹۹۰ ژاپن گویای این نکته است که اگر دولت در اقتصاد مداخله نکند، بدون شک در اقتصاد رکود خواهیم داشت.

وی ادامه داد: چاپ پول ابزار کمکی دولت‌هاست تا در زمانی که بازار‌ها به ورطه رکود رسیدند از طریق آن با ایجاد تورم سبب حرکت و جریان مجدد نقدینگی در بازار‌ها شوند.

ناطقی تصریح کرد: حباب در بازار‌های مالی، نظم اقتصادی یک جامعه و ملت را برهم می‌زنند بنابراین باید در دوره‌های شکل گیری حباب نیز حتما با تصمیمات درست و با حداقل هزینه به کمک اقتصاد آمد.

این کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به این نکته که با بررسی بیش از سه دهه رشد بازار سرمایه، این نتیجه حاصل شد که رشد حقیقی و دلاری بورس ایران در دوره‌های تنشی کشور رخ داده است، گفت: مردم در شرایطی که پیش بینی تورمی دارند برای حفظ کردن سرمایه و دارایی شان، شروع به سرمایه گذاری در بازار‌های مالی مانند بورس، ملک، خودرو، طلا می‌کنند، اما به این نکته دقت ندارند که با سرازیر شدن سرمایه و دارایی‌های اکثر جامعه به بازار‌های مالی، حباب درست می‌شود که دیر یا زود این تورم خودساخته و حباب می‌ترکد.

ناطقی اضافه کرد: بورس به عنوان یک بازار مالی با بیشترین ظرفیت پذیرش آحاد ملت، سال گذشته دچار همین بحران شد. مردم با انتظار خود از تورم به بورس پناه آوردند، اما حجم بالای ورود نقدینگی به بورس و بی توجهی دولت، زمینه حبابی شدن آن را رقم زد، چون دولت به اندازه ورودی سرمایه مردم به آن‌ها سهام نفروخت پس از آن اکنون که باید از رکود بازار جلوگیری کند هیچ کاری نمی‌کند.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تصمیمات دولت اصلی‌ترین عامل شکل گیری شرایط فعلی است. دولت هم در زمان رشد فزاینده بازار، هم در دوران سقوط بازار می‌تواند تصمیمات بهتری برای خروج از شرایط پیش رو بگیرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
  • ناشناس ارسالی در

    یعنی بایدباور کنیم که تویه ایران یک مرد پیدا نمیشه که یک خشاب سرب داغ تو حلق روح انی ودژپسند بفیه بی ناموسانی که اینطوربل ایی سرمردم اوردن سرمایه هاشون به یغما بر دن پیدا نمیشه

  • ناشناس ارسالی در

    لعنت به تصمیمات ضد مردمی وضد ایرانی دولت دزد وفاسد لعنت خدا به وحود ناپاکتان فاس دان بی شرف حرامزاده دزد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها