|
کدخبر: 171151

بررسی بازدهی بازارهای مالی / چرا سکه صعودی شد؟

امروز ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ بیشتر بازارها روند منفی را تجربه کردند و تنها در بازار سکه بود که قیمت در جهت صعودی قرار گرفت.

اقتصاد بررسی بازدهی بازارهای مالی / چرا سکه صعودی شد؟

دلار حدود یک درصد از ارزش خود را از دست داد و تا محدوده ۲۱ هزار و۵۰۰ تومانی عقب نشینی کرد. افت قیمتی دلار در شرایطی صورت گرفت که افراد عادی زیادی برای خرید ارز از صرافی ها به بازار پا گذاشته بودند. بر اساس صحبت های فعالان، نوع قیمت گذاری صرافی های بانکی موجب شده بود که تقاضای کاذب به بازار وارد شود. روز شنبه در حالی که قیمت دلار در بازار آزاد بین ۲۱هزار و ۳۰۰ تا ۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان بود، صرافی ها قیمت دلار را بین ۲۰ هزار و ۶۰۰ تا ۲۰ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین کرده بودند. فاصله معنادار بین دو بازار موجب شده بود که افراد برای کسب سود ناشی از این اختلاف به خیابان فردوسی بروند.

روز شنبه سکه نیم درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند و به محدوده ۹ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان قدم گذاشت. البته سکه در ابتدای روز تا محدوده ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته بود. افت قیمت دلار موجب شد که سکه از سقف ابتدای روز عقب نشیئی کند.

در شرایطی که بازار سکه روند صعود داشت، در بازار طلا، گرم طلای ۱۸ عیار افت ۴ دهم درصدی را تجربه کرد و به محدوده ۹۳۶هزار تومانی وارد شد. در بازار سهام نیز شاخص کل این بازار ۴ دهم درصد افت را به ثبت رساند. به این ترتیب می توان گفت تنها بازاری که در روز شنبه افزایش ارزش را تجربه کرد، بازار سکه بود.

به گفته فعالان، مهم ترین عاملی که موجب شد، سکه امامی در مسیر صعودی قرار بگیرد،‌افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی دو روز انتهایی هفته بود. طلا روز جمعه بالای محدوده هزار و ۸۳۰ دلار به کار خود پایان داد. این عامل موجب شد که ارزش ذاتی سکه نیز تقویت شود. به گفته فعالان، جدا از تقویت اونس و ارزش ذاتی سکه، عامل دیگری که زمینه ساز صعودی شدن روند سکه شد، شکست محدوده ۹ میلیون و۵۰۰ هزار تومانی بود. تحلیل گران فنی باور دارند، با شکست محدوده یاد شده، سکه گام اول را برای صعودی برداشته است. با این حال، سکه برای اوج گیری نیاز دارد که از سطح ۹ میلیون و۸۰۰ هزار تومانی نیز عبور کند. سکه در شرایطی به مسیر نزولی بازخواهد گشت که محدوده حمایتی ۹ میلیون و۲۰۰ هزار تومان را از دست بدهد.

بازدهی+جدول

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر